کد خبر: ۴۴۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 21
شفا آنلاين-یک روانشناس گفت: تحقیقات نشان می‌دهد وابستگی‌های دنیوی، زمینه‌ساز ابتلا به برخی آسیب‌های روانی است.

به گزارش شفا آنلاين،شهرام ریاحی «پذیرش» را یکی از مفاهیم مهم در خودمراقبتی روانی مطرح کرد و اظهار داشت: پذیرش به زبان ساده یعنی قبول واقعیت بدون فشار. پذیرش یعنی فرد قبول کند که رنج و درد با زندگی عجین بوده و لازمه رشد و بالندگی و بستری برای خودشکوفایی است.


وی افزود: انسان بدون رنج وجود ندارد شاید برخی انسان‌ها که در گذشته با محرومیت‌هایی مواجه بوده‌اند، آرزوی برخورداری از ثروت و مال زیادی داشته باشند و آن را درمان و حلال مشکلات خود بدانند اما بررسی و کاوش در زندگی انسان‌های ثروتمند خلاف این موضوع را نشان داده است.

* افراد ثروتمند نیز دغدغه‌های خاص خود را دارند

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: افراد ثروتمند و پولدار نیز دغدغه‌ها و درد و رنج‌های خاص خود را دارند.

ریاحی گفت: پذیرش واقعیت، قناعت و توکل به خدا، مفاهیمی است که اثربخش و آرام‌بخش‌تر از ثروت است. بی‌نیازی گوهری است که به سادگی به دست نمی‌آید اما صاحب آن احتیاج به کسی ندارد.

این روانشناس تأکید کرد: این مفاهیم هزاران سال است که مورد توجه بوده و در دین مبین اسلام نیز تأکید بسیاری بر آنها شده است اما در روانشناسی رویکرد جدیدی وجود دارد که بیش از چند دهه از عمر آن نمی‌گذرد. این رویکرد مربوط به معنویت است و از ادیان و دیدگاه‌های فلسفه شرق بهره برده است.

این روانشناس اظهار داشت: پذیرش یعنی اگر درد، بیماری، مشکل یا هر رنجی داریم ابتدا آن را به عنوان یک واقعیت بپذیریم و این پذیرش واقعیت باید با آگاهی و شناخت همراه باشد.

* پذیرش در اوایل راه سخت است

وی افزود: ضرب‌المثل ایرانی «واقعیت تلخ است»، نشان‌دهنده دشواری این پذیرش در اوایل راه است. اینکه ما بپذیریم همه ما از دست دادن را تجربه می‌کنیم و این جزو زندگی و ماهیت آن است به راحتی به دست نمی‌آید اما اگر به طور حقیقی بپذیریم که همه ما و اطرافیان و دوستانمان مرگ را تجربه می‌کنیم آرامشی وصف ناشدنی در برابر عزیزان خواهیم داشت.

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: انسان باید بپذیرد که به این دنیا تعلق ندارد و روزی به سوی خدای خود باز خواهد گشت. پذیرش این واقعیت موجب می‌شود تا از مرگ نهراسد و نگران مرگ عزیزانش نیز نباشد اگر این واقعیت را بپذیریم دیگر به دنیا چنگ نخواهیم زد و وابسته اسباب دنیوی نخواهیم شد چرا که این وابستگی‌ها سبب برخی آسیب‌های روانی می‌شود.

این روانشناس اظهار داشت: وقتی ما استرس را بپذیریم و آگاهانه بدانیم استرس بخشی از خود و زندگی است آن را به عنوان واقعیتی تجربه می‌کنیم که در حال گذار از پرده ذهن است، هنگامی که موقعیت استرس‌زایی پیش می‌آید کسانی که ذهن آگاهی و آگاهی فراشناختی بالایی دارند، از الگوهای تفکر منفی آسان‌تر اجتناب‌ کرده و در نهایت افسرده نمی‌شوند.

وی افزود: اگر بپذیریم چیزی به ما تعلق ندارد و ما امانتدار آن هستیم سبک می‌شویم و ترس و نگرانی از دست دادن نخواهیم داشت. این مفاهیم در دین اسلام توصیه شده است.

* آگاهی از عدم تعلق به این جهان موجب خودشکوفایی می‌شود

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: برخی فکر می‌کنند که دانستن این موارد موجب افسردگی می‌شود در صورتی که آگاهی از درگذر بودن، عدم تعلق به این جهان و ... انسان را رها، آزاد، وارسته و خودشکوفا کرده و به انسان کمال و توکل می‌دهد و  ذهن انسان را جاری و آسوده می‌کند.

ریاحی خاطرنشان کرد: وقتی ما موقعیت خود را با مال و مقام گره می‌زنیم آنها را جزو خود به حساب می‌آوریم و وقتی آنها را از دست می‌دهیم حس می‌کنیم که جزئی از وجودمان را از دست داده‌ایم در صورتی که در کنار هر از دست دادنی ما هویتی بدون خدشه داریم و زندگی‌مان در جریان خواهد بود و این تفکر مبتنی بر خودمراقبتی است و افراد خودشکوفا چنین اندیشه و رفتار می‌کنند.





فارس





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: