کد خبر: ۴۴۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۳ - ۱۲ دی ۱۳۹۳ - 2015January 02
دكتراي روانشناسي بالینی در گفتگو با شفاآنلاين اعلام كرد:
شفاآنلاین- دكتراي روانشناسي بالینی گفت: سوء ظن بی مورد والدین اثرات نامطلوبی بر روی فرزندان می گذارد.

دکتر سید محمود میرزمانی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین درباره عوارض شک و بدبینی والدین به فرزندان اظهار کرد: شک و بدبینی والدین نسبت به فرزندان به خصوص زمانی که این شک ها بی مورد باشد منجر به احساس عدم اعتماد و امنیت در فرزندان می شود.

وی ادامه داد: فرزندانی که با این سوءظن ها مواجه هستد نمی توانند به خوبی با دیگران ارتباط برقرار کنند و احساس اضطرب همواره با آنها همراه خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اضافه کرد: درصورتی که این سوء ظن ها درست و حقیقی هم باشند بازهم اثر نامطلوبی را به همراه خواهد داشت که منجر به اعتماد به نفس پایین فرزندان می شود.


دکتر میرزمانی تاکید کرد: به مرورکودکان فکر می کنند که افراد مورد اعتمادی نیستد و افراد بدی هستند و همین موضوع موجب می شود تا کودکان در مسیر نادرستی گام بردارند.

وی به والدین توصیه کرد: سوء ظنشان را با رفتارهای مراقبتی و پنهان نشان ندهند و سعی کنند در بیشتر مواقع با فرزندانشان آشکارا و صادقانه موضوع ها را مورد بحث قرار دهند تا به یقین برسند.

روانشناس بالینی افزود: اگر مسئله ی منفی وجود نداشته باشد موضوع با بحث و صحبت حل خواهد شد اما اگر فرزندانشان کاری را از آنها پنهان می کنند نیاز به آموزش و تربیت دارند.

وی برخی از سوء ظن های والدین را به دلیل فرصت ندادن آنها به کودکانشان برای حل مسائل دانست و گفت: فرصت ندادن به کودکان باعث می شود تا مسائلی به طور پنهان در ذهن کودکان باقی بماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه همچنین به والدین توصیه کرد: سعی کنند با فرزندانشان ارتباط حسنه ای داشته باشند تا کودکان جرات پیدا کنند بسیاری از مسائل را با آنها مطرح کنند.

دکترمیرزمانی یکی از دلایل سوء ظن والدین را ازروی دلسوزی آنها نسبت به فرزندانشان دانست و خاطرنشان کرد: در بیشتر مواقع والدین از روی نگرانی دچار سوء ظن می شوند و همین موضوع منجربه اختلاف بین کودکان با والدینشان می شود.

وی جنسیت کودکان را در نوع سوء ظن والدین موثر دانست و تصریح کرد: والدین در ارتباط با فرزندان ذکورشان نگران مصرف دخانیات آنها و دوستان نابابشان هستند ولی در ارتباط با دخترانشان نگران مورد سواستفاده قرار گرفتن انها هستند.

اين روانشناس به خانواده ها پیشنهاد کرد: سوءظن خود را نسبت به کودکانشان کم کنند و به صورت صادقانه با بچه ها مراوده داشته باشند و ایجاد جذب اطمینان و اعتماد درآنها کنند تا فرزندانشان از بودن انها در کنارشان مطمئن شوند و مثل یک دوست و مشاور دركنارشان باشند وآنها را راهنمایی کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: