کد خبر: ۴۳۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 13
شفاآنلاین: منشأ کيست هاي تخمداني از تخمدان ها مي باشد و در واقع به عدم تنظيم هورمون ها يا عدم تخمک گذاري در خانم ها مربوط مي شود.

در اين حالت فوليکول رشد بيش از حد پيدا مي کند و مايع زيادي در فوليکول جمع مي شود و به يک کيست تخمداني تبديل مي شود. اگر تمام حجم فوليکول مايع باشد، کيست ساده مي باشد و اگر قسمت هاي گوشتي داشته باشد به آن کيست غيرساده يا توده هاي تخمداني مي گويند.
به گزارش شفاآنلاین ،دکتر شيرين گودرزي، متخصص بيماري هاي زنان، زايمان و ناباروري با بيان اين مطلب افزود: انواع ساده کيست هاي تخمداني به کيست هاي خوش خيم، کيست هايي که مشکوک به بدخيمي مي باشند و کيست هاي حدواسط اين دو مورد که به آنها کيست هاي مرزي مي گويند، تقسيم بندي مي شوند، خوشبختانه شايع ترين کيست هاي تخمداني، کيست هاي خوش خيم مي باشند و بيشتر در سن توليد مثل (از سن 15 سالگي تا سن يائسگي) فرد را درگير مي کنند و اغلب هم خودبخود رفع مي شوند، اما در مواردي هم نياز به درمان توسط جراحي مي باشد. انواعِ نادرتر کيست ها مربوط به کيست هاي بدخيم مي باشد که نياز به تشخيص صحيح و جراحي دارند. هميشه تمام کيست هاي تخمداني علائم ايجاد نمي کنند.
وي ادامه داد:ممکن است يک خانم در طول دوران زندگي خود به کيست هاي ساده و خوش خيم مبتلا شود و هيچوقت هم متوجه نشود. اما از علائم باليني شايع در اين مورد مي توان از دردهاي مزمن لگن، دردهاي گوارشي، مشکلات ادراري، درد شکم و بهم ريختن نظم قاعدگي و خونريزي هاي نامنظم نام برد. اگر کيست قسمت گوشتي داشته باشد، کاهش اشتها و افزايش دور شکم نيز به موارد قبلي افزوده مي شود. بزرگ شدن کيست اثر فشاري روي بافت ها و اعصاب لگن دارد و باعث درد لگن مي شود. در کيست هاي شکلاتي، ميزان اين دردها بيشتر مي باشد.
گودرزي در ادامه بيان كرد: براي بررسي وجود کيست‌هاي تخمداني، نياز به ويزيت سالانه توسط متخصص زنان وجود دارد، اما هر زماني که دستگاه توليد مثل دچار تغيير شد (مانند ترشح و خونريزي غيرعادي و همچنين لکه بيني و دردهاي غيرعادي) فرد بايد به پزشک مراجعه کند، اقدام تشخيصي کمک کننده در افتراق کيست هاي تخمداني از ديگر بيماري‌ها، سونوگرافي مي‌باشد. در سونوگرافي، شواهد وجود و نوع کيست و همچنين اندازه و ضخامت و منشأ کيست نشان داده مي شود.
وي ادامه داد: طولاني بودن عادت ماهيانه مي تواند يکي از علائم وجود کيست تخمداني باشد. اما به طورکلي، طولاني بودن عادت ماهيانه به مشکلات آندومتر رحم مربوط مي‌شود که بايد به پزشک مراجعه شود. سندروم تخمدان پلي کيستيک (PCOS) که از سنين نوجواني شايع ترين علت نازايي در بين خانم ها مي باشد و جزء کيست ها محسوب نمي شود، اين باور که کسي PCOS دارد و حتماً بايد جراحي شود يک باور غلط است. در PCOS، فوليکول هاي ريز نارسي در تخمدان وجود دارد که بالغ نمي شوند و تخمک گذاري صورت نمي‌گيرد. به همين علت تخمدان بزرگ مي شود که منجر به فاصله زياد عادات ماهانه و يا حتي تأخير چند ماهه در عادت مي شود.
گودرزي در ادامه بيان کرد: عدم تخمک گذاري باعث ناباروري و افزايش هورمون هاي مردانه مي‌شود و در درازمدت باعث افزايش ضخامت آندومتر مي‌شود که فرد را مستعد سرطان رحم مي کند. بيمارن سندروم تخمدان پلي کيستيک دچار اختلالات تحمل قند هستند و بايد داروهايي را دريافت کنند که اين بيماري را کنترل مي کند. به صورت علمي ثابت نشده است که تغذيه مي تواند تأثيري در ايجاد کيست‌هاي تخمداني داشته باشد. اما با اين وجود احتمال مي‌رود که مصرف چاي سبز و ميوه جات در کاهش ابتلاء به سرطان هاي تخمدان نقش داشته باشند. خانمي که رحم و تخمدان خود را در آورده است نيز مي تواند دچار کيست با منشأ روده يا مزانتر شود. يا اينکه ممکن است در حين جراحي، قسمت بسيار کوچکي از تخمدان در بدن فرد باقي بماند که متصل به عروق تخمداني باشد و منجر به کيست شود. حتي ممکن است افراد تا 10 يا 20 سال بعد از عمل نيز دچار کيست تخمداني يا دردهاي لگني شوند. به اين دسته، سندروم تخمدان باقيمانده مي گويند.
اين متخصص بيماري هاي زنان، زايمان و ناباروري در پايان اظهارکرد: در درمان کيست هاي تخمداني، اول بايد مشخص شود که بيمار نياز به جراحي دارد يا به اين کار نيازي نيست. اگر بيمار نياز به جراحي نداشت، بايد تحت نظر پزشک، بسته به سن بيمار و ماهيت کيست و در فواصل 6 تا 8 هفته اي، با سونوگرافي و معاينات دوره اي مورد بررسي قرار گيرد. همچنين اين باور درست نيست که تمام کيست هاي تخمداني باعث ناباروري مي شوند. گاهي اوقات در کيست هاي خوش خيم، بيمار دچار ناباروري مي شود و گاهي اوقات نيز در کيست هاي بدخيم بيمار توانايي باروري دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: