کد خبر: ۴۳۵۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 10
شفا آنلاين-با شروع فصل سرما و استفاده از وسايل گازسوز، هرساله تعداد زيادي از هموطنان جان خود را در اثر مسموميت با منوكسيدكربن از دست مي‌دهند. اين گاز، گازي است بي‌بو و بي‌رنگ و به‌طور ظاهري قابل مشاهده نيست و در اثر سوخت ناقص مواد سوختي و عموما در فضاي بسته ايجاد مي‌شود.

به گزارش شفا آنلاين،احساس صدا در گوش، ضعف، سستی و بی‌حالی، احساس خفگی و در موارد شدیدتر کبود شدن انگشتان و لب از دیگر علایم مسمومیت با گاز منوکسیدکربن است و پس از انتقال فرد مصدوم به محیط آزاد باید هر آنچه سبب انسداد، فشار و خفگی می‌شود نظیر کمربند، کراوات و لباس‌های تنگ را باز کرد و برای تنفس راحت‌تر مصدوم را در وضع نشسته یا نیمه نشسته قرار داد. در مصدومان بی‌هوش خطر برگشت مواد به نای و آسپیراسیون وجود دارد، به همین علت، این افراد باید به پهلوی چپ خوابانده شوند. افراد مسموم با گاز سمی منوکسیدکربن نباید در محیط سرد نگهداری شوند، تجویز دارو یا احیای قلبی- ریوی در صورت ایست قلبی باید با توصیه پزشک انجام شود.

در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی به‌خصوص در محیط‌های دربسته و فاقد اکسیژن ممکن است این گاز تولید شود. گازی بسیار سمی بی‌رنگ و بی‌بو که به علت عملکرد نامناسب وسیله گرمایشی (در اثر) سوخت ناقص، نصب نادرست یا استفاده ناصحیح از آن ایجاد می‌شود. غلظت منوکسید در مقادیر بسیار پایین نیز برای انسان خطرناک و کشنده است. تمام وسایل گازسوز یک قاتل بالقوه هستند، حتی اگر تولیدکنندگان وسایل گازسوز بارها و بارها تبلیغ کنند که این وسایل خطری ندارند!

آنچه باید در برخورد با شرایط گاز گرفتگی بدانیم و به آن عمل کنیم: هوشیار باشیم چون: حادثه‌‌های بد، ناگهان و فقط یک بار رخ می‌‌دهند و قابل جبران نیستند. با توجه به فصل سرما و استفاده بيشتر خانواده‌ها از وسايل گرمايي گازسوز، خانواده‌ها بايد از علايم شايع گازگرفتگي مطلع باشند و در صورت مشاهده اين علايم، اقدامات اوليه را انجام دهند. گيجي، كرختي مزمن، سردرد ناگهاني و بدون دلیل از علايم شايع گاز گرفتگي است كه افراد سالم به دليل اين كه اين علايم ديرتر در آنها بروز مي‌كند بايد كاملا هوشيار بوده و با مشاهده اين علايم، در افرادي كه حساس‌تر هستند، سريع اقدامات اوليه را انجام دهند.

 در شرايط عادي كه نفس مي‌كشيم اكسيژن توسط گلبول‌هاي قرمز به همه اعضاي بدن مي‌رسد اما منوكسيدكربن مي‌تواند با قدرت بسيار زيادي به گلبول‌هاي قرمز چسبيده و به راحتي جدا نشود، همين امر باعث مي‌شود كه اكسيژن به سلول‌هاي بدن به‌خصوص قلب و مغز نرسد و به همين ترتيب اثرات مسموميتي خود را نشان دهد.

علایم گازگرفتگي بستگي به  ميزان منوكسيدكربن موجود در فضاي حادثه دارد در ابتدا علایم به صورت خفيف است و به صورت گيجي، كرختي مزمن و درواقع علایمي شبيه يك آنفلوآنزا خود را نشان مي‌دهد كه افراد در مواجهه با چنين علایمي، بايد به وجود گاز منوكسيدكربن در فضا شك كنند. علایم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ، بیهوشی، تشنج و اغماست.

در بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد. يكي از مهم‌ترين اعضاي بدن كه به اكسيژن نياز دارد، مغز است، اين علایم به تدريج به صورت سردردهاي ناگهاني شبيه ميگرن بروز مي‌كند و اگر تشديد شود مي‌تواند فرد را دچار دردهاي شديدتر مثل تشنج، ضعف، بي‌حالي شديد و نهايتا حالت كما كند. عوارض قلبي مانند اختلال در عملكرد عضلات قلب و نارسايي كليه و در ساير موارد تغيير در رنگ پوست، از علایم مسموميت با گاز منوكسيدكربن است.

در صورت مشاهده علايم گاز گرفتگی چه اقداماتي بايد صورت گيرد؟

بهترين كار در مواجهه با فرد مسموم شده با گاز اين است كه با حفظ خونسردي فرد را از شرايطي كه دچار مسموميت شده خارج و درها و پنجره‌ها را سريع باز كنید و اجازه دهید اكسيژن كافي به او برسد.

 بايد از تجمع در كنار مريض جدا خودداري كنید زيرا اين عمل از رسيدن سريع اكسيژن به فرد جلوگيري مي‌كند. لباس تنگي را  كه مانع رسيدن تنفس مناسب به فرد مي‌شود به سرعت آزاد كنید و با ١١٥ تماس گرفته و اجازه دهید تا آنها، اقدامات اوليه مناسب را انجام دهند. البته بايد توجه داشت اين اقدامات زماني تأثيرگذار‌اند كه فرد مدت زمان كمي را در مواجهه با گاز باشد. در بسياري از موارد كه افراد در خواب هستند و مدت زمان طولاني با گاز منوكسيدكربن قرار دارند، غلظت اين گاز سبب آسيب مغزي شديد بر فرد و منجر به يك آسيب برگشت‌ناپذير و مرگ مغزي مي‌شود. افرادي كه به مصدومان كمك مي‌كنند، خود نيز در معرض گازگرفتگي قرار دارند، توصیه می‌شود: بلافاصله در بدو ورود، درها و پنجره‌ها را بازكرده و به تهويه مناسب هوا كمك كنند.

 اولین برخورد با مصدوم هوشیاری که به مسمومیت با گاز منوکسیدکربن دچار شده است، انتقال فرد گاز گرفته شده به محیط باز با هوای تازه است که در آن محیط هوا جریان دارد. میزان، شدت و وخامت گاز گرفتگی به عوامل متعددی چون مدت زمان قرارگیری در برابر گاز، سن مصدوم نوزاد، سالمند یا فرد جوان، ابتلا به انواع بیماری‌های ریوی نظیر آسم و... بستگی دارد و سردرد و سرگیجه از نخستین نشانه‌ها و علایم مسمومیت با گاز منوکسیدکربن است.





شهروند




غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۹
0
0
بعد از گاز گرفتگی چه چیز بخوریم خوب است؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: