کد خبر: ۴۰۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۵ - ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 15
شفاآنلاين :وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ابراز تاسف از درگذشت «مرتضی پاشایی» خواننده محبوب کشور به علت ابتلا به سرطان معده گفت: اکنون سرطان معده کشنده ترین سرطان در ایران و بویژه در مردان است.

به گزارش شفاآنلاين، دکتر «سیدحسن قاضی زاده هاشمی» در نشست کمیته ملی سرطان در کشور با اشاره به تصویب کلیات تشکیل این کمیته افزود: به رغم اینکه میزان ابتلا به سرطان در ایران پنج برابر کمتر از اروپا و سایر کشورهای دیگر است، اما روندی رو به رشد دارد.

وی گفت: دلیل حساسیت وزارت بهداشت طی یک سال گذشته در حوزه غذا، هوا و سایر عوامل خطر، داشتن دورنمایی از وضعیت سرطان در کشور است.

قاضی زاده هاشمی خاطرنشان کرد: سرطان یک واقعیت تلخ است و به رغم اینکه میزان ابتلا به این بیماری در ایران در مقایسه با اروپا و سایر کشورهای دیگر پنج برابر کمتر بوده، اما روندی رو به رشد دارد و وضعیت کنونی ما در این خصوص مشابه چند دهه قبل آنها است.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر این وزارتخانه طی یک سال گذشته در حوزه امنیت غذا، هوا و کم تحرکی تاکید داشته و گاهی نیز مورد بی مهری هایی در این خصوص قرار گرفته است، دلیل عمده آن آینده نگری و داشتن دورنمایی از وضعیت سرطان در کشور است.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه، سرطان بیماری نیست که فی البداهه ایجاد شود و گاهی سال ها طول می کشد که خود را نشان دهد، افزود: تلاش کنونی ما برای پیشگیری از ابتلا به سرطان و جلوگیری از افزایش شیوع آن در سال های آینده است.

وی درمورد حمایت وزارت بهداشت از مبتلایان به سرطان گفت: تصمیمات خوبی در این حوزه گرفته شده که بطور مثال می توان به توزیع دارو صرفا در مراکز خاص اشاره کرد.

قاضی زاده هاشمی گفت: این روند نظارت، مصرف و هزینه های دارویی گران قیمت و خاص را بویژه برای اقشار آسیب پذیر کنترل می کند.

وزیر بهداشت با ابراز تاسف از درگذشت مرتضی پاشایی به علت ابتلا به سرطان معده گفت: سرطان واقعیتی تلخ در زندگی صنعتی و مدرن امروزی است و باید تدابیری اتخاذ کنیم که سرعت روند رو به رشد آن را کنترل کنیم.

وی افزود: انجام چکاب سالیانه می تواند تضمینی برای تشخیص به موقع و کنترل این بیماری کشنده باشد.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه اکنون سرطان معده کشنده ترین سرطان در ایران و بویژه در مردان است، گفت: مشکل کنونی ما عدم توجه به توصیه های وزارت بهداشت است؛ مردم باید توانمند شوند یاد بگیرند که چگونه مراقب خود باشند که به سرطان مبتلا نشوند و از همه مهمتر اینکه مردم این توصیه ها را جدی بگیرند.

وی افزود: مهمترین علت روند رو به رشد سرطان، تغییر اجتناب ناپذیر هرم سنی جمعیت در کشور است.

وزیر بهداشت تاکید کرد: باید تدابیری اتخاذ کنیم که بتوانیم سرعت ابتلا به این بیماری را کاهش دهیم و با تعامل و هم افزایی بین بخشی حوزه های صنعت، کشاورزی، آب و هوا و شورای عالی سلامت و امنیت غذا از بروز سرطان پیشگیری کنیم تا جمعیت سالم بیشتری در آینده داشته باشیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: