کد خبر: ۴۳۶۱۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 29
دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش های پزشکی وزارت بهداشت:
شفاآنلاین- دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش های پزشکی وزارت بهداشت گفت: وزارت بهداشت باید برای پیوند عضو در کشور دستور العمل ملی تدوین کند.
دکتر احسان شمس کوشکی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین درباره صدور دستور العمل ملی پیوند عضو بیان کرد: وزارت بهداشت باید یک دستورالعمل ملی تدوین کند و تمام مسائل مربوط به پیوند عضو را در آن مورد بررسی قرار دهد.

وی ادامه داد: در حال حاضر متخصصین اخلاق پزشکی در کشور فعال هستند که می توانند در این مسئله کمک شايان توجهي کنند و نباید اینگونه باشد که تنها درموردموضوعات خاص به صورت مقطعی در شورای عالي پيوند تصمیم گیری شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که تا چندی پیش قانونی وجود داشت که اگر یک فرد خارجی می خواست در ایران عمل پیوند را انجام دهد باید اهداكننده را نیز با خود می آورد تا از ایرانی ها استفاده سوء نشود اظهار کرد: این قانون خوبی بود. اما متاسفانه برخی افراد باندی تشکیل داده بودند که کارت های شناسایی ایرانی جعل می کردند و از ایرانی ها کلیه می خریدند وبه خارجي ها مي فروختند كه اين موضوع به شدت برخلاف قوانين ومقررات كشوربود.به همين خاطروزارت بهداشت وسايرمتوليان مربوطه بلافاصله وارد عمل شده وبا متخلفين به شدت برخوردكردند.

مدیر اخلاق پزشکی سازمان نظام پزشکی كشور ادامه داد: خوشبختانه این مسئله کشف شد وبا آن باندها و بیمارستان هاي متخلف برخورد قانونی شد و دیگر اجازه پیوند عضو به هیچ شخص خارجی در ایران داده نشد .اما این مسئله مشکلاتی را نيزبه وجود آورد و برای افاغنه مهاجر که نیاز به پیوند عضو داشتند مشکل ساز شد.

دبیر مرکز تحقیقات اخلاق وتاریخ پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که قانون قبلی مشکلاتی را به همراه داشت اضافه کرد: در قانون قبلی فرد خارجی وقتی کسی را با خود برای پیوند می آورد نمی توانستیم متوجه شویم که فرد از این کار رضایت دارد یا نه و یا به اجبار تن به اینکار داده است.

پزشک و متخصص اخلاق پزشکی اضافه کرد: مهمترین نکته این است که وقتی پزشکی می خواهد عمل پیوند عضو را انجام دهد باید از رضایت شخص دهنده مطمئن باشد و بداند که آیا فرد آزادانه تصمیم گرفته است، تمام شرایط را می داند ،استثمار نشده است و یا گول نخورده است.

دکتر شمس کوشکی خاطرنشان کرد: بهتر است این کار کنترل شده باشد و مهاجرین افغانی از این قانون مستثنا باشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: