کد خبر: ۴۲۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۴ - ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - 2014December 06
متخصص اعصاب و روان در گفتگو با شفا آنلاین هشدار داد:
شفا آنلاین- متخصص اعصاب و روان زیاده خواهی را یکی از مسائل پیش روی جامعه جهانی دانست و از مخاطرات جدی آن در سطح فردی؛ اجتماعی و حتی بین المللی نیز هشدار داد.
دکتر فربد فدائی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: برای نمونه زیاده روی در مصرف غذا با بیماری های خطرناک زیادی نظیر دیابت، کبد چرب، فشار خون و سکته های قلبی نیز ارتباط نزدیکی دارد.

وی ادامه داد: در سطح جامعه زیاده روی در مصرف بیش از حد موجب کم آبی و از بین رفتن منابع مهم زیستی می شود. زیاده روی در استفاده از وسایل نقلیه موتوری سبب آلودگی هوا،کم شدن تحرک افراد و در نتیجه باعث چاقی در آنان خواهد شد که منشأ بیماری های بسیاریست.

مدیرگروه روانپزشکی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی خاطرنشان کرد: در سطح جهانی می بینیم که زیاده خواهی های برخی از کشورها به ویژه امریکا موجب برانگیختن جنگ ها و مرگ مردم بی گناه بسیاری شده است.

وی با اشاره به این که زیاده خواهی در مادیات منجر به افزایش جرم، جنایات و فساد مالی می شود؛ با اشاره به حدیثی شریف افزود: بهترین کارها میانه ترین آنهاست، همچنین در سوره مبارکه فرقان خداوند در کسانی می گوید که چون هزینه می کنند اسراف نمی کنند و خست هم نمی ورزند و در واقع میان این دو راه اعتدال را پیش می گیرند.

دکتر فدائی با اشاره به بخشی ازشعر حضرت سعدی " با آن که در وجود طعام است،عیش نفس/ رنج آورد طعام که بیش از قدر بود/ گر گلشکرخوری به تکلف، زیان کند/ ور نان خشک دیرخوری گلشکر بود" افزود: به نظر می رسد گلشکر بهترین نوع شیرینی در زمان سعدی بوده است.

وی افزود: حال آن که این حدیث مردم امروز شهرهای بزرگ است که این همه و بیش از نیاز شیرینی، کلوچه و انواع تنقلات را میل می کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن روانپزشکان ایران تصریح کرد: این زیاده خواهی مشکلات فراوانی پیش می آورد، بنابراین اعتدال در سبک زندگی به صورت مستقیم و غیر مستقیم توصیه می شود.

وی تأکید کرد: در سینما و مجموعه های تلویزیونی نباید نمونه های مصرف گرایی به عنوان سرمشق نیز معرفی شوند. برای نمونه بازیگر یا فوتبالیستی که انواع و اقسام خریدهای غیرضروری را انجام می دهدیا یا خودروی گران قیمت خود را با عکس های متعدد به رخ همگان می کشد؛ پس باید آموختن اعتدال و پرهیز از زیاده روی از آغاز کودکی انجام گیرد.

این روانپزشک با اشاره به کلام شیوای سعدی که می گوید" پدر را عسل بسیار است ولی پسر را گرمی داراست" توصیه کرد:پس به روشنی درمی یابیم باید به اندازه نیاز مصرف کرد و آنچه اضافه است را می توان طبق دستورات دینی و اخلاقی برای نیازمندان صرف کرد. تا این همه تفاوت و نا برابری در سطح جامعه قلب های کوچک کودکان را به درد نیاورد و یا در جوانان محروم احساس خشم و نفرت به وجود نیاورد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: