کد خبر: ۴۴۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۳ - ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 15
شفاآنلاین-كودكان قرباني پدر شيشه‌اي، قتل دوست قديمي بر اثر مصرف شيشه، شك مرد شيشه اي به همسرش و قتل او، جزئيات قتل كودك توسط مادرش، افزايش جنايات شيشه و .... نمونه اي از اخباري است كه در سال‌هاي اخير بسيار به چشممان خورده است.
به گزارش شفا آنلاین،اخباري به شدت متأثر كننده كه عمق فاجعه اي جبران ناپذير را نشان مي دهد. فاجعه اي به قيمت از دست رفتن كودكاني معصوم آن هم به دست پدر يا مادرشان كه بي هيچ گناه به بدترين شكل ممكن به قتل مي رسند و يا مادران، پدران و همسراني كه تنها به جرم زيستن در كنار فردي معتاد به شيشه جان خود را از دست مي دهند.

قتل‌هاي فجيعي كه وقوع آن در حالت عادي بسيار بعيد به نظر مي رسد و تنها فرد متوهم شيشه‌اي به دليل تصورات نادرست از محيط اطراف و اعتقاد جدي به آن‌ها دست به اين اعمال مي زند. اخيراً نيز فردي مشكوك به اعتياد شيشه در حالي دست به قتل اعضاي خانواده‌اش زد كه يك روز بعد از وقوع حادثه زماني كه براي تست اعتياد به پزشكي قانوني ارجاع شده بود بدون كمترين عذاب وجدان يا پشيماني به قتل‌هاي اتفاق افتاده معترف بود.

به بيان ديگر قتل‌هايي كه تحت تأثير توهمات مصرف شيشه اتفاق مي افتد از نظر شكل و نحوه وقوع بسيار فجيع و دردناك است و عمدتاً نيز نزديكان فرد شيشه‌اي را مورد تهديد قرار مي دهد. در بسياري از اين نمونه قتل‌ها شاهد هستيم كه فرد شيشه‌اي همسر، فرزند و يا مادر خود را به قتل مي رساند آن هم به دلايلي كه كاملاً خيالي و دور از واقعيت است.

اما شيشه چه تأثيري در ذهن و روان فرد ايجاد مي كند كه ممكن است به دنبال آن دست به چنين قتل‌هايي بزند و يا فرد، دچار چه آشفتگي رواني مي شود كه تخيلات ذهني خود را واقعيت محض مي پندارد و به دنبال آن دست به اقداماتي عجيب و جبران‌ناپذير مي زند.

براي پاسخ به اين سئوالات و نيز آگاهي بيشتر در خصوص اثرات مصرف شيشه با دكتر سيد مهدي صابري رييس بخش معاينات روانپزشكي پزشكي قانوني تهران و عضو هيئت علمي سازمان پزشكي قانوني كشور كه روان‌پريشان شيشه‌اي را تحت معاينه قرار مي دهد به گفت و گو نشسته‌ايم كه مشروح آن را

در ادامه مي خوانيد:

با يك بار مصرف شيشه حالات روان‌پريشي در افراد ايجاد مي شود
دكتر صابري با ارائه توضيحاتي در خصوص ماده محرك شيشه مي گويد: شيشه يكي از مواد محرك روان است و برخلاف داروهاي مخدر كه باعث احساس آرامش و رخوت كوتاه مدت مي شود و اساس گرايش به آن نيز همين است، موجب افزايش انرژي، تحرك و حس لذت كاذب مي شود. به همين دليل در مواقعي كه فرد نياز به تمركز ذهني بيشتر، انجام كارهاي ظريف، افزايش احساس لذت، افزايش سطح هوشياري و يا توان بدني دارد ممكن است به مصرف شيشه روي آورد و همين احساس انرژي كاذب و يا افزايش هوشياري و لذت، فرد را تشويق مي كند كه به مصرف شيشه ادامه دهد.

وي مي افزايد: استفاده مكرر از شيشه موجب بروز تغييراتي در فعاليت‌هاي شيميايي مغز مي شود و بسته به اينكه فرد مصرف كننده به چه ميزان مستعد بروز اختلال رواني باشد آثار گوناگوني را در او ايجاد مي كند؛ به اين معنا كه اگر فرد زمينه اختلال رواني داشته باشد حتي با يك بار مصرف شيشه دچار حالات روان‌پريشي خواهد شد علاوه بر آن تعدد دفعات مصرف و بالا رفتن مقدار مصرف نيز امكان بروز واكنش‌هاي ناخواسته و شديد رواني را افزايش مي دهد.

علائم شناسايي فرد شيشه‌اي
دكتر صابري ادامه مي دهد: واكنش‌هاي افرادي كه به مصرف شيشه وابسته شده‌اند به صورت حالاتي از خشم، پرخاشگري، سوءظن، بدبيني، افسردگي، بي تدبيري، عدم آرامش و ... بروز مي كند، اين امر رفتارهاي غيرطبيعي را در افراد ايجاد مي كند و اطرافيان به سهولت مي توانند اين تغييرات رفتاري را  تشخيص داده و احتمال دهند كه فرد به مصرف شيشه روي آورده است.

عضو هيئت علمي سازمان يادآور مي شود: البته مصرف شيشه آثار بد جسماني هم به دنبال دارد كه از آن جمله آثار ناخواسته گوارشي، ايجاد مشكلاتي در گردش خون، فساد دندان‌ها و ... است؛ هرچند بغرنج‌ترين و حادترين مسئله در مصرف شيشه ايجاد همان علائم روان‌پريشي در افراد است كه باعث جدا شدن فرد از واقعيت‌ها مي شود.

سوءبرداشت فرد شيشه اي از رفتار ديگران
وي در ادامه با اشاره به اينكه رفتارها و حركات اطرافيان براي فرد وابسته به شيشه معنادار مي شود، مي گويد: فرد شيشه اي از رفتار اطرافيان برداشت هاي نادرستي دارد و هر حركتي براي او معنادار مي شود. او از نگاه‌ها و يا گفته هاي عادي دو نفر برداشت نادرست دارد و همواره احساس مي كند ديگران با حرف ها و يا نگاه‌هايشان او را متهم مي كنند. علاوه بر اين فرد شيشه اي دچار توهماتي مي شود كه ممكن است تحت تأثير آن بدون آنكه صدا، شي يا فرد خاصي در محيط باشد آن را احساس كند و بر درستي احساس و تصور خود نيز مصر است.

دكتر صابري با اشاره به نمونه هايي از  پرونده هاي بررسي شده در بخش روان‌پزشكي قانوني ادامه مي دهد: فرد شيشه اي تصور مي كند كه افرادي همواره در تعقيبش هستند و رفتارهاي او را تحت نظر دارند. او نسبت به وسايل الكترونيك مانند تلويزيون، پريز برق، كامپيوتر و يا حتي دريچه كولر حساس است و فكر مي كنند اين وسايل براي ضبط رفتار و گفته هاي او در خانه قرار داده شده است، بنابراين گاه به سمت اين وسايل حمله ور شده و آن ها را خرد مي كند.

عضو هيئت علمي سازمان پزشكي قانوني كشور، تصورات و واكنش‌هاي افراد شيشه‌اي را براي كساني كه با آنان زندگي مي كنند بسيار وحشت‌آور و ترساننده عنوان مي كند و مي گويد: آنچه فرد شيشه‌اي به آن عمل مي كند تنها يك تصور ذهني نيست بلكه اعتقاد قلبي اوست و اگر كسي بخواهد او را از انجام اعمال نادرستش منصرف كند به شدت با وي برخورد خواهد كرد. بنابراين مهم‌ترين علت درگيري روان‌پريشان شيشه با خانواده‌هايشان نيز به همين موضوع معطوف مي شود.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

رييس بخش روان‌پزشكي استان تهران در ادامه با اشاره به يكي از مصاديق قتل‌هاي اتفاق افتاده به دست افراد شيشه‌اي اشاره مي كند و مي گويد: در يك نمونه از معاينات روان‌پزشكي فردي شيشه‌اي به پزشكي قانوني ارجاع شده بود كه فرزند چهار ساله‌اش را به شكل فجيعي به قتل رسانده بود. در لحظه وقوع حادثه او فرزند خود را به شكل يك عروسك مي ديده كه بايد با پيچ گوشتي حركات او را تنظيم كند. متأسفانه بر اثر ضربات وارد شده، اين كودك خردسال به بدترين شكل ممكن جانش را از دست داده بود.

تاريخچه
اما دكتر سلطاني‌نژاد مسئول امور آموزشي آزمايشگاه‌هاي سازمان پزشكي قانوني كشور نيز در توضيحاتي به تاريخچه مصرف شيشه در جهان و نحوه ورود آن به ايران اشاره مي كند و مي گويد: ماده‌اي كه در كشور ما با نام خياباني و متداول "شيشه" مورد سوء مصرف قرار مي گيرد، در واقع  ماده اي است با نام "مت آمفتامين". مت آمفتامين از نظر ساختمان شيميايي از مشتقات "آمفتامين" محسوب مي شود. اين ماده براي اولين بار در سال 1893 توسط يك شيميدان ژاپني به نام "ناگايوشي" در ژاپن سنتز شد. در سال 1919، يك شيميدان ديگر ژاپني به نام "اوگاتا" اين ماده را با درجه خلوص بالاتر و به شكل كريستالي ساخت.

وي مي افزايد: وجود اثراتي مانند رفع خستگي و خواب آلودگي و ايجاد سرخوشي و افزايش اعتماد به نفس در حين مصرف اين ماده سبب شد تا در طي جنگ جهاني دوم، سوء مصرف گسترده اين ماده در بين سربازان، درجه داران و افسران نيروهاي نظامي هر دو طرف درگير (متفقين و متحدين) رواج يابد. اثرات اين ماده در رفع خستگي و خواب آلودگي سبب شد تا نيروهاي نظامي درگير نبرد، جهت تحمل شرايط سخت جنگي از اين ماده مصرف كنند. گزارش هايي مبني بر توزيع اين ماده توسط دولت آلمان نازي در بين سربازان و افسران نيروهاي ويژه، خلبانان جنگنده ها و خدمه تانك وجود دارد. اين امر سبب شد تا اعتياد به اين ماده در نظاميان بازمانده از جنگ در بسياري از كشورهاي اروپايي در سال هاي بعد از جنگ جهاني دوم رواج يابد. يكي از كشورهاي درگير در جنگ كه مصرف اين ماده در بين نظاميان آن به صورت گسترده رواج يافت، ژاپن بود.

به گفته وي مصرف قرص هاي مت آمفتامين با نام تجاري "Philopon”در بين نظاميان و افراد غيرنظامي ژاپن در طي جنگ جهاني دوم متداول شد. بعد از پايان جنگ، ورود ذخاير اين قرص از انبارهاي ارتش ژاپن به بازارهاي سياه، سبب رواج و افزايش سوء مصرف و اعتياد  به اين ماده در سال هاي پس از جنگ در  ژاپن شد به طوري كه در سال 1951، وزارت بهداشت اين كشور توليد، خريد و فروش اين دارو را ممنوع اعلام كرد. اين امر منجر به توليد اين ماده در آزمايشگاه هاي زيرزميني و غيرقانوني و توسط گروه هاي تبهكار  در اين كشور شد كه تا سال هاي اخير نيز ادامه دارد.

دكتر سلطاني‌نژاد تصريح مي كند: در دسامبر سال 1944 سازمان غذا و دارو آمريكا (FDA) استفاده از مت آمفتامين را به عنوان يك دارو جهت درمان انواع اختلالات مانند افسردگي، اختلال بيش فعالي- كم توجهي (ADHD)، چاقي، ناركولپسي (حملات خواب)، تب يونجه و الكليسم مورد تاييد قرار داد. امروزه، با اين وجود به علت وجود عوارض جانبي زياد از جمله عوارض قلبي، عصبي و رواني ناشي از مصرف دارو، تنها در درمان اختلال بيش فعالي-كم توجهي و ناركولپسي تحت شرايط خاص و تنها با تجويز روان‌پزشكان در آمريكا مورد استفاده درماني قرار مي گيرد.

وي يادآور مي شود: وجود عوارض جانبي زياد اين دارو از جمله اثرات تحريكي، اعتيادزايي، روانگرداني و توهم زايي آن، سبب شد كه توليد، خريد و فروش اين دارو در بسياري از كشورهاي جهان ممنوع شده و اين دارو از فهرست دارويي اين كشورها خارج شود. اين امر سبب شد كه توليد اين ماده به شكل غيراستاندارد و در آزمايشگاه هاي زيرزميني و توسط باندهاي تبهكار و قاچاق مواد مخدر صورت پذيرد.

همه گير شناسي سوء مصرف
مسئول امور آزمايشگاه‌هاي سازمان پزشكي قانوني كشور در ادامه به چگونگي شيوع مصرع اين ماده در جهان و ايران اشاره مي كند و مي گويد: از نظر شيوع سوء مصرف، گزارش دفتر مبارزه با موادمخدر و جرايم سازمان ملل متحد (UNODC) نشان مي دهد كه ميزان سوء مصرف با مت آمفتامين به همراه ساير مشتقات آمفتاميني بعد از حشيش به عنوان يكي از شايع ترين مواد مورد سوء مصرف در جهان در بين افراد 64-15 ساله است. ميزان توليد غيرقانوني و سوء مصرف اين ماده در آسيا در كشورهايي مانند تايلند، سنگاپور، فيلي پين، تايوان، ژاپن، كره جنوبي، مالزي و اندونزي شايع است.

وي تصريح مي كند: ورود اين ماده به كشور ما، در سال‌هاي گذشته بيشتر از كشورهايي نظير تايلند صورت مي گرفت. متأسفانه در سال‌هاي اخير عليرغم مبارزه قاطع با توزيع كنندگان اين ماده در كشور، توليد غيرقانوني آن در آزمايشگاه هاي زيرزميني و حتي در خانه ها موسوم به "آشپزخانه" نيز رواج يافته است. اين امر سبب شده كه از چند سال گذشته الگوي سوء مصرف مواد در كشور با افزايش قابل توجه در سوء مصرف كنندگان شيشه مواجهه شود. به طوري كه بر اساس گزارش هاي ستاد مبارزه با مواد مخدر، بعد از ترياك و كراك، شيشه به عنوان يكي از مهم ترين مواد مورد سوء مصرف در كشور به ويژه در نوجوانان و جوانان محسوب مي شود. افزايش سوء مصرف اين ماده در كشور سبب شد مراجع قانون گذاري كشور با هدف پيشگيري و مبارزه با قاچاق و توليد و توزيع و مصرف اين ماده،  قوانين و مجازات هاي مبارزه با  مواد مخدر و محرك و روانگردان را به تناسب آن در كشور اصلاح كنند. هر گونه توليد، خريد، فروش، توزيع، صادرات، واردات و حمل شيشه در كشور غيرقانوني بوده و مجرمان و قاچاقچيان حسب مورد و بر طبق قانون، به مجازات هاي شديد (تا اعدام) محكوم مي شوند.

برچسب ها: جنایات ، شیشه ، قتل ، همسر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: