کد خبر: ۴۰۹۴۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 18
شفاآنلاین-برنامه ایمن سازی نوزادان با واکسن پنج گانه (پنتاوالان)، صبح سه شنبه با حضور رئیس جمهوری، وزیر و معاونان وزارت بهداشت و سایر دست اندرکاران حوزه سلامت کشور، آغاز شد.
به گزارش شفا آنلاین،واکسن پنج گانه جدید، سبب حفاظت کودکان علیه  بیماریهای تهدیدکننده زندگی یعنی دیفتری، سیاه سرفه، کزاز، هپاتیت ب و هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب می شود. هرچند دیفتری، سیاه سرفه، کزاز (DTP) و هپاتیت ب قبلا جزء برنامه جاری ایمن سازی کودکان بوده ولی هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب (HIB) جزء پنجمی است که به این مجموعه اضافه و به این ترکیب واکسن پنج گانه نامیده می شود.

بر اساس این گزارش، باکتری هموفیلوس آنفلوانزا نوع ب سالیانه باعث عفونتهای شدید مننژیت میکروبی، عفونت های شدید ریه، عفونت های خونی، عفونت های تنفسی، التهاب گلو و انسداد مجاری هوایی و در نهایت بستری شدن کودکان در بیمارستان و یا مرگ خواهد شد. هرچند آنتی بیوتیک برای درمان این بیماری استفاده می شود اما همیشه موثر نیست و با انجام بهترین مراقبتهای پزشکی نیز، 3 تا 5 درصد بیماران مننژیتی می میرند.

از سویی دیگر، بعضی از انواع هموفیلوس آنفلوانزا به آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند و درمان آنها خیلی سخت شده است، بنابراین برای مقابله با انواع عفونتهای هموفیلوس آنفلوانزا فقط باید واکسیناسیون را انجام داد.

بر اساس این برنامه دریافت واکسن هپاتیت ب بدو تولد طبق برنامه قبلی ادامه خواهد داشت، همچنین  زمان دریافت یادآور واکسن ثلاث در 18 ماهگی و 6 سالگی همانند برنامه سابق ادامه خواهد یافت و نیز یک نوبت واکسن تزریقی فلج اطفال در سن 4 ماهگی از تابستان سال آینده به برنامه واکسیناسیون اضافه خواهد شد.

دکتر مهدی پیرصالحی مدیرکل اداره نظارت بر امور دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو، گفت: هدف گذاری وزارت بهداشت برای واردات این محصول تولید دانش فنی واکسن بود که یکی از شروط اصلی واردات واکسن محسوب می شود. شرکت واردکننده این محصول متعهد شد که همراه با واردات واکسن زمینه و امکانات انتقال دانش فنی این محصول را طی یک مدت دو ساله فراهم کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: