کد خبر: ۴۰۸۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۸ - ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - 2014November 22
متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار سرطان های مثانه را یکی از تومورهای شایع در زنان ومردان دانست و هشدار داد: بعد از تومورهای پوستی این سرطان در مردان سومین و در زنان چهارمین سرطان شایع است.

دکتر کیوان رادخواه در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: سیگار؛ ترکیبات آروماتیک و سر و کار داشتن با برخی مواد درکارخانجات ازمهم ترین ریزفاکتورهای افزایش دهنده شانس ابتلا به سرطان مثانه به شمار می روند.

به گفته وی ارث نیزنقش بسیاری در ابتلا به سرطان مثانه دارد به گونه ای که بر اساس تحقیقات نقش ژن ها در این میان روشن و روشن تر می شود .در واقع عدم یا وجود برخی از ژن ها در بدن بیماری را سرکش یا آرام تر می کند.

وی وجود خون در ادرار را نکته بسیار مهمی دانست و خاطرنشان کرد: در واقع خون به 2 شکل در ادرار نمایان می شود؛ یکی خون مخفی و دیگری خون واضح حال به صورت لخته یا قرمزی کامل ادرار.

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی سرطان های ادراری ادامه داد: وجود خون مخفی به این ترتیب است که فرد برای انجام چکاپ آزمایش می دهد و پس از مشاهده خون در ادرار برای بررسی دقیق تر به آزمایشگاه ارجاع داده می شود.

وی افزود: به دلیل این که نوع دوم خون در ادرار امکان ابتلا به سرطان مثانه را بیشتر می کند از این رو دارای اهمیت بیشتری است؛ حال به طور کلی وجود خون در ادارار به اشکال مذکور نیازمند بررسی های دقیق پزشکی است.

رادخواه به شفا آنلاین گفت: در قدم اول بیمار باید سونوگرافی انجام دهد تا مشخص شود وجود خون در ادرار ناشی از تومورهای داخل حالب، لگنچه کلیه و بدخیمی های کلیه است یا به علت سرطان مثانه؟

وی بیان کرد: البته امکان دارد بعد از انجام سونوگرافی، نیاز به تصویربرداری های بیشتر نظیر سی تی اسکن؛ عکس رنگی از کلیه ها یا سیستوسکوپی( مشاهده داخل مثانه) باشد.

متخصص جراحی کلیه و مجاری ادرار تأکید کرد: اگر در سونوگرافی و سی تی اسکن افرادی که سابقه استعمال دخانیات دارند چیزی وجود نداشته باشد به علت شانس بیشتر ابتلای آنها به این نوع سرطان بررسی های دقیق چندین بار ادامه میابد و از سیستوسکوپی نیز استفاده می شود.

وی در خصوص درمان سرطان مثانه اظهار داشت: برای درمان، زمانی که مخاط سطحی مثانه درگیر شده باشد، با روشی از داخل مجرا این تومورها برای پاک کردن مخاط نیز تراشیده می شوند.

رادخواه ادامه داد: حال زمانی که این بیماری به عضله مثانه دست اندازی کرده باشد معمولأ احتیاج به درمان های بیشتری وجود دارد. یعنی انجام عمل های جراحی گسترده - برداشتن مثانه و یا انجام رادیوتراپی و شیمی درمانی به طور همزمان.

وی هشدار داد: به طور معمول سن ابتلا به سرطان های مثانه از دهه پنجاه به بعد است حال آن که متأسفانه برخی افراد نیزدردهه سوم زندگی به آن دچار می شوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: