کد خبر: ۴۱۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۲ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 25
شفاآنلاین :مادر شدن آمادگی می‌خواهد و برای سالم سپری کردن این دوره بایدها و نبایدهایی وجود دارد. زنان قبل از دوران بارداری و ورود به این دوره مهم باید گام به گام، مراحلی را طی کنند تا علاوه بر ضمانت سلامت خود و جنین‌شان دوره‌ای شیرین و به یادماندنی را در خاطر خود حفظ کنند.
 توصیه‌های متعددی برای داشتن یک بارداری سالم وجود دارد که باید به آنها اهمیت داد.

قدم های اولیه
قبل از بارداری باید با یک متخصص زنان و زایمان مشورت شود تا اطلاعات لازم درخصوص سبک زندگی، رژیم غذایی درست و حتی مصرف داروها به دست آید.

به گزارش شفاآنلاین ،دکتر مریم امین‌زاده متخصص زنان و زایمان و مدرس دانشگاه درخصوص مهمترین دوره زندگی زنان می‌گوید: <نخستین گام قبل از تصمیم به بارداری مصرف برخی داروهاست. یکی از مواردی که زنان باید به آن توجه لازم را داشته باشند، مصرف فولیک اسید است زیرا فولیک اسید بویژه قبل از دوران بارداری خطرات ناشی از نقایص مادرزادی را کاهش می‌دهد و بهتر است قبل از اقدام برای بارداری برخی ویتامین‌های لازم دریافت شود. یکی دیگر از مواردی که زنان باید قبل از بارداری یا در طول دوران حاملگی به آن توجه کنند پرهیز از استعمال دخانیات است زیرا اثرات نامطلوبی برجنین می‌گذارد.>
این متخصص زنان و زایمان در ادامه با اشاره به رژیم غذایی مناسب زنان باردار ادامه می‌دهد:< پیروی از یک رژیم غذایی مناسب برای بارداری مهمترین نکته است و علاوه بر وعده‌های اصلی غذایی، زنان باردار باید در میان وعده‌هایشان مصرف میوه و تنقلات سالم را جایگزین کنند زیرا مواد غذایی سالم نقش اساسی در ساختار و رشد و نمو مغز و سیستم عصبی جنین دارد. مصرف غذاهای غنی از پروتئین باعث رشد بهتر جنین شده و برای نگه داشتن جفت مناسب است، علاوه بر آن یک زن باردار باید در وعده‌های غذایی‌اش کربوهیدرات‌های پیچیده مانند برنج، نان و حبوبات را قرار دهد، یکی از نکات بسیار ضروری دوران بارداری این است که مادران جوان سعی کنند مواد مغذی فراوانی را مصرف کنند و از خوردن مواد غذایی که به سلامت آنها و جنین آسیب می‌رساند پرهیز کنند.>

هرم غذایی
این متخصص با بیان آنکه زنان باردار باید از یک اصول درست تغذیه‌ای تبعیت کنند اظهار می‌کند: <در دوره بارداری قبل از خرید هر ماده غذایی باید به میزان افزودنی‌های آن توجه شود به طور مثال برای خرید ماهی به این نکته توجه شود که از فروشگاه و مراکزی خرید کنند که معتبرتر است زیرا ماهی یکی از موادغذایی است که در وعده غذایی یک زن باردار نقش مهمی ‌دارد و زنان باردار حداقل باید در هفته دو وعده ماهی مصرف کنند. یکی از توصیه‌هایی که می‌توان در این دوران به زنان باردار داشت محدود کردن مصرف قهوه، شکلات و چای است زیرا این مواد غذایی حاوی کافئین است و در رشد جنین در رحم مادر تأخیر به وجود می‌آورد، از این روی اگر زنان باردار در این دوران از یک رژیم غذایی درست پیروی کنند نه تنها موادغذایی مورد نیاز بدنشان تأمین می‌شود بلکه سلامت جنین خود را نیز تضمین کرده‌اند.>
این مدرس دانشگاه در ادامه با اشاره به موادغذایی لازم و مورد نیاز زنان باردار می‌افزاید وعده‌های غذایی زنان باردار شامل 5 گروه اصلی می‌شود. در رژیم غذایی روزانه باید میزان قابل توجهی حبوبات، سبزی، میوه، شیر و مواد پروتئینی جای داشته باشد. همچنین توجه به میزان چربی و فیبر در مواد غذایی از ضروریات است. مصرف مایعات در دوران بارداری باعث می‌شود گردش خون بخوبی انجام شود و حداقل در طول روز باید بین 6 تا 8 لیوان مایعات که شامل آبمیوه، آب یا شیر می‌شود، مصرف کنند. یکی دیگر از مواردی که باید مدنظر زنان باردار قرار گیرد توجه به موادغذایی سالم و استاندارد است و زنان در این دوره مهم باید از مصرف غذاهای آلرژی‌زا خودداری کنند بنابراین اگر به موادغذایی خاصی حساسیت دارند باید از مصرف این ماده غذایی اجتناب کنند همچنین از مصرف مواد لبنی غیرپاستوریزه بشدت پرهیز کنند زیرا این موادغذایی غیراستاندارد آلوده به باکتری‌های بیماری‌زا است.

باید و نبایدها
دکتر مریم امین‌زاده متخصص زنان و زایمان، به دیگر مراقبت‌های دوران بارداری اشاره می‌کند و می‌گوید:<مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند ساخارین در دوران بارداری منع شده است، زیرا این ماده، آسیب‌های غیرقابل جبرانی را به جنین وارد می‌کند. از این رو زنان باردار باید در طول دوران بارداری به مواد غذایی که حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی است توجه داشته باشند و در صورت برخورد با مشکل و مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی با پزشک متخصص مشورت شود. یک زن باردار باید به طور روزانه به میزان کلسترول مصرفی در مواد غذایی توجه کند. فعالیت در دوران بارداری از مسائل حائز اهمیتی است که به اضافه وزن یا کمبود وزن مربوط می‌شود، درست است که برخی از ورزش‌ها و فعالیت‌های بدن در این دوران مناسب نیست اما مادران برای حفظ سلامت جسمانی باید تحت نظر پزشک زنان به فعالیت بپردازند. ورزش‌هایی چون پیاده‌روی و شنا از ورزش‌های سالم دوران بارداری به شمار می‌رود.>
این متخصص در ادامه بیان می‌کند: سلامت دندان‌ها و لثه یکی از نکات مهمی است که اغلب از سوی زنان نادیده گرفته می‌شود. از این رو توصیه می‌شود قبل از هرگونه اقدام برای بارداری باید به دندانپزشک مراجعه شود. خواب کافی یکی از موضوعاتی است که در دوران بارداری حائز اهمیت است، خواب کافی در این دوران به سلامتی مادر و جنین کمک می‌کند. برای کاهش آسیب احتمالی مادران در این دوره حساس باید به این مسائل دقت کافی داشته و سعی کنند در وعده‌های غذایی خود مواد غذایی مناسبی را جایگزین کنند و تغییر در سبک زندگی و اصلاح روش زندگی را نیز در پیش گیرند تا این دوران را به راحتی و با آرامش سپری کنند.

نکته‌های ریز
به گفته این متخصص زنان و زایمان، مصرف مواد غذایی مانند کشمش، برگه زردآلو، خرما، نان، حبوبات، سیب زمینی نیز در هر وعده غذایی بنا به تمایل و نیاز بدن مادر لازم و ضروری به شمار می‌رود.
همچنین مصرف میوه و سبزیجات چون دارای ویتامین و مواد معدنی هستند از ضروریات این دوران است. فیبر موجود در میوه و سبزی باعث هضم بهتر غذا شده و از مشکلات گوارشی در این دوران می‌کاهد. یکی از روش‌هایی که به حفظ مواد معدنی و ویتامین موجود در میوه و سبزی کمک می‌کند مصرف به صورت خام یا نیم‌پز است.
 از سوی دیگر، غذاهایی که حاوی نشاسته است باید در وعده غذایی زنان باردار گنجانده شود. محدود کردن شکر و مواد قندی، انواع بیسکویت‌ها، نوشیدنی‌ها و... باعث می‌شود تا در دوران بارداری، مادر از سطح قند خون یکسان و ثابتی برخوردار باشد زیرا این مواد غذایی فقط کالری دارند و مواد قندی مورد نیاز بدن زن باردار را تأمین نمی‌کنند و موجب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند. توجه به مصرف چربی و غذاهای چرب یکی دیگر از نکات مهم این دوره به شمار می‌رود زیرا مصرف چربی بیش از اندازه زن باردار را با افزایش وزن روبه‌رو می‌سازد و فرد را مستعد بیماری‌های قلبی و عروقی می‌کند.
ایران

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: