کد خبر: ۴۴۳۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 17
شفاآنلاین- بیماری «بهجت» یکی از انواع بیماری های روماتیسمی و التهابی رگ ها است که ایران نیز در نقشه فراگیری آن قرار دارد.
به گزارش شفا آنلاین،این بیماری یک بیماری خودایمنی است که زمینه ژنتیک دارد و تمام دستگاه های بدن از جمله پوست و مخاط، چشم، قلب، شش، دستگاه گوارش، مغز و اعصاب و سیستم خونی را درگیر می کند.

بیماری «بهجت» دارای انتشار جغرافیایی خاصی در جهان است و بیشتر در مناطق و کشورهایی دیده می شود که در مسیر جاده ابریشم قدیم قرار دارند و در ایران، ترکیه، چین، ژاپن و کره از شیوع نسبتا بالایی برخوردار است.



** علت نامگذاری این بیماری به نام «بهجت» چیست؟

بیماری «بهجت» چون اولین بار توسط یک پزشک متخصص پوست به نام «بهجت» در ترکیه شرح داده شد به این نام خوانده می شود.

** «بهجت» در ایران

بنا به اطلاعات مرکز تحقیقات روماتولوژی مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیماری «بهجت» در اکثر اقوام ایرانی دیده می شود.

این بیماری در تمام نقاط ایران دیده می شود اما بالاترین شیوع آن در نواحی شمال، شمال غربی و غرب کشور از جمله استان های آذربایجان شرقی، مرکزی، زنجان و همدان است.

** علائم بیماری «بهجت»

علائم پوستی به صورت ضایعات جوش و درگیری چشمی را می توان از جمله علائم مهم بیماری «بهجت» برشمرد.

بروز علائم مخاطی بصورت زخم های دهان، بروز علائم پوستی به صورت ضایعات جوش مانند یا ضایعات برجسته، قرمز و دردناک در اندام ها (دست ها، پاها و بدن) و

درگیری چشمی بصورت قرمزی و درد چشم همراه با کاهش دید

از جمله مهمترین علائم بیماری «بهجت» هستند.

بیماری «بهجت» ممکن است در مواردی سیستم های دیگر بدن از جمله مفاصل به صورت درد یا تورم آنها، - عروق بصورت التهاب سیاهرگ های سطحی و عمقی بدن و ندرتا سرخرگ ها، دستگاه عصبی بصورت سردرد، اختلالات عروق مغز و درگیری های عصبی و مغزی، دستگاه گوارش بصورت آفت در طول لوله گوارش، درد شکم، اسهال را گرفتار کند و به ندرت نیز اعضای دیگر مانند قلب، ریه و کلیه را درگیر می کند.



** سن ابتلا به بیماری «بهجت»

به گفته متخصصان دانشگاه علوم پزشکی تهران، شایع ترین سن شروع بیماری در دهه سوم زندگی بین سنین 20 تا 30 سالگی است اما در هر سنی امکان ابتلا وجود دارد.

بیماری «بهجت» در هر دو جنس زن و مرد تقریبا به یک میزان دیده می شود.



** کودکان مبتلا به «بهجت» چه علائمی دارند

کودکان مبتلا به بیماری «بهجت» تقریبا همان علائم بزرگسا لان را دارند اما با این تفاوت که مشکلات چشمی در کودکان بیشتر، شدیدتر و زودتر ظاهر می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: