کد خبر: ۴۳۴۱۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 09
رياست مرکز تحقيقات اختلالات خواب دانشگاه علوم پزشکي تهران تشریح کرد:
شفاآنلاین :خواب يکي از نيازهاي ضروري و حياتي ما محسوب مي شود. همانطور که به آب و غذا نياز داريم، خواب مناسب هم يک ضرورت براي داشتن يک بيداري مطلوب است. حتي محروميت از خواب در حيوانات نيز مي تواند حيات آنها را به خطر بياندازد. بنابراين هر عاملي که بتواند خواب خوب و با کيفيت را به خطر بياندازد، جزء اختلالات خواب محسوب مي شود.
به گزارش شفاآنلاین ،دکتر خسرو صادق نيت، رياست مرکز تحقيقات اختلالات خواب دانشگاه علوم پزشکي تهران با بیان این مطلب گفت: اختلالات خواب مي تواند کيفيت يا کميت خواب را به خطر بياندازد. در حال حاضر بيش از 80 نوع بيماري و اختلالات در خواب شناسايي شده است.وي در ادامه اظهاركرد: اختلالات پاراسومنيا، اختلالات خوابي هستند که ممکن است معلول علائم ديگر باشد. نارکولپسي و کاتالپسي (حالت افتادن و روياهاي قبل و بعد از خواب و فلج خواب) و تشخيص اينکه بيمار به نارکولپسي مبتلا است بايد تست پلي سومنوگرافي (PSG) انجام داد که دو مرحله دارد. در مرحله اول (تست شبانه) بررسي مي شود که کيفيت خواب بيمار چه اختلالاتي دارد و چقدر با خواب نرمال فاصله دارد؟ 50 درصد خواب بايد خواب مرحله 2، 20 تا 25 درصد خواب عميق و 20 تا 25 درصد خواب بايد در مرحله «رم» باشد. در مرحله دوم (تست سنجش ميزان خواب آلودگي در طول روز (MSLT) مي باشد تا موضوع بررسي شود. اگر نارکولپسي باشد به غير از درمان دارويي، مراقب هاي جدي نيز وجود دارد. مثلاً فرد نبايد رانندگي کند و مشاغل حساس را بر عهده نگيرد. در اين بيماري، جنبه هاي ژنتيکي اهميت دارد، بنابراين خانواده فرد نيز بايد مورد بررسي قرار گيرند. اين افراد بايد از رژيم غذايي که خواب را مختل مي‌کند خودداري کنند.
رييس مرکز تحقيقات اختلالات خواب دانشگاه علوم پزشکي تهران در ادامه بيان كرد: خواب سبک بدين معنا است که فرد با تحريکات خيلي کوچک ممکن است بيدار شود. اگر اين اتفاق کيفيت خواب فرد را متاثر کند بايد بررسي شود. افراد يا در شروع خواب مشکل دارند، يا اينکه در حين خواب مکرر بيدار مي شوند و يا اينکه، صبح قبل از اينکه خواب آنها کامل شود بيدار مي شوند. نوع بعدي بي خوابي مربوط به کساني است که به اندازه کافي مي خوابند ولي صبح که بيدار مي شوند احساس سرحالي نمي کنند. براي اين موضوع پنج علت اساسي وجود دارد: مصرف داروها قبل از خواب، وجود بيماري هايي مانند ديابت و بيماري هاي قلبي، عوامل فيزيولوژيک (مانند کساني که به مناطق دور مي روند و شب کارها)، عوامل محيطي (مانند سرما و گرماي نامناسب و نور نامناسب) و عدم رعايت بهداشت خواب که مهمترين عامل مي باشد. بايد علت بي خوابي مشخص شود. در خيلي از موارد داروهاي خواب آور باعث پنهان ماندن علت اصلي و همچنين وابستگي به مصرف داروها را موجب مي شود.
*احساس خواب آلودگي از علائم اختلال خواب است
در ادامه، دکتر سعيد قزوينيان، متخصص بيماري هاي مغز و اعصاب نيز در اين برنامه گفت: يکي از مهمترين علائم اختلال خواب، احساس خواب آلودگي طي روز مي باشد. کساني که احساس خواب آلودگي غيرمعمول طي روز دارند بدين معني است که مشکلي در خواب شب آنها وجود دارد. البته احساس خواب آلودگي بين ساعت 1 تا 3 بعدازظهر طبيعي است. اگر فرد چند روز پشت سر هم کمتر از 5/7 ساعت بخوابد، اين ميتواند باعث احساس خواب آلودگي در طي روز شود. همچنين بيماري ها نيز مي توانند باعث اين مشکل شوند. مهمترين علامت بيماري نارکولپسي خواب آلودگي شديد در طي روز و خواب رفتن طي زماني کوتاه و احساس سرحالي بعد از بيدار شدن مي‌باشد. يکي ديگر از اختلالات خيلي شايع که باعث افت کيفيت خواب مي شود (مخصوصاً در آقايان) اختلالات تنفسي مي باشد که مهمترين علامت آن خروپف است.
وي ادامه داد: کساني که در طي خواب شبانه خروپف مي کنند و در طي روز احساس خواب آلودگي مي کنند به اين مشکل دچار هستند که بسيار پرعارضه و قابل درمان مي باشد.
خوشبختانه امروزه رشته خواب يک رشته رو به پيشرفت مي باشد و هم اکنون کلينيک هاي خواب وجود دارد که در آنها فرد آناليز مي شود. خواب ديدن پنج مرحله پيچيده دارد که از بيداري شروع مي شود و به مراحل 1 و 2 و 3 خواب و مرحله «رم» که در آن حرکات سريع چشم وجود دارد، ختم مي شود. مرحله يک تا چهار مي تواند بين 70 تا 100 دقيقه طول بکشد. امواج نوار مغزي در همه اين مراحل متفاوت است و به دو قسمت امواج همزمان و امواج غير همزمان تقسيم مي شود. در بي خوابي اوليه فرد طبيعتاً بي خواب است و با چهار ساعت خوابيدن نيازش به خواب برطرف مي شود و هيچ علتي نيز براي آن پيدا نشده است. بي خوابي ثانويه به علت مسائل روحي-رواني، اضطراب، افسردگي، بيماري هاي داخلي، بيماري تيروئيد و مصرف داروها مانند کورتون است.
قزوينيان بيان كرد: همه ما بعد از اينکه به مکان ديگر مي رويم که از محل زندگي ما دور است و ساعت آن به وقت محلي متفاوت مي باشد دچار اختلالا خواب مي شويم. در اين مورد دارويي به نام ملاتونين که در حقيقت همان ماده اي است که از غده پينه آل ترشح مي شود و خواب را تنظيم مي کند، مي تواند کمک کننده باشد. رويا نديدن به معناي اين نيست که فرد وارد مرحله خواب عميق (رم) نمي شود. به ياد آوردن رويا احتمالاً به اين معني است که فرد در مرحله رم از خواب بيدار شده است و مي تواند آن را به ياد آورد.
اين متخصص بيماري هاي مغز و اعصاب در پايان اظهاركرد: نوزاد حدود 16 تا 20 ساعت مي خوابد و با بالا رفتن سن زمان خواب کمتر مي شود. اين زمان در سن بالا به حدود 6 تا 5/6 ساعت مي رسد. البته اين مقدار به شرايط روحي، ژنتيکي و محيطي افراد ربط دارد و کم و زياد مي شود.
چرت هاي بعدازظهر به مدت 20 دقيقه تا نيم ساعت بسيار توصيه مي شود. در کساني که اختلالات خواب دارند، ريسک فشار خون، سکته هاي قلبي و مغزي در آنها بالا است. پرخوابي هم مي تواند تلنگري براي سردردهاي ميگرني باشد. بنابراين مهم است که زمان خواب تنظيم شده باشد.در رابطه با بهداشت خواب، اگر فرد در طي روز فعاليت فيزيکي داشته باشد و خواب بعدازظهر نداشته باشد، به طرف شب که مي رود فعاليت خود را کم کند و ورزش هاي سنگين را افراد در عصر و شب انجام ندهند

رادیوسلامت
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: