کد خبر: ۴۱۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۱ - ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 26
شفاآنلاین-یک متخصص غدد علل شیوع بیشتر اختلالات تیروئید در جوامع شهری را برشمرد.

به گزارش شفا آنلاین،افسانه طلایی با اشاره به علائم اختلالات تیروئید اظهار کرد: عموما اختلالات تیروئید که شامل کم‌کاری یا پرکاری و گره تیروئید است، اختلالات وزنی و اشتهایی را به همراه دارد.

وی با اشاره به خواب‌ آلودگی، تغییر احساسات نسبت به گرما و سرما یا عصبانی‌تر شدن افراد در پی بروز اختلالات تیروئیدی، افزود: این علائم عموما به عنوان علائم اولیه و شایع در افراد مبتلا به اختلالات تیروئید به شمار می‌رود و ممکن است افرادی که عموما دارای بدنی گرم هستند گرم‌تر شوند یا برعکس.

این متخصص غدد، شیوع این بیماری را در زنان بیشتر از مردان عنوان کرد و گفت: با توجه به نوع کروموزم‌ها، هورمون‌های جنسی و ژنتیک زنان، شیوع آن در جنس مونث بیشتر است و این اختلالات از دوران جوانی تا میانسالی بروز می‌کند و در دوران میانسالی نیز بیشتر خود را نشان می‌دهد.

این عضو مرکز تحقیقات تیروئید استان مرکزی با اشاره به اینکه برخی از مشکلات تیروئید در افراد مادرزادی هستند که درمان خاص خود را می‌طلبد، تصریح کرد: افزایش سن شیوع اختلالات تیروئید را بیش از پیش می‌کند و علت آن ایجاد تغییرات در سیستم ایمنی و تغییرات هورمونی است.

وی درباره شیوع بیشتر تیروئید در زنان شهرهای صنعتی عنوان کرد: صراحتا نمی‌توان این موضوع را تایید کرد، چراکه همچنان نیاز به بررسی و مطالعات گسترده‌تری دارد اما، در کل بیماری‌های تیروئید در جوامع شهری در حال افزایش است.

طلایی اضافه کرد: علت افزایش و شیوع این اختلالات در شهرنشین‌ها عوامل محیطی است که در گذشته وجود نداشته است. لوازم صنعتی بسیاری به منازل راه پیدا کرده و در محیط بیرون نیز انواع آلوده‌کننده‌ها وجود دارد که همگی شیوع مشکلات تیروئیدی را رقم می‌زنند.

وی با اشاره به ناشناخته بودن خیلی از عوامل بروز مشکلات در سلامتی افراد گفت: در گذشته تغذیه بسیار در بروز اختلالات تیروئید موثر بود، چراکه عموما مواد غذایی فاقد ید بودند. اما در حال حاضر که در کشور بحث ید مورد توجه است، تغذیه سهم کمتری در بروز و شیوع این اختلال دارد و افراد عموما به دلیل نوع ژن‌های سیستم ایمنی خود مستعد این بیماری هستند.

طلایی درباره نوع درمان اختلالات تیروئید عنوان کرد: اگر فرد دچار کم‌ کاری تیروئید باشد، تحت درمان دارویی قرار می‌گیرد. در خصوص پرکاری تیروئید در مراحل اولیه دارو درمانی انجام می‌شود، اما در مراحل حادتر ممکن است نیاز به جراحی باشد. در خصوص گره تیروئید که توده‌هایی در تیروئید ایجاد می‌شود نیز اگر بنا به تشخیص پزشک نیاز به داروی خاصی وجود نداشته باشند تنها پیگیری بیماری کفایت می‌کند اما، در مواقعی ممکن است این مشکل تبدیل به سرطان تیروئید شود که البته تشخیص این موارد نیازمند بررسی اولیه است.

وی افزود: بررسی این اختلالات نشان می‌دهد که آیا گره تیروئید خوش‌خیم با بدخیم است و بعد از بررسی درمان قطعی یا اعمال جراحی مد نظر قرار خواهد گرفت.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: