کد خبر: ۴۴۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 17
شفا آنلاين-با وجود هشدارهای مکرر سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، انجام سونوگرافی‌های تجاری و غیرضروری همچنان رواج دارد.

به گزارش شفا آنلاين،انجام سونوگرافی‌های غیرضروری و با هدف ثبت یادگاری از مراحل مختلف تکامل جنین سال‌هاست رواج پیدا کرده و با وجود هشدارهای مکرر FDA، ارائه دهندگان این خدمات همچنان پدر و مادران مشتاق را هدف قرار داده‌ و بدین ترتیب سود کلانی را به جیب می‌زنند. بدتر از همه اینکه این خدمات معمولا توسط تکنیسین‌های آموزش ندیده و در فضای نامناسب انجام می‌شوند.


این مسئله باعث شده تا FDA برای آخرین بار یک فهرست بلند بالا از هشدارها درباره انجام سونوگرافی‌های غیرپزشکی و سنجش ضربان قلب جنین منتشر کند. در این اطلاعیه به مادران هشدار داده شده هر دوی این وسایل جزو تجهیزات درمانی هستند و طراحی آنها به گونه‌ای است که صرفا باید توسط متخصصان کارآزموده استفاده شوند. همچنین سونوگرافی تنها باید در صورت ضرورت و بنا به تجویز پزشکان انجام شود.

FDA با یادآوری این موارد نسبت به انجام هرگونه سونوگرافی با اهداف غیرپزشکی و ثبت خاطره از مراحل تکامل جنین به شدت هشدار داد.

«شهرام واعظی» مهندس زیست پزشکی FDA ضمن انتشار این هشدار گفت: در سونوگرافی از امواج فراصوتی برای ثبت تصاویر استفاده می‌شود که این شیوه یک روش امن و ارزشمند و بهترین وسیله تشخیصی در دوران بارداری محسوب می‌شود. با استفاده از این شیوه می‌توان اطلاعاتی راجع به سن، جنسیت و سلامت کلی جنین به دست آورد، اما در عین حال این امواج می‌توانند باعث گرم شدن تدریجی بافت‌ها شده و در مواردی نیز در برخی بافت‌ها حباب‌های کوچکی ایجاد کنند.

به گزارش روزنامه آتلانتیک، واعظی افزود: اگرچه عوارض بلند مدت گرما هنوز ناشناخته است، اما سونوگرافی‌های غیرضروری که هیچگونه ارزش پزشکی ندارند ممکن است عوارض جزئی اما غیرضروری برای مادر و جنین به‌ دنبال داشته باشد. به این خطرات باید طول انجام سونوگرافی‌ها و همچنین میزان مهارت فرد انجام دهنده را نیز اضافه کرد.





برچسب ها: سونوگرافی ، FDA ، جنین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: