کد خبر: ۴۱۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 29
شفاآنلاین-کم خونی وقتی بروز می کند که بدن به اندازه کافی آهن جذب نکند یا گلبول های قرمز خون به اندازه کافی اکسیژن حمل نکنند و بدن با کمبود هموگلوبین مواجه شود.

 دکتر کیوان الچیان -متخصص داخلی و طب اورژانس-درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ، درباره علت های کم خونی رایج دربین زنان گفت: در کشور ما زن ها نسبت به مردها بیشتر دچار کم خونی می شوند و گاهی اوقات علت این کم خونی ها تغذیه ای، دارویی و فامیلی است و در برخی موارد هم به دلیل شرایط خاص است که افراد دچار کم خونی می شوند.



عضو هیات مدیره جامعه متخصصین داخلی  ادامه داد: برخی عوامل دارویی و سمی وجود دارند که به علت مصرف مسکن ها ، سوء تغذیه ، مصرف مواد غذایی گوشتی و رژیم های غذایی خاص افراد رادچارکم خونی می کنند و آهن به درستی جذب بدن نمی شود.

الچیان همچنین درباره برخی بیماری های مضمن که منجر به کم خونی در افراد می شود بیان کرد: گاهی اوقات بیماری های مضمن و بیماری های ذخیره ای (مثل بیماری گوشه) و یا برخی بدخیمی ها مانع جذب آهن در سیستم گوارشی می شود. و افرادی که مشکل گوارشی (مثل میکروب معده) ، سوء جذب یا اختلال در ترشح معده دارند آهن به درستی جذب بدنشان نمی شود.

 متخصص داخلی درباره علامت های کم خونی اظهار کرد: افرادی که دچار خون ریزی، خستگی، بی اشتهایی، تب، کاهش دمای بدن و عرق شبانه می شوند یا دچار تنگی نفس و ضربان قلب بالا می شوند علائم کم خونی را دارند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات کم خونی بزرگ شدن طحال، به وجود آمدن لکه هایی بر روی سطح پوست بدن و برجسته شدن غدد لنفاوی را به همراه دارد.

الچیان 15 تا 35 سالگی را شایع ترین سن برای کم خونی خانم ها دانست و عنوان کرد: برای پیشگیری و درمان این بیماری ابتدا باید علت آن را پیدا کرد، زمانی که علت پیدا شود درمان آن آسان می گردد.

وی اضافه کرد: اگر کم خونی به علت عدم تولید آهن یا عدم جذب آهن باشد به احتمال قوی اختلالی در کارکرد کبدی یا کارکرد مغز استخوان وجود دارد.

 متخصص داخلی همچنین درباره ارثی بودن کم خونی خاطرنشان کرد: اگر والدین فرد مبتلابه کم خونی دچار کم خونی شدیدی مانند تالاسمی بوده باشند آن موقع می توان گفت این کم خونی فرزند ارثی است.

وی استفاده بیش از حد آهن را مضر دانست و اظهار کرد: استفاده بیش از حد آهن موجب جذب رسوب در کلیه، کبد و بافت های بدن می شود و کارکرد آنها را دچار اختلال می کند .

الچیان به افرادی که با این مشکل مواجه هستند و علایم کم خونی را در بدن خود مشاهده می کنند توصیه کرد حتما به پزشک مراجعه کنند تا با بررسی کامل بتوانند درمان شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: