کد خبر: ۴۱۶۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۷ - ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 25
رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی (ره) در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی (ره) از افزایش شدید سرطان روده بزرگ در کشور خبر و هشدار داد: این سرطان چهارمین سرطان شایع در کشور و بعد از سرطان معده شایع ترین سرطان دستگاه گوارشی به شمار می رود.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر در خصوص فاکتورهای مستعد کننده افراد در ابتلا به سرطان روده بزرگ،افزود: سن به عنوان مهم ترین عامل محسوب می شود؛ یعنی افراد بالای 50 سال بیشتر در معرض خطر اند.

وی رژیم غذایی را یکی دیگر از فاکتورهای مستعد کننده برای ابتلا به سرطان روده بزرگ دانست و ادامه داد: مهم ترین عامل در رژیم غذایی پرهیز از مصرف روغن های حیوانی است و به جای آن استفاده از روغن های گیاهی توصیه می شود.

وی با اشاره به این که گوشت قرمز زغالی و کبابی عامل ایجاد سرطان است، تصریح کرد: حال آن که مسئله ژنتیک هم در ابتلا به سرطان روده بزرگ بی تأثیر نیست؛ در صورت ابتلای یکی از بستگان درجه یک خطر ابتلا به این نوع سرطان بیشتر است.

فوق تخصص گوارش و کبد افزود: همچنین ابتلا به بیماری های التهابی روده یعنی کولیت زخمی و کلون شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را هم افزایش می دهد.

وی با اشاره به این که متأسفانه بیماری کولیت زخمی و کلون هم در کشور رو به افزایش است در عین حال هشدار داد: در صورتی که از کولیت زخمی فردی بیش از 10 سال گذشته و تمام روده را درگیر کرده باشد به تبع آن شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ هم افزایش می یابد.

ابراهیمی دریانی بیان کرد: 98 تا 99 درصد سرطان های روده بزرگ از جوانه ای گوشتی به نام پولیپ روده نیز سرچشمه می گیرد.

وی چاقی را از دیگر فاکتورهای خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ برشمرد و هشدار داد: همچنین این افراد دچار سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان لوزالمعده، سرطان کیسه صفرا و صفرا می شوند.

وی خاطرنشان کرد: بیماران دیابتی به ویژه دیابتی های چاق و افراد دارای سابقه ابتلا به سرطان مثانه در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز قرار دارند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به شفا آنلاین گفت: افراد مبتلا به سرطان مثانه به دلیل این که جراح هنگام جراحی برای برقراری جریان ادرار به ناچار حالب را به قسمت انتهای روده وصل می کند که این امر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.

به گفته این فوق تخصص گوارش و کبد؛ 60 درصد سرطان های روده بزرگ بدون هیچ گونه زمینه فامیلی، 1 درصد زمینه ژنتیک و 30 تا 40 درصد زمینه فامیلی دارند.

علائم سرطان روده بزرگ

وی با بیان این که علائم سرطان روده بزرگ بسته به این که کجا باشد نیز متفاوت است گفت: سرطان های قسمت ابتدایی روده بزرگ(سکوم) در سمت راست روده بزرگ، دیر تشخیص داده می شود؛ زیرا این قسمت حجم زیادی دارد که تومور به راحتی و بدون هیچ گونه علامتی از انسداد در روده قابل رشد است.

به گفته وی اگر سرطان قسمت انتهایی روده یعنی رکتوم در سمت چپ روده بزرگ را درگیر کرده باشد زودتر ایجاد علائم و انسداد می کند.

رئیس بخش گوارش بیمارستان امام خمینی(ره) اظهار داشت: حال آن که مهم ترین علامت ابتلا به سرطان روده بزرگ کم خونی است که در خانم ها اغلب اوقات ناشی از دوران قاعدگی است، اما برای مردان به ویژه بالای 35 سال و این که علتش ناشی از فقر آهن باشد نوعی زنگ خطر است.

وی افزود: به طور کلی کم خونی زنان بعد از سن یائسگی و مردان در سنین بالای 35 سال را نباید دست کم گرفت، خستگی و تپش قلب هم از علائم کم خونی به شمار می روند.

ابراهیمی دریانی تغییر در اجابت مزاج را از دیگر علائم ابتلا به سرطان روده بزرگ برشمرد و تصریح کرد: گاهی فرد دچار اسهال، گاهی یبوست و گاهی متناوب بین این 2 صورت اجابت مزاج می کند که این امر دارای اهمیت جدی و نیازمند بررسی است.

به گفته فوق تخصص گوارش و کبد ،وجود خون به صورت آشکار یا خون مخفی در مدفوع هم یکی از علائم ابتلا به این نوع سرطان محسوب می شود؛ از این رو به افراد بالای 50 سال توصیه می شود سالانه یکبار آزمایش خون مخفی در مدفوع انجام دهند اما متأسفانه اکثر خانم ها از انجام آن اکراه دارند.

وی گفت :انجام آزمایش خون مخفی در مدفوع برای تشخیص سرطان روده بزرگ کمک کننده است نه تنها راه تشخیصی، زیرا 50 درصد تومورهای روده بزرگ بدون خونریزی هستند.

وی توصیه کرد: همچنین انجام کولونوسکوپی هر 10 سال یکبار به افرادی که هیچ گونه سابقه فامیلی از ابتلا به سرطان روده بزرگ ندارند نیز حائز اهمیت است. زیرا 99درصد سرطان ها از پولیپ سرچشمه می گیرند؛ برای نمونه اگر افرادی که یکی از بستگان نزدیکشان در سن 40 سالگی دچار آن شده باید 30 سالگی کولونوسکوپی را انجام دهد؛ یعنی 10 سال زودتر.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران هشدار داد: اما زمانی که فردی دچار بیماری پولیپ های متعدد فامیلیال یعنی بیش از 100 پولیپ در روده و قبل از 40 سال باشد روده به طور کامل برداشته می شود زیرا خطر شدید ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز وجود دارد و به طور کلی درمان های سرطان روده بزرگ با استفاده از برق گذاشتن داخل روده؛ شیمی درمانی و در صورت عدم پیشرفت عمل جراحی و... نیز متفاوت است.

گفتگو:شبنم طاهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: