کد خبر: ۴۱۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 26
شفاآنلاین-تمدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1 + 5 در وین از روز دوشنبه در صدر موضوعات مورد توجه تحلیل گران و گزارشگران رسانه های چینی قرار گرفته است.
به گزارش شفا آنلاین،روزنامه «رِن مین» (مردم) ارگان رسمی حزب کمونیست چین در گزارشی با اشاره به تمدید هفت ماهه فرصت گفت و گوها پیرامون مسئله هسته ای ایران نوشت: بر اساس سخنانی که وزیر خارجه آمریکا در خصوص پیشرفت مذاکرات داشت، طرفین به این نتیجه رسیدند که در چنین شرایطی نباید میز مذاکره را ترک کرد.

این روزنامه همچنین با اشاره به کلید خوردن برخی تلاش های ضد ایرانی در کنگره آمریکا افزود: هر چند که طبق اخبار رسیده، کنگره آمریکا در حال تصمیم گیری برای اتخاذ تحریم های جدید علیه ایران است اما وزیر خارجه ایالات متحده از آنها خواسته تا ضمن درک شرایط فعلی، صبوری به خرج دهند تا واشنگتن بتواند فضایی متعادل و عاقلانه را بر این مذاکرات حاکم نماید.

ارگان رسمی حزب کمونیست چین هم با تاکید بر این که مذاکرات هسته ای ایران همچنان به قوت خود باقی است، به سخنان وزیر خارجه انگلیس استناد کرد و ادامه داد: رییس دستگاه دیپلماسی بریتانیا نیز تاکید کرده که تمدید مذاکرات به هیچ وجه به معنای توقف یا ایجاد وقفه در روند آن نیست و این گفتگوها همچنان ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری شینهوا نیز با انتشار گزارشی از تمدید مذاکرات هسته ای ایران و کشور های 1 + 5 نوشت: در حالی که آخرین مهلت برای رسیدن به توافق هسته ای، بیست و چهارم نوامبر اعلام شده بود، شامگاه بیست و دوم و در جریان ضیافت شامی که در محل سفارت انگلیس و به میزبانی وزیر خارجه این کشور با حضور وزرای خارجه فرانسه و آلمان و آمریکا در وین برگزار شد، مقامات این کشورهای غربی به این نتیجه رسیدند که در صورت کوتاه نیامدن ایران از مواضع اعلامی، راهی برای توافق تا تاریخ اعلام شده وجود نخواهد داشت.

این خبرگزاری چینی ادامه داد: مذاکرات بر موارد اختلافی تا آخرین ساعات نیز ادامه داشت اما اختلافات ایران و این کشورها در مواردی چون تعداد سانتریفیوژها و مباحث دیگر به قوت خود باقی ماند تا 'تمدید مهلت گفت و گوها'، نتیجه مذاکرات وین اعلام شود.

شینهوا در تحلیل خود بر وضعیت فعلی این گفت و گوها می افزاید: اعلام نتیجه ' تمدید' دو طرف اصلی این گفت و گوها را با دو مسئله اساسی و به بیانی دشواری مواجه خواهد کرد: از یک سو، طرفین باید در زمان تعیین شده چارچوبی معین را برای توافق بر سر موارد اختلافی بیابند و از سوی دیگر، صدای برخی گروه ها چه در ایران و چه در آمریکا برای نقد این توافق بلندتر شده و این مسئله مشکلاتی را برای هر دو طرف پیش خواهد آورد.

«شائو شینگ» یکی دیگر از روزنامه های پرتیراژ چین، نتیجه گیری خود در خصوص توافق اخیر را این گونه بیان می کند: رسانه های غربی معتقدند که احتمال شکست در این مذاکرات باعث نزدیک تر شدن ایران به کشورهای شرقی از جمله چین و روسیه و موجب تشکیل نوعی ائتلاف میان این کشورهای خواهد شد.'

شبکه تلویزیونی فونیکس نیز با پوشش اخبار مربوط به مذاکرات وین، ضمن انجام گفت و گو با وزیر خارجه چین از استقبال طرفین مذاکرات از پیشنهادات جدید پکن در این دور از گفت و گوها خبر داد.

به گفته خبرنگار این رسانه چینی از محل مذاکرات وین، هر چند که طرفین در این گفتگوها بر پیچیدگی و تداوم موارد اختلافی اشاره داشتند اما در عین حال پیشرفت مذاکرات و حرکت رو به جلوی آن را نیز مورد اشاره قرار داده اند و لذا چشم ها به مراحل بعدی گفت و گوها دوخته خواهد شد.

با پایان مهلت برای توافق نهایی هسته ای میان ایران و گروه 1+5، دو طرف پس از چند دور گفت و گوهای فشرده، توافق کردند تا توافق اولیه (سوم آذر پارسال) گفت و گوها را تا هفت ماه دیگر (اول ژوییه 2015 میلادی-10 تیرماه 1394) تمدید کنند.

دو طرف متعهد شدند در چهار ماه اول در مورد اصول کلی توافقنامه هسته ای به « توافق سیاسی» برسند و سپس در سه ماه بعدی منتهی به اول ژوییه، جزییات توافقنامه جامع هسته ای را در جریان گفت و گوهای تخصصی تصویب کنند.

همچنین قرار شد که در طول مدت تمدید، ماهانه مبلغ 700 میلیون دلار از دارایی هایی حاصل از فروش نفت ایران آزاد شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: