کد خبر: ۴۴۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 20
متخصص تغیه بالینی و رژیم درمانی در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی همزمان با شب یلدا،توصیه ها و نکات مهمی درباره تغذیه مناسب در این شب ارایه کرد.
دکتر تیرنگ نیستانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار داشت: خشکبار و میوه ها ذاتأ خوب هستند. مغز دانه ها به لحاظ فیبر و مواد معدنی غنی اند و از طرفی هم منبع غنی انرژی اند، به نحوی که یک مشت مغز دانه 5 تا 6 برابر برنج  کالری دارد.

وی گفت : یعنی با مصرف مقدار نسبتأ اندکی مغزدانه ، حجم بالای کالری به بدن می رسد. از طرفی دیگر باید به مصرف خشکبار بو داده توجه داشت که  از نظر سدیم هم غنی هستند، بنابراین توصیه در جهت کاهش مصرف میزان سدیم می باشد.


مدیرگروه تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: در هر صورت مصرف بیش از اندازه خشکبار منجر می شود که تمام مزایای آن خرج معایبش شود، که به طبع این امر آسیب های زیادی را به بدن وارد می کند.

مصرف بیش از حد میوه های خشک ممنوع!

وی افزود:متأسفانه برخی از افراد بر این باورند که میوه های خشک سالم اند؛ اما واقعیت این است که هنگام خشک شدن میوه به علت از بین رفتن آب آن در وزن مساوی با میوه های معمولی 5 برابر کالری بیشتری نیز وارد بدن می شود.

نیستانی اظهار کرد: از طرفی دیگر به دلیل از بین رفتن آب میوه ها به طور طبیعی سایزشان کوچک تر شده و به همین دلیل بیشتر مورد مصرف قرار می گیرد. در حالی که چنین امری برای بیماران دیابتی و افراد سن بالا نیز مسأله ساز خواهد شد.

انار، نافع ترین میوه زمستانی و مناسب برای شب یلدا

وی انار را به دلیل آنتی اکسیدان بالا دارای منفعت بسیار زیادی برشمرد و به شفا آنلاین گفت: هرچه رنگ انار بیشتر تیره باشد غلظت آنتی اکسیدان آن هم بیشتر خواهد شد. البته مصرف انار همراه با هسته اش به علت دارا بودن فیبر نیز بیشتر مفید است.

متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی تصریح کرد: شیرینی جات در هر مناسبتی مصرف می شود و منع مطلق هم ندارند، اما به طور کلی توصیه بر استفاده از شیرینی های سایز کوچک است، زیرا شیرینی های با سایز بزرگ چربی های اشباع بیشتری را وارد بدن می کنند.

وی خاطرنشان کرد: حتی بیماران دیابتی یا افراد دارای اضافه وزن و کبد چرب هم می توانند با مشورت پزشک، پیروی از یک تغذیه سالم و انتخاب شیرینی های سایز کوچک نیز در شب یلدا از خوردن آنها لذت ببرند.

نیستانی در ادامه گفتگو با شفا آنلاین یادآور شد: مشکلات مرتبط با تغذیه غالبأ به دلیل خطاهای مکرر و مستمر تغذیه روزانه است. عدم پیروی از یک رژیم غذایی سالم و مناسب در مناسبت هایی نظیر شب یلدا مشکل خاصی را برای افراد فاقد بیماری ایجاد نمی کند. در حالی که بیماران مبتلا به چربی خون، کبد چرب، اضافه وزن یا مشکلاتی که تشخیص داده نشده اند نیز مسأله ساز خواهد شد.

به گفته مدیرگروه تحقیقات تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در رژیم غذایی باید تعادل، تناسب و تنوع رعایت شود تا در روزهای عادی زندگی و مناسبت هایی نظیر شب یلدا نیز اثر ماندگاری بر سلامت افراد بر جا بگذارد.

گفتگو:شبنم طاهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: