کد خبر: ۴۳۹۹۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۴ - ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 14
شفا آنلاين-متخصصان تغذیه می گویند: اکنون مصرف چای سبز ، سفید و سیاه در میان بسیاری از مردم رواج دارد که البته هر سه نوع چای دارای فواید و مضراتی است که باید در مصرف آنها این نکات را رعایت کرد.

به گزارش شفا آنلاين،غزاله اسلامیان در خصوص فواید و مضرات استفاده از چای سبز اظهار کرد : چای سبز به دلیل این که در فرآوری کارخانه مرحله تخمیر را ندارد ، دارای خواص بیشتری است زیرا پلی فنول آن از بین نمی رود مقدار آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها حفظ می شود.


وی با بیان اینکه چای سبز به عنوان پیشگیری کننده سرطان شناخته شده است اضافه کرد :یکی از مهمترین ترکیبات موجود در چای سبز، پلی فنول ها است که اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی است.

اسلامیان توضیح داد:چای سبز دارای خاصیت ضد چربی و با مصرف چای سبز کلسترول خون به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

وی با طرح این خاصیت که مصرف زیاد چای سبز روزانه، غلظت سرمی کلسترول، تری گلیسرید و چربی بد خون را کاهش می دهد افزود: مطالعه ای در امریکا نشان داده است خطر حمله قلبی در افرادی که بیش از یک فنجان چای سیاه در روز می نوشند، یک دوم کمتر از افرادی است که چای سیاه نمی نوشند.

اسلامیان افزود : برای مثال چای سبز از طریق غیر فعال کردن آنزیم های اکسید کننده موجود در برگ چای، از طریق حرارت یا بخار، فرآوری می شود. ترکیبات موجود در چای، بر اثر آب و هوا، روش کشت و تنوع و سن برگ های چاق تغییر می کند.

گفته وی پژوهشگران براین باورند که نوشیدن چای سبز حتی باعث ترمیم سلول های آسیب دیده رگ ها و قلب می شود و روند ترمیم سلول ها را تسریع می کند.

این متخصص تغذیه خاطر نشان کرد :چای سبز، معده را تقویت و ضمن دفع سموم بدن، نفخ معده را نیز برطرف می کند.

وی با اشاره به اینکه ترکیب کاتچین موجود در چای سبز، اثرات مفیدی برسیستم قلب و عروق دارد افزود :این ترکیب اثرات خود را از طریق خاصیت های آنتی اکسیدانی، ضد پرفشاری خون، ضد التهابی، ضد تکثیری، ضد انعقادی و کاهنده چربی خون می گذارد. مصرف بالای چای سبز روزانه، غلظت سرمی کلسترول، تری گلیسرید و چربی بد خون را کاهش می دهد

این متخصص تغذیه توضیح داد:اثرات پیشگیری کننده چای سبز، در مطالعات مختلف با مقادیر گوناگونی گزارش شده است که میزان 2 تا 3 فنجان چای سبز در روز را توصیه می کنند.

اسلامیان افزود :عصاره چای، به ویژه چای سبز و ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آن اثرات مهاری در تشکیل و رشد تومورهای سرطانی به ویژه سرطان های پوست، ریه، معده، کبد، روده کوچک، پانکراس، کولون، مثانه و سینه دارند.

وی با بیان اینکه مصرف زیاد چای سبز روزانه، غلظت سرمی کلسترول، تری گلیسرید و چربی بد خون را کاهش می دهد افزود: مطالعه ای در امریکا نشان داده است خطر حمله قلبی در افرادی که بیش از یک فنجان چای سیاه در روز می نوشند، یک دوم کمتر از افرادی است که چای سیاه نمی نوشند.

وی در خصوص مضرات چای سبز گفت : چای سبز نیز همانند چای سیاه مانع از جذب آهن بدن می شود و بهترین زمان برای مصرف این چای یکی تا دو ساعت قبل یا بعد از غذاست و مصرف چای با غذا اصلا مناسب نیست .





ایرنا





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: