کد خبر: ۴۳۰۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 06
شفاآنلاین-مسئول آموزش آزمايشگاه‌هاي‌ سازمان پزشكي قانوني كشور مي‌گويد: با توجه به اينکه تاکنون مکانيسم دقيق بروز اثرات سمي فسفيد آلومينيوم در انسان شناخته نشده است، هيچ پادزهر اختصاصي در درمان مسموميت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درماني تنها شامل اقدامات حمايتي ـ علامتي است.
به گزارش شفا آنلاین،از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه هاي باليني نيز بعد از 15-10 دقيقه از مصرف خوراکي قرص فسفيد آلومينيوم، علائم و نشانه هاي مسموميت ظاهر مي شوند و مرگ در مدت کمتر از 6 ساعت ممکن است رخ دهد.

قرص برنج چه بود و از کجا آمد؟
به نقل از اداره كل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان پزشكي قانوني كشور، دكتر سلطاني نژاد با اشاره به نحوه ورود قرص برنج در كشاورزي مي افزايد: در كشور ما، استفاده از قرص هاي برنج حاوي فسفيد آلومينيوم در كشاورزي به دليل كارآيي بالاي اين فرآورده براي از بين بردن آفات، قيمت ارزان، سهولت استفاده، عدم وجود باقي مانده در محصول و در دسترس بودن با استقبال زياد از سوي كشاورزان همراه بوده است. متأسفانه به دليل عواملي مانند سميت بالا و ميزان كشندگي زياد اين ماده و سهولت دسترسي به اين سم، در ساليان اخير با آمار نسبتاً بالاي مسموميت هاي ناشي از اين عامل در کشور به ويژه در برخي استان ها مانند تهران، گيلان، مازندران، گلستان و لرستان مواجه بوده ايم.

استفاده از قرص برنج براي خودکشي بيشتر در اردن، هند، عراق، سريلانکا و ايران گزارش شده است
عضو هيئت علمي سازمان پزشکي قانوني کشور مي گويد: در سال هاي اخير، موارد زيادي از مسموميت با ميزان مرگ و مير بالا در اثر مصرف فسفيدهاي آلومينيم، روي و کلسيم گزارش شده است که به جز موارد نادري از آن ها که به صورت تصادفي بوده، عمده آن ها به قصد خودکشي بوده است.

به گفته سلطاني نژاد مسموميت هاي حاد کشنده ناشي از فسفيدهاي فلزي بيشتر در کشورهاي هند، سريلانکا، ايران، عراق و اردن گزارش شده و بروز اين گونه مسموميت ها در ساير کشورها به ويژه کشورهاي اروپايي و آمريکايي کمتر است. اين امر خود مي تواند ناشي از مصرف اين عوامل به علت ارزان و در دسترس بودن در کشورهاي مذکور باشد، به طوري که در کشور هند در بين سال هاي 1990- 1980 ميلادي اپيدمي ناشي از مسموميت هاي تصادفي و عمدي با فسفيدهاي فلزي گزارش شد.

علايم مسموميت با قرص برنج
از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه هاي باليني، بعد از 15-10 دقيقه از مصرف خوراکي قرص فسفيد آلومينيوم، علائم و نشانه ها ظاهر مي شوند و مرگ در مدت کمتر از 6 ساعت ممکن است رخ دهد. اگر در عرض 6 ساعت پس از مسموميت علائمي ظاهر نشود، بيمار بدون علامت خواهد ماند.

اين متخصص سم شناسي مي افزايد: در صورت مسموميت خوراکي، علائم تحريکي دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهاي شكمي مي باشد. بيشتر مرگ و ميرها در خلال 12 تا 24 ساعت اوليه مسموميت اتفاق افتاده و معمولاً ناشي از ايست قلبي ـ تنفسي است و مرگ و مير بعد از 24 ساعت اغلب ناشي از نارسايي کبدي و کليوي است. علائم باليني در اين نوع مسموميت، ناشي از درگيري سيستم قلبي ـ عروقي، گوارشي، عصبي و ريوي است.

كاهش مرگ و مير مسموميت با قرص برنج در كشور
هرچند طي سال‌هاي اخير همواره با افزايش موارد مرگ بر اثر مسموميت با قرص برنج در كشور مواجه بوديم اما آخرين آمارهاي سازمان پزشكي قانوني كشور نشان مي دهد، آمار اين تلفات در هفت ماهه امسال با كاهش 1.3 درصدي مواجه بوده و از 398 نفر در هفت ماهه سال قبل به 393 نفر در سال جاري رسيده است كه 232 نفر آنان را مردان  و 161 نفر از آنان را زنان تشكيل مي دهند.

در اين مدت استان‌هاي تهران با 136، مازندران با 53 و گيلان با 44 فوتي بيشترين آمار تلفات مسموميت با قرص برنج را داشته اند. اين آمار در مقايسه با مدت مشابه سال قبل به ترتيب در تهران و گيلان 8.1 و 32.3 درصد كاهش و در استان مازندران 51.4 درصد افزايش داشته است. بر اساس اين گزارش با وجود افزايش تلفات مسموميت با قرص برنج در سال‌هاي اخير، خوشبختانه در هفت ماهه امسال اين آمار با روند كاهشي همراه بوده است.

برچسب ها: قرص برنج ، مسمومیت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: