کد خبر: ۴۲۸۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۵ - ۱۳ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 04
شفاآنلاین :بیماران کلیوی استان البرز در گذشته مجبور بودند برای دیالیز و پیوند به تهران مراجعه کنند اما با تجهیز بیمارستان‌های کرج به بخش دیالیز و در آینده‌ای نزدیک به بخش پیوند تمام نیازهای درمانی‌ این بیماران در کرج بر طرف خواهد شد.

به گزارش شفاآنلاین: انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان البرز در سال 1379 به همت خیرین این استان و با هدف کمک به بیماران کلیوی تاسیس شد. تلاش این انجمن در تجهیز بیمارستان‌های استان به بخش دیالیز و اقدام در جهت آماده‌سازی زمینه‌های پیوند کلیه در بیمارستان البرز بهانه‌ای شد تا با مجید کرمی مدیر انجمن بیماران کلیوی استان البرز به گفت و گو بنشینیم.


آقای کرمی لطفا کمی از نقش خیرین در ساخت بیمارستان‌های استان برایمان توضیح دهید.


به طور قطع خیرین نقش بسیار تعیین کننده‌ای در ساخت مراکز درمانی دارند اما دیدگاه خیرین با هم متفاوت است.برخی علاقه‌‌مند هستند تا هزینه‌های درمان بیماران را پرداخت کنند، برخی دیگر بیماران را از نظر معیشتی حمایت می‌کنند و برخی بیمارستان می‌سازند.


چند درصد از مراکز درمانی در استان البرز به وسیله خیرین ساخته شده‌است؟


در کل می‌توان گفت که بیش از 70 درصد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در استان البرز توسط خیرین ساخته شده‌است.

 

علت کم رنگ بودن نقش دولت در ساخت مراکز درمانی در کرج چیست؟


نزدیکی کرج به تهران سبب شده است که تا احساس نیاز به وجود بیمارستان بزرگ و مجهز در کرج کمتر احساس شود. این مساله در گذشته موجب بروز مشکلات فراوانی برای بیماران شده بود به طور مثال بیماران کلیوی به دلیل نبود مرکز دیالیز در کرج مجبور بودند یک روز در میان به تهران بروند اما خوشبختانه امروز با وجود 7 مرکز دیالیز در استان البرز دیگر نیازی به حضور آنها در تهران نیست.

چند بیمار کلیوی در استان البرز وجود دارد؟


2هزار و 670 بیمار کلیوی در استان وجود دارد که این تعداد نسبت به تعداد بیماران برخی استان‌ها دیگر بیشتر است.


علت وجود این تعداد بیمار در استان البرز چیست؟


علت اصلی جمعیت بیشتر این استان نسبت به برخی استان‌ها است. از آنجایی که در برخی شهرستان‌ها مراکز دیالیز وجود ندارد بیماران برای استفاده از امکانات مناسب درمانی مجبور به حضور در تهران می‌شوند اما چون هزینه‌های زندگی در تهران بسیار بالاست، سکونت در البرز را انتخاب می‌کنند که این امر سبب افزایش تعداد بیماران در این استان شده‌است.

مهمترین مشکلات بیماران کلیوی به نظر شما چیست؟


اولین مشکل عدم شناخت این بیماری توسط مردم است. بیماران دیالیزی بعد از مدتی بسیار ضعیف می‌شوند تا آنجاییکه برخی از مردم با دیدن آنها گمان می‌کنند که این افراد اعتیاد دارند و رفتار نامناسبی را در برخورد با آنها از خود نشان می‌دهند. از طرفی بیماران دیالیزی به دلیل ضعف جسمانی قادر به انجام کارهای سنگین نیستند بنابراین از نظر تامین مخارج زندگی دچار مشکل خواهند شد. این مشکل برای بیماران پیوندی نیز وجود دارد ضمن اینکه این بیماران باید بعد از عمل پیوند مرتب دارو مصرف کرده و تحت مراقبت باشند که این امر هزینه‌های زندگی آنها را افزایش خواهد داد.


از پیوند صحبت کردید، آیا در کرج عمل پیوند انجام می‌پذیرد؟


متاسفانه تاکنون عمل پیوند در کرج انجام نگرفته است، اما با تلاش‌هایی که انجام گرفته به زودی شاهد انجام اولین عمل پیوند در بیمارستان البرز خواهیم بود.


هزینه‌های انجام عمل پیوند چقدر است؟


8 تا 10 میلیون تومان هزینه انجام این عمل است که اگر این مبلغ را با هزینه‌های بستری و مراقبت‌های بعد از عمل جمع کنیم چیزی در حدود 15 میلیون هزینه خواهد داشت که انجمن سعی می‌کند بیماران را در تامین این مبالغ یاری نماید.

شرایط اهدای کلیه چیست؟


ما تمایلی به اهدا کلیه از افراد زنده به بیماران نداریم، زیرا این امکان وجود دارد که خود شخص اهدا کننده در آینده دچار نارسایی‌هایی شود و او را به دردسر بیندازد. بنابراین اهدای کلیه بیماران مرگ مغزی بهترین گزینه برای اهدا است.


وضعیت فروش کلیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


فروش اعضای بدن انسان جرم است و انجمن حمایت از بیماران کلیوی هرگز در اینگونه مسائل دخالتی نمی‌کند اما مسائلی در گذشته وجود داشته که سبب بروز نگرانی‌هایی در این مورد شده است. به طور مثال گاهی مشاهده می‌شد که افراد خارجی با شناسنامه‌های جعلی در بیمارستا‌ن‌های خصوصی تحت عمل پیوند عضو قرار می‌گرفتند که خوشبختانه این قبیل تخلفات با تصمیم دولت مبنی بر منع بیمارستان‌های خصوصی از انجام عمل پیوند کاهش یافته است.


برای کاهش مبتلایان به بیماری‌های کلیوی چه باید کرد؟


برای اینکار باید امر آموزش را جدی گرفت. ما در انجمن بیش از اینکه بر کمک به بیماران کلیوی تاکید داشته باشیم بر آموزش تاکید می‌کنیم.چرا که با آگاه سازی مردم می‌توان از گسترش این مشکل در جامعه جلوگیری کرد. متاسفانه از آنجایی که بیماری‌های کلیوی بسیار دیر آشکار می‌شوند لازم است مردم حداقل سالی یک بار چکاب شوند تا در صورت وجود مشکل سریع اقدام کنند.


به عنوان سوال آخر، خیرین چگونه می‌توانند با انجمن شما همکاری کنند؟


ما آمادگی این را داریم که با خیرین در هر بخشی که تمایل داشته باشند اعم از تجهیز بخش‌های دیالیز، پرداخت کمک هزینه زندگی به بیماران دیالیزی و پرداخت کمک هزینه پیوند همکاری کنیم.

خبرآنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: