کد خبر: ۴۳۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 09
شفاآنلاین-رییس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: عفونت خون(سپسیس) سالانه جان 26 میلیون انسان را در جهان می گیرد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر «داود یادگاری» روز سه شنبه در حاشیه سمینار عفونت خون در گفت وگو با خبرنگاران افزود: این عفونت در واقع میکروبی است که از طریق مواردی از جمله ادرار، پوست و حتی ریه وارد بدن انسان می شود.

وی گفت: معمولا دو سوم موارد مبتلا به عفونت خونی در بیمارستان ها گزارش می شود، ضمن اینکه این بیماری به قدری بیمار را دچار مشکل می کند که در اکثر موارد مجبور است در بخش مراقبت های ویژه بستری شود.

یادگاری، تب و لرز، تکان شدید و افت فشار خون را از علایم اولیه عفونت خون برشمرد و به پزشکان و پرستاران و نیز سایر کارکنان درمانی تاکید کرد که به محض مشاهده چنین علایمی، حتما به ابتلا بیمار به عفونت مشکوک شوند تا اقدامات اولیه انجام شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: اگر ابتلا فرد به عفونت خونی در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود، احتمال فوت وی پنج درصد است،

اما اگر بیمار وارد مرحله شوک «سپسیس» یا عفونت خونی شود، بین 50 تا 70 درصد احتمال دارد جان خود را از دست بدهد.

وی در رابطه با آمار مبتلایان به عفونت خونی در کشور گفت: متاسفانه آماری در این خصوص نداریم، اما براساس آمار کشورهای دیگر، به ازای هر یکصد هزار نفر، بین 51 تا 95 مورد مرگ ناشی از این عفونت گزارش شده است.

یادگاری افزود: هر سال در آمریکا نیز 750 مورد عفونت خونی گزارش می شود که از این تعداد 215 نفر جان خود را از دست می دهند.

وی در رابطه با پروتکل درمانی برای عفونت خون در کشور گفت: اکنون براساس پروتکل های جهانی، درمان را انجام می دهیم، اما لازم است پروتکلی بومی و متناسب با شرایط کشور تهیه و تدوین شود که در این راستا مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت اقداماتی را شروع کرده است.

سمینار یک روزه «سپسیس» یا عفونت خونی صبح سه شنبه با حضور متخصصان عفونی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: