کد خبر: ۴۳۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 10
یادداشت وارده:
شفا آنلاین: براي بررسي عوارض داروهاي مسكن بركليه ها اگراين دارو ها را به پاراسیتامول و استامینوفن، آسپرین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی( NSAID)، استروئیدها تقسیم کنیم شاید راحت تر باشيم.

گروه اول پاراسيتامول و استامينوفن آثار سوء خود را در طول زمان و در صورت مصرف مزمن و مداوم ظاهر مي كند كه به نام ANALGESIC NEPHROPATHY است و معمولا در صورت مصرف بيش از دوسال به طور مداوم روزانه ٢ گرم و يا در مدت كوتاه تَر به مقدار بيشتر ٣٠٠٠ گرم مصرف شده باشد عارض شده - باعث نوعى نفريت بينابينى -interstitial – مي شود كه مي تواند به سمت نارسائى مزمن كليه سير نمايد.

٢- گروه آسپيرين به خصوص در بيماران كرونرى كه به وفور تجويز مي شود( لازم به تذكر است كه برخى افراد بى جهت بدون سابقه قبلى عارضه كرونرى صرفاً به گفته (((( ديگران )))) روزانه آسپرین 81میلی مصرف مي كنند در حالی كه صحيح نيست و عوارض بدى دارد) كه بر روى كليه اثر كاهش ضريب پالايش ايجاد مي كند( GFR) كه مكانيسم آن در گروه NSAIDعرض مي شود.

٣- گروه داروهاى ضد التهابى غير استروئيدى شامل ديكلوفناك- بروفن و تمام انواع و مشتقات آن مثل إدويل امريكائى- و از همه بدتر ايندومتاسين و مفناميك اسيد كه همگى با بلوك كردن اثرات پرستاگلاندين هاى وازديلاتاتور باعث ظاهر شدن بيشتر اثر ترمبو كسان A2 شده كه اثر وأزواج ديلاتاتورى روي سيستم عروق كاپيلرىگلومرول شده، سرعت و حجم پالايش را كاهش داده در طول زمان Chronic Tubulo-interstitial Nephritis ايجاد مي كنند كه در طول زمان به نارسائى مزمن كليه منجر مي شود.

در اين بين گروه ايبوپروفن شامل ژلوفن- آپوفن- بروفن- ادويل امريكائى!!!!!! مستقلاً مي توانند باعث ايجاد دفع پروتئين از كليه ها می شوند- سندرم نفروتيك- كه آينده خوبى ندارد.

٤- گروه استروئيد ها كه به عنوان مُسكن كه نه، ولى به عنوان داروى ضد التهابى در اغلب بيماري هاى كلاژن واسكولارنیز به كار مي رود.

بنابراين به طور كلى مصرف بى جهت و بى رويه داروهاى مسكن داراى عوارض سوئى است كه در طول زمان و بسيار بى سرو صدا عمل مي كند و از این رو توصيه مي شود حتى الامكان مصرف نشود مگر در موارد ضرورى و با تجويز پزشك.

و نكته ديگر اين كه برخى از بيماران كه فرزندان يا سفرى به خارج كرده اند بلافاصله بعد از نام اين داروها كلمه خارجيش و يا امريكائيش را ذكر مي كنند كه هم فخرى به دكترشان بفروشند كه بله ما داروى خارجى ميخوريم و از داخلى ها بدوريم و هم القا كنند كه جنس بهتريست، در حالى اين بيچارگان خبر ندارند علت اثر بهتر زياد بودن ماده موثر آن است ادويل امريكائى ٤٠٠ ميلى گرم ايبوپروفن دارد و اين براى كليه سم است.

دکتر فیروز فصیحی- متخصص داخلی، کلیه و فشارخون

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۴
0
0
لطفا بفرماييد من كه يك كليه ندارم و كمر درد هم دارم بروفن نخورم براي التهاب و درد ؟پس چي بخورم؟
نرگس قربانی فر
|
United Kingdom
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۹
0
0
سلام و احترام
دخترمن تنگی مجاری دارد قسمت کلیه به مثانه
تحت درمان است و رژیم غذایی دارد
الان ۱۳ ساله شده و پریروز پریود شده است
با توجه به عوارض زیاد مسکن ها برکلیه نمیدانم چه مسکنی به او در زمان درد شدید و اسپاسم قاعدگی بدهم ؟
خودم از داروی منستراگل گیاهی برای درد قاعدگی استفاده میکنم اما نمیدانم برای دخترم مضر است یا خیر؟
برای راهنمایی شما پیشاپیش سپاسگزارم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: