کد خبر: ۴۳۶۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 11
دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش های پزشکی وزارت بهداشت درگفتگوي اختصاصي با شفاآنلاين:
شفاآنلاین- مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی كشور با بیان اینکه انجام اوتانازی(مرگ خوب، قتل خوب) در نظام حقوقی ایران ممنوع است و قتل محسوب می شود گفت: اوتانازی در دایره پزشکی غیر قابل دفاع است و با فلسفه پزشکی در تعارض است.

دکتر احسان شمس کوشکی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین درباره مفهموم اوتانازی گفت: زمانی که فردی بیماری سختی دارد و به دلیل رهایی از درد زیاد درخواست کشته شدن می کند اوتانازی گفته مي شود.

پزشک و متخصص اخلاق پزشکی اظهار کرد: تا به امروزنيز هیچ گزارش مستندی در این خصوص که اوتانازی در ایران صورت گرفته ارائه نشده است.

دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش های پزشکی وزارت بهداشت ضمن اعلام مخالفت جدي با انجام اوتانازی گفت: زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می کند به دنبال درمان، بهبودی و تسکین می آید. پس در دایره طب این کار غیر قابل پذیرش است که بیاییم به آنهایک داروی کشنده بدهیم وبه خواست خودشان راحت شان كنيم.

دکتر شمس کوشکی افزود: به خصوص اينكه امروزه روش هایی برای کنترل درد داریم و به راحتی می توانیم درد را با مسکن های قوی کنترل کنیم و حتی در مواقعی که بیمار درد زیادی را تحمل می کند او را در حالت نیمه بیهوش نگه داریم.

دبیر مرکز تحقیقات اخلاق وتاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره پذیرش انجام به اوتانازی از نظر پزشکان بیان کرد: معمولا پزشکان انجام این عمل را نمی پذیرند و در دیگر کشور ها هم این عمل توسط پزشک صورت نمی گیرد بلکه توسط افرادی غیر پزشک و در خارج از بیمارستان انجام می شود.

وی به شفاآنلاین گفت: البته اوتانازی در کشورهای هلند، سوئیس، بلژیک، ایالات اورگان آمریکا و ایالات استرالیا به صورت قانونی وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین درباره نظر ادیان مختلف درباره این موضوع تصریح کرد: به طور کلی روح ادیان ابراهیمی با این مسئله در تعارض است و آن را خلاف مسیری میدانند که ادیان در این حوزه ها قدم بر میدارند.

وی اضافه کرد: در دین اسلام، مسیحیت و یهود این موضوع ممنوع و غیر قابل پذیرش است و علمای دینی تمام مصداق هایی که در این باره مطرح شده است را حرام دانسته اند.

پزشک و متخصص اخلاق پزشکی از دست دادن اعتماد افراد جامعه نسبت به سیستم سلامت را از عوارض اوتانازی دانست و تاکید کرد: انجام اوتانازی اصل رابطه پزشک و بیمار و اصل اخلاق پزشکی را تحت تاثیر قرار میدهد ودر دراز مدت مردم اعتمادشان را به پزشک و بیمارستان از دست خواهند داد.

دبیر مرکز تحقیقات اخلاق وتاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: برخی افراد عقیده دارند که از بین رفتن درد برای بیمار مزیت به حساب می آید اما درد در عالم حیات معنی پیدا می کند.پس چطور ممکن است از دست دادن حیات مزیت به حساب بیاید.

وی اضافه کرد: اینکار پاک کردن صورت مسئله است و مزیتی ندارد. این در حالی است که مدافعین اوتانازی می گویند ما با اینکار به تصمیم گیری بیماران کمک می کنیم تا به عقیده شان عمل کنند.

مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی با بیان اینکه برخی از بیماران فکر می کنند انجام اوتانازی برایشان مفید است به شفاانلاین گفت: همانطور که بیمار آزادی در تصمیم گیری دارد پزشک هم اختیاراتی دارد و هرکاری را که بیمار از او خواست نباید برایش انجام دهد.

وی افزود: پزشک معالج باید کاری را انجام دهد که از نظر پزشکی درست است و چهارچوبی که پزشک می تواند در آن تصمیم بگیرد و انجام دهد محدود است.

دبیر کمیه ملی اخلاق در پژوهش های پزشکی وزارت بهداشت همچنین درباره نگاه جوامع مختلف نسبت به انجام اوتانازی بیان کرد: انجام اوتانازی در جوامعی که قانونی است با عکس العمل خاصي روبه رو نیست. اما در جوامعی که انجام آن قانونی نیست عکس العمل ها بسیار شدید بوده وحتی برخی افراد به همین دلیل به حبس ابد محکوم شده اند.

گفتگو:كتايون عبدي

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
دكتر فيروز فصيحى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
0
0
متاسفانه با انكه تعداد زيادى عنوان براى جناب اقاى دكتر كوچكى بيان شد ولى متاسفانه، بحث مرگ خو خواسته را تحريف نمودند و اوتانازى را به افراد غير پزشك و در خارج بيمارستان نسبت دادند، ان هم در كشور هائى كه قوانين پزشكى قانونى بسيار سختگيرانه و بشدت و بيش از ما عمل ميشود.. از ايشان بايد پرسيد:
اقاى دكتر يك بيمار پير ٨٧ ساله كه زير دستگاه بنت است و تنفس مكانيكى دريافت ميكند- از راه سون پگ معده تغذيه ميشود- با دياليز خودش تصفيه ميشود و در حالت كما GCS7-8 است و يك تخت ICU را با دو تا سه ميليون تومان هزينه در روز اشغال كرده و هيچ اميدى هم به بهبودى نيست و فاميل هم توان ادامه درمان را ندارند و دولت فخيمه هم توان نگهدارى اين بيماران را ندارد، أنوقت چه ؟؟؟؟؟؟ متاسفانه اقاى دكتر كشوكة وسعت مساله را فقط در تسكين درد ديده اند كه بسيار مساله پيش پا افتاده اى است.... اگر مطلب به ايشان منتقل گردد ممنون خواهم شد
دكتر فيروز فصيحى متخصص داخلی- فوق تخصص نفرولوژي ، استاد دانشگاه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۸
0
0
ای کاش تو ایران هم خودکشی با اتانازی قانونی بود. البته در اون صورت هم انقدر مخاطب داشت که من بدبخت باید می رفتم تو لیست انتظار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: