کد خبر: ۴۲۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 28
فوق تخصص شبکیه در گفتگو با شفا آنلاین تشریح کرد:
شفا آنلاین- فوق تخصص شبکیه از ابتلای 70 تا 80 درصد افراد جامعه به بیماری های تورم و التهاب لبه پلک خبر داد که منجر به عفونت نیز می شود.

دکتر هوشنگ فقیهی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: یکی از این بیماری ها بلفاریت یا عفونت لبه پلک است که به طور معمول بر اثر تجمع چربی و میکروبی به نام استافیلوکوک که روی پوست صورت وجود دارد و تمایل به رشد در جاهای چرب مانند ریشه مژه ها دارد نیز به وجود می آید.

وی خشکی چشم؛ تورم لبه پلک؛ قرمزی و تحریک پذیری را از علائم ابتلا به این بیماری چشمی دانست و ادامه داد: بلفاریت به عنوان یک بیماری شایع در تمامی رده های سنی دیده می شود و مهم ترین علامت آن احساس وجود جسم خارجی در چشم است که برای فرد نارحتی به همراه دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بهترین درمان بلفاریت خفیف را شستشوی مرتب مژه ها با شامپو بچه برشمرد و تصریح کرد: همچنین استفاده از کمپرس آب گرم همراه با استفاده از برخی داروها البته با تجویر پزشک برای درمان موثرند.

وی تأکید کرد: به طور معمول نکته حائز اهمیت در مورد بهبود بلفاریت رعایت اصول بهداشت است، اما وجود زمینه های مساعد نظیر بیماران دیابتی و ضعیف بودن ایمنی بدن نیز بیشتر افراد را در معرض ابتلا به بیماری های تورم و التهاب لبه پلک نظیر گل مژه قرار می دهد.

فقیهی با اشاره به این که استفاده از لوازم آرایش و عدم شستشوی آن در رابطه با ابتلا به بیماری های تورم و التهاب لبه پلک بی تأثیر نیست،توصیه کرد: خانم ها قبل از خواب حتمأ باید لوازم آرایش را از مژه هایشان بشورند. زیرا در این صورت غدد مجاری مژه ها برای خارج شدن ترشحات باز می شود.

وی با بیان این که گرد و غبار خیلی نقشی در ابتلا به این گونه بیماری های چشمی ندارد، اظهار داشت: در برخی مواقع شدید بلفاریت، به بیمار نه برای از بین بردن عفونت بلکه برای تنظیم چربی لبه پلک( از بین بردن) نیز آنتی بیوتیک داده می شود.

این چشم پزشک هشدار داد: در صورت عدم درمان بلفاریت به تدریج مژه های بیمار می ریزد، لبه های پلک متورم می شود و بر اثر برخورد با قرنیه منجر به زخم شدن آن خواهد شد؛ از این رو درمان به موقع حائز اهمیت است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: