کد خبر: ۴۳۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 11
شفاآنلاين :چاقي باعث اضافه بار بيشتر بر مهره هاي کمر و بي تحرکي نيز موجب ضعف عضلات و در نتيجه منجر به فشار بر نقاط حساس مي شود و ممکن است مشکلاتي نظير بيرون زدگي ديسک را بوجود آورد.

به گزارش شفاآنلاين ،دکتر روح الله نوريان، متخصص پزشکي ورزشي و پژوهشگر مرکز تحقيقات پزشکي ورزشي دانشگاه علوم پزشکي با بيان اينکه چاقي و بي‌تحرکي دو عامل مهم در دردهاي کمر هستند، گفت: چاقي باعث اضافه بار بيشتر بر مهره هاي کمر و بي‌تحرکي نيز موجب ضعف عضلات و در نتيجه منجر به فشار بر نقاط حساس مي شود و ممکن است مشکلاتي نظير بيرون زدگي ديسک را بوجود آورد. براساس شيوع، کمردردهاي غيراختصاصي بيشترين فراواني را در انواع کمردردها دارند. کمردردهاي اختصاصي ناشي از بيرون زدگي ديسک، تنگي کانال يا مشکلات ساختاري ستون فقرات مثل اسکوليوز و کيفوز (قوزهاي غيرطبيعي ستون فقرات) درصد کمي از کمردردها را شامل مي شوند.
 
    وي ادامه داد: 95 درصد کمردردها احتياج به مداخلات جدي و جراحي ندارند و اکثر آنها با درمان هاي معمولي خوب مي شوند. حتي در بيرون زدگي ديسک هم در درصد بالايي از بيماران احتياج به عمل جراحي وجود ندارد. به طورکلي مي توان گفت که در کمردردها معيارهاي قطعي محدودي جهت عمل جراحي وجود دارد. البته اين تصور که افراد بخواهند کمردرد خود را صرفاً با ورزش يا آب درماني درمان کنند، باور درستي نيست. در درمان کمردرد معمولاً به تمامي شيوه هاي درمان نياز است.
 
    نوريان با بيان اينکه در بحث کمردرد تجويز نوع ورزش بسيار مهم است، اظهارکرد: ممکن است دو فرد با علائم کاملاً يکسان به پزشک مراجعه کنند، اما پزشک براي دو نفر دو نوع ورزش متفاوت تجويز نمايد. بنابراين در اين مورد بهتر است از توصيه هاي کلي يا نسخه هاي اينترنتي اجتناب شود. البته توصيه هاي کلي در مورد افرادي که قصد پيشگيري از کمردرد دارند، وجود دارد. افراد بايد سطح تحرک خود را بالا ببرند، از ماندن در حالت هاي ساکن و ثابت اجتناب کنند و فعاليت هاي ورزشي مانند شنا و پياده روي براي تقويت عضلات کمر و همچنين ستون فقرات جهت کم کردن فشار روي ديسک و ساختارهاي ستون فقرات را انجام دهند. به طورکلي، اگر فرد کمردرد نداشته باشد انجام حرکات ورزشي ايرادي ندارد؛ ولي توصيه کلي اين است که حرکات ورزشي هميشه کنترل شده باشد و حرکات ناگهاني در هيچ سني توصيه نمي شود. اما کساني که کمردرد دارند، حرکات ورزشي را به صورت کامل در يک دامنه حرکتي انجام ندهند. مثلاً به طور کامل به جلو يا عقب خم نشوند و از انجام حرکاتي که باعث تشديد درد مي شوند، خودداري کنند.
 
    اين متخصص پزشکي ورزشي و پژوهشگر مرکز تحقيقات پزشکي ورزشي دانشگاه علوم پزشکي ادامه داد: افراد در بلند کردن اجسام از عضلات کمر خود استفاده نکنند، گفت: براي اينکار افراد ابتدا بنشينند و تا حد امکان جسم را به بدن نزديک کنند. سپس با کمک عضلات پا جسم را بلند کنند. عضلات کمر براي بلند کردن جسم طراحي نشدند و زانو نيز نبايد بيشتر از 90 درجه خم شود. به طورکلي، براي زانو و کمردرد ، پياده روي توصيه مي شود. البته کساني که آرتروز دارند در سطح صاف و با کفش مناسب و در حد تحمل خود اين کار را شروع کنند و به تدريج آن را افزايش دهند. دوچرخه سواري هم در صاف سطح صاف انجام شود. البته اگر کمردرد افراد ناشي از بيرون زدگي ديسک باشد، مکمن است خم شدن روي دوچرخه باعث تشديد بيماري شود. مانند تمام بخش هاي پزشکي، در کمردرد نيز علاوه بر انجام معاينه و تجويز دارو، از روش‌هاي فيزيوتراپي و ورزش هم استفاده مي شود.
 
    وي افزود: نسخه ورزشي تقريباً مانند دارو است و انتظار مي رود بيمار همانند دارو با ورزش برخورد کند و دقيقاً مطابق دستور پزشک عمل کند. تمرينات ورزشي در يک طيف قرار مي گيرند. مثلاً براي کساني که مشکل بيرون زدگي ديسک دارند تمرينات ساده درنظر گرفته مي شود. به طوري که ممکن است فقط يک حرکت براي چند بار در روز به وي تجويز شود. نکته اي که وجود دارد اين است که براي پيشرفت قدرت عضله، ورزش تجويز شده بايد به مرور سخت تر شود. نکته ديگر اين است که اگر فعاليت ورزشي قطع شود (معمولاً از دو هفته بعد از قطع ورزش)، نتايجي که از ورزش و به تدريج بوجود آمدند از بين مي رود. بنابراين کساني که ورزش را رها کردند براي شروع مجدد آن بايد از سطح پايين تري ورزش را شروع کنند.
 
    نوريان در پايان اظهارکرد: در آب درماني چيزي که اهميت دارد شرايط بيمار مي باشد. به عنوان يک توصيه کلي، کساني که بعد از عمل جراحي توان ورزش در خشکي را ندارند، مي توانند با پياده روي در آب ورزش خود را شروع کنند. سطح آب تا سينه باشد و به تدريج ورزش را سخت تر کنند. به علت تراکم بيشتر آب نسبت به هوا، فشار نقطه اي وارد شده به مفاصل و عضلات در آب بيشتر مي باشد.همچنين به علت کاهش وزن انسان در آب، فشار روي مفاصلي مانند زانو و مچ پا که وزن بدن را تحمل مي کنند کمتر مي باشد. اگر افراد دچار دردي هستند که از کمر به سمت خلف ران و پاشنه پا انتشار مي‌يابد، اين مي تواند مطرح کننده ديسکوپاتي و درگيري سياتيک باشد که همراه با گزگز انگشتان و بي حسي است و با نشستن تشديد مي شود. در اين حالت توصيه مي شود افراد فعاليت ورزشي شديدي انجام ندهند و به پزشک مراجعه کنند
راديو سلامت.
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: