کد خبر: ۴۰۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۳ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 14
معاون مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت درهمایش روزجهانی دیابت:
شفاآنلاین :معاون مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه فرهنگ تزریق انسولین دربیماران دیابتی باید ازطریق اطلاع رسانی گسترده وآموزش های مداوم نهادینه شود تاکید کرد:متاسفانه اکثربیماران دیابتی ومردم تصورمی کنند تزریق انسولین پایان زندگی است درحالی که این تصورصد درصد غلط است.

وی با اشاره به این که میزان ابتلا به دیابت در جهان به 400میلیون نفر رسیده است؛ گفت:متاسفانه 80 درصد این بیماران در کشورهای در حال توسعه هستند.


به گزارش شفاآنلاین ،دکتر علیرضا مهدوی در همایش روز جهانی دیابت که روزپنجشنبه درمرکزطبی کودکان تهران برگزارشد ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: هزینه درمان 80درصد مبتلایان به دیابت در کشورهای توسعه یافته و 20 درصد هزینه های درمان نیزمربوط به کشورهای در حال توسعه است.

وی فشارخون؛ چاقی و افزایش وزن، استعمال دخانیات و مصرف کم میوه را ازعوامل خطرساز درشیوع دیابت دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه طی سالیان اخیر آمار تعداد بیماران و افراد دچار ابتلا به عوامل خطرسازهم افزایش یافته است.

وی افزود: بررسی های وزارت بهداشت نشان می دهد 14 درصد افراد بالای 25 سال دچار قند خون، 28 درصد دچار کلسترول بالا و 20 درصد نیز به فشار خون مبتلا هستند.

مهدوی تصریح کرد: درجریان یک تحقیق کشوری ،از 360 هزار نفری که مورد غربالگری قرار گرفتند 55 هزار نفر دچار دیابت و 185 هزار نفر چاق تشخیص داده شدند.

وی افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته؛ با مداخله و تغییر در سبک زندگی می توان ابتلا به دیابت را تا 11 سال به تعویق انداخت و حتی 20 درصد هم منتفی می شود. حال آن که راه حل کاهش ابتلا به دیابت ناشی از رژیم غذایی سالم؛ فعالیت بدنی با شدت مناسب و کاهش وزن امکان پذیر است.

وی با بیان اینکه دیابت جزء بیماری های غیرواگیر است؛ بیان کرد: در این میان وزارت بهداشت تنها ایفا کننده نقش نیست در واقع همه وزارتخانه ها ودستگاهها در راستای پیشگیری از آن نقش دارند که باید به وظایفشان عمل کنند.

معاون مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت اظهار داشت: به همین دلیل طرح تحول نظام سلامت با هدف اصلی بیماری های غیرواگیر آغاز به کار کرد, اما تأکید تنها بر بیماری های غیرواگیر نیست زیرا عوامل خطرآنها وابسته به یکدیگر است.

وی گفت: بنابراین از خود مردم گرفته تا شهردای ها، وزارتخانه ها؛آموزش و پرورش؛ دولت و... در راستای پیشگیری از ابتلا به دیابت نقش دارند.

مهدوی تأکید کرد:متاسفانه در حال حاضر بر گروهی متمرکز شده ایم که آموزش دادن به آنها به دلیل عادت به سبک زندگی سخت است؛ بنابراین اگر آموزش را در سطح کلان به سمت مدارس ببریم و حتی پائین تر از محدوده یعنی مهدکودک ها شاید موفق تر باشیم.

وی افزود: در این خصوص طرحی با وزارت آموزش و پرورش داریم که اساس آن آموزش دادن درباره بیماری های غیرواگیرازمقاطع مختلف تحصیلی است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر 230 هزار بیمار دیابتی در روستاها و 250 تا 300 هزار نفر در سطح شهری که البته شامل همه کشور نمی شود نیز تحت پوشش ما قرار دارند و از لحاظ کیفیت ارائه خدمات هر چه افزایش دهیم باز هم جا داریم.

وی در ادامه از پروژه ای در دست اجرا خبر داد که بر اساس آن به صورت یک پکیج جامع که نه تنها برای دیابت بلکه در خصوص شیوه زندگی صحیح و طبیعی نیز به گروه هدف یعنی کودکان و نوجوانان آموزش داده می شود.

وی با اشاره به این که هدف اصلی آموزش شیوه زندگی و تغذیه صحیح دیابتی ها ست؛ بیان کرد: در واقع هدف اصلی ما آموزش به کودکان از لحاظ تحرک بدنی، تغذیه و سایر موارد است زیرا در این صورت آنها قادر به تأثیرگذاری بر روی خانواده هایشان هم خواهند بود.

معاون مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: همچنین برای بیماران و بزرگسالان هم در زمینه درمان دیابت برنامه های آموزشی داریم.

وی با اشاره به این که جایگاه انسولین با گذشته فرق کرده است گفت: در واقع مردم برای استفاده از آن خیلی مقاومت می کنند؛ البته علت اصلی نیزآگاهی کم در خصوص استفاده ازانسولین وترس ازآن می باشد ؛ البته شرایط هم اکنون کمی بهتر شده اما هنوزخیلی ها بر این باورند که انسولین یعنی آخر خط که این تفکرکاملا اشتباه است !

مهدوی در پاسخ به این که برخی از پزشکان نیز برای تجویز انسولین رغبت نشان می دهند, گفت: دلیل این امر ناشی از عدم پذیرش وتصورغلط بیماران است؛پس پزشک هم در این صورت به بیمار قرص می دهد تا به مرور زمان ودروصورت ایجاد عارضه ، اگر پای بیمار در آستانه قطع شدن باشد بیماررا ناگزیرحاضر به تزریق انسولین می کند .امامتاسفانه دیگر کار از کار گذشته است.ازسوی دیگر بعد از قطع پای بیماردیابتی عده ای به غلط تصورمی کنند که فلانی انسولین زد و پایش قطع شد؛ از این رو در این زمینه باید برنامه های آموزشی گسترده برای آموزش مردم وحتی جامعه پزشکی نیز اجرایی شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: