کد خبر: ۳۹۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 07
شفا آنلاين- کارشناس بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه اظهار کرد: 1.5 میلیون نفر در کشور آلوده به انواع ویروس هپاتیت هستند.

به گزارششفا آنلاين،رامین حدیدی با اشاره به وجود انواع هپاتیت‌های ویروسی اظهار کرد: هپاتیت‌ها چهار نوع هستند که نوع A آنها از طریق آب و غذای آلوده و هپاتیت‌های نوع B، C و D از طریق خون و فرآورده‌های خونی منتقل می‌شوند.

وی هپاتیت‌های ویروسی را یکی از عوامل مرگ زودرس انسان عنوان کرد و افزود: سالانه، یک تا 1.5 میلیون نفر در جهان به علت عوارض انواع هپاتیت جان خود را از دست می‌دهند.

حدیدی شایع‌ترین نوع هپاتیت‌ها را هپاتیت نوع B بیان و تصریح کرد: بر اساس تخمین سازمان جهانی بهداشت (WHO) در حال حاضر پنج درصد جمعیت جهان ناقل این ویروس هستند.

وی با اشاره به ابتلای 1.5 میلیون نفر در کشور به انواع ویروس هپاتیت اظهار کرد: از این تعداد 35 درصد را زنان و 65 درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

حدیدی استان کرمانشاه را جزو استان‌های با آلودگی متوسط کشور دانست و اظهار کرد: در حال حاضر میزان آلودگی به ویروس هپاتیت بی 6/. درصد تا 1.4 درصد در هر 100 هزار نفر است که متاسفانه با شرایط موجود و افزایش رفتارهای پرخطر احتمال افزایش آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه انواع ویروس هپاتیت به دو شکل مزمن و حاد می‌تواند بروز یابد، تهوع، استفراغ، تب، درد شکم و گاها بثورات جلدی، زردی ناگهانی، بی‌اشتهایی، ضعف و درد و حساسیت در قسمت بالا و راست شکم را از جمله علائم هپاتیت حاد عنوان کرد.

به گفته حدیدی هپاتیت مزمن از طریق آزمایش مشخص می‌شود که در آن یکی از آنزیم‌های کبدی به میزان 1.5 برابر افزایش پیدا می‌یابد.

وی با بیان اینکه هپاتیتی که بدون علامت زردی باشد خطر مزمن شدن آن بسیار است، گفت: مزمن شدن هپاتیت از آنجا اهمیت دارد که این گروه بیشترین انتقال هپاتیت را انجام می‌دهند.

حدیدی اغلب موارد هپاتیت در کودکان و بزرگسالان را بدون علامت دانست و اظهار کرد: 70 درصد موارد هپاتیت B نیز بدون علامت است و در 30 درصد موارد علائم هپاتیت حاد ظاهر می‌شود.

وی تصریح کرد: بیشترین عضو درگیر در هپاتیت B کبد است که در نهایت با پیشرفت بیماری، سیروز کبدی ایجاد شده و کبد از کار می‌افتد.

کارشناس بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه راه انتقال بیماری هپاتیت B را همانند ویروس HIV دانست و اظهار کرد: این ویروس از طریق مادر آلوده به فرزند، ارتباط جنسی و خون و فرآورده‌های خونی به راحتی منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: ویروس هپاتیت B در لکه خون بین 7 تا 10 روز زنده مانده و قابلیت انتقال دارد. به همین علت توصیه می‌شود لکه خون افراد آلوده با مواد ضدعفونی کننده پاک شود.

وی خاطر نشان کرد: انواع ویروس هپاتیت از طریق سرفه، عطسه، روبوسی و دست دادن و نیز از طریق آب و غذا (به جز هپاتیت نوع A) منتقل نمی‌شود.

حدیدی با اشاره به وجود واکسن هپاتیت B اظهار کرد: خوشبختانه این واکسن در حال حاضر در کشور تولید می‌شود و برای نوزادان در بدو تولد، 2 ماهگی و 6 ماهگی تزریق می‌شود.

وی تصریح کرد: بزرگسلان نیز می‌توانند برای تزریق این واکسن اقدام کنند که برای آنها در سه نوبت در زمان مراجعه، یک ماه و شش ماه بعد از مراجعه اول این واکسن تزریق می‌شود.

به گفته حدیدی مقدار واکسن تزریقی برای افراد بزرگسال دو برابر نوزادان است و برای افرادی که واکسیناسیون آنها ناقص مانده و یک بار واکسیناسیون انجام شده نیازی به تکرار دفعات واکسیناسیون نیست و تنها باید تعداد دفعات به سه مرتبه افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: هپاتیت درمان ندارد و تنها برای افراد بیمار استراحت، پرهیز از مصرف غذاهای پرچرب و استفاده از غذاهای پرکربوهیدرات توصیه می‌شود.

کارشناس بیماری‌های واگیر مرکز بهدشت استان کرمانشاه در همین راستا آموزش افراد در زمینه پیشگیری از ابتلا به این بیماری را بسیار با اهمیت دانست و اظهار کرد: مرکز بهداشت استان کرمانشاه کار آموزش را بر عهده داشته و علاوه بر این واکسیناسیون خانواده بیماران مبتلا به هپاتیت را نیز بصورت رایگان انجام داده و آنها راکنترل می‌کند.




ایسنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: