کد خبر: ۴۳۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 13
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین: سل به عنوان یک بیماری عفونی سالانه 9 میلیون نفررا در دنیا گرفتار می کند که 2میلیون نفر بر اثراین بیماری جان خود را از دست می دهند حال آن که ابتلا به سل در ایران سالانه حدود 10 هزار نفر است.

دکتر پیام طبرسی- رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری- در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر افزود: در واقع با افزایش عفونت هایی مانند HIV، نقایص ایمنی و پیوند ،سل روز افزون شده است.

وی با اشاره به این که خوشبختانه سل در کشور ما عدد ثابتی دارد و نسبت به قبل کاهش یافته است؛ اظهار کرد: زیرا تشخیص سریع و درمان مناسب آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی سرفه ها و تب طولانی، خلط خونی، تعریق و کاهش وزن را از علائم سل برشمرد و در عین حال توصیه کرد: در صورت بروز چنین مواردی فرد باید سریع به پزشک مراجعه کند تا با بررسی های لازم ، در صورت تشخیص سل، شروع درمان سریع آن می تواند موجب درمان به موقع و بهبود کامل بیمار بدون عوارض ناشی از آن شود.

متخصص بیماری های عفونی هشدار داد: حال در صورت شروع دیرهنگام و نا منظم درمان متأسفانه منجر به مقاومت دارویی فرد و در نهایت مرگ وی خواهد شد.

وی با بیان این که در اکثر مواقع سل در مواردی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن پائین می آید در عین حال به شفا آنلاین گفت: اما متأسفانه ریسک ابتلا به سل در افراد مبتلا به دیابت، نارسایی های کلیه، ویروس HIV؛ افراد مشغول به فعالیت در معادن نیز بیشتر است.

فوق تخصص عفونت ، نقص ایمنی سیگار را عامل مهمی در امر افزایش ابتلا به سل دانست و ادامه داد: حال آن که امکان دارد سل در فردی ایجاد شود که هیچ گونه فاکتور خطری نداشته باشد، زیرا متأسفانه سل از طریق تنفس قابل انتقال است.

وی نقش ژنتیک را در ابتلا به سل موثر اعلام و تأکید کرد: اما این امر خیلی ثابت شده نیست و به طور کلی سل یا در افراد خیلی سن بالا یا در افراد جوان دارای نقص ایمنی نیز رخ می دهد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: