کد خبر: ۴۰۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 13
شفا آنلاين-یک شنوایی شناس با انتقاد ازنبود انجام اقدامات تشخیصی و حمایتی توانبخشی از کودکان کم شنوا گفت: اقدامات تشخیصی و حمایتی از کودکان ناشنوا در کشورهای پیشرفته تا 25 سالگی با بهترین کیفیت رایگان است.

به گزارش شفا آنلاين،گیتا موللی، شنوایی شناس با اشاره به اینکه امروزه مشکل کم شنوایی در کودکان از بدو تولد قابل تشخیص و درمان است، گفت: در گذشته برای آموزش به کودکان کم شنوا از زبان اشاره استفاده می کردند اما در دو دهه اخیر با تشخیص به موقع کم شنوایی در کودکان از بدو تولد، با استفاده از سمعک های مناسب می توان مراحل درمان و توانبخشی را با هدف حرف زدن کودک آغاز کرد.


موللی افزود: نبود اقدامات حمایتی و بیمه ای درباره تشخیص کم شنوایی و خدمات توانبخشی کم شنوایی در ایران درحالیست که این اقدامات در کشورهای پیشرفته با بالاترین کیفیت به صورت رایگان عرضه می شود.

وی تاکید کرد: توانبخشی کودکان کم شنوا از طریق راه های شفاهی در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که زودهنگام تشخیص داده و اقدامات توانبخشی به موقع انجام شود.

این شنوایی شناس در عین حال تصریح کرد که 99 درصد اقدامات توانبخشی برای کودکان کم شنوا باید در خانه توسط خانواده صورت گیرد یعنی تمام خانواده باید هفت روز هفته، 24 ساعت شبانه روز در توانبخشی اقدام و با کودک کار کنند که البته این خانواده نیز باید توسط متخصصان توانبخشی آموزش دیده باشند.

موللی افزود، در صورتی که مشکلات کم شنوایی کودکان به موقع تشخیص داده نشود و یا سیستم توانبخشی در دسترس نباشد، کودک نمی‌تواند از روش‌های شفاهی درمان کم شنوایی استفاده ایده‌آل کند و دچار یکسری تاخیر گفتاری می‌شود که این تاخیر به نوبه خود مشکلات زیادی را گربانگیر کودک می‌کند.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش بر لزوم آموزش شفاهی کودکان کم شنوا تاکید می کند که متاسفانه این مهم تا زمان مهیا نشدن پیش شرط های لازم (تشخیص به موقع و زیرساخت های توانبخشی) نتیجه بخش نخواهد بود.

به گفته این شنوایی شناس، هدف استفاده از روش‌های شفاهی برای آموزش کودکان کم شنوا این است که کودک به هیچ وجه از زبان اشاره استفاده نکند چرا که اگر زبان اشاره را یاد بگیرد دیگر حرف نخواهد زد بنابراین حذف زبان اشاره با هدف متعالی سخن گفتن کودک صورت گرفته است که متاسفانه با توجه به مشکلات زیر ساختی تا کنون به این مهم دست نیافته ایم و کودکان کم شنوا از مشکلات زیاد ارتباطی رنج می‌برند.

موللی تصریح کرد: مدارس استثنایی ما ملغمه‌ای از مشکلات و روش‌های گوناگون و نافرجام است یعنی از یکسو روش‌های آموزش شفاهی است بدون تشخیص صد درصدی کم شنوایی کودکان، بدون وجود پیش‌نیازهای لازم، بدون داشتن بهترین سمعک‌های موجود و البته وجود سمعک های بی کیفیت و بسیار گران که مردم توان مالی خرید آن‌ها را ندارند؛ از طرف دیگر به علت هدف قرار دادن زبان شفاهی زبان اشاره را ممنوع اعلام کرده اند یعنی زبان اشاره را فقط در بزرگسالان ناشنوا یا کم شنوا می‌بینیم.

موللی گفت: مساله جالب این است که در میان کودکان اگر فقط یکی از آن‌ها زبان اشاره را آموخته باشد سایر کودکان به سرعت این زبان را از وی می‌آموزند چرا که قابلیت آن‌ها برای یادگیری این زبان بسیار بالاست و زبان اشاره زبان واقعی آن‌هاست.





فارس



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: