کد خبر: ۳۹۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵:۰۰ - ۱۶ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 07
یادداشت اختصاصی
شفا آنلاین: يكى از معضلات امروزى جامعه ايران، به خصوص در شهر هاى بزرگ كه در معرض كانال هاى ماهواره اى فارسى زبان هستند، تبليغات بسيار متراكم و در عين حال گسترده از نظر پخش است كه در این میان خانم ها توسط انواع داروها، وسائل و مواد بهداشتى به ویژه در جهت زيباىی پوست و مو و اندام هدف قرار می گیرند.
هنوز از ياد نرفته كه چندي پيش تبليغ بسيار گسترده  در مورد درمان جراحى ديابت نوع II توسط يك جراح ترك چه معضلى براى پزشكان بيماري هاى داخلى و غدد مترشحه داخلى به بار آورد .كه متاسفانه شنيدم اخيراً هم در تهران كنفرانسي با همين عنوان" درمان جراحى ديابت " برگزار شد كه همه ميدانيم در أصل يك بيمارى وسيع ترى شامل ميكرو- ماكرو انژيوپاتى است كه از تظاهرات آن اختلال متابليسم قند، اختلالات چربي خون- عوارض چشمى - عوارض كليوى و عروقى( پاى ديابتى) و فشار خون و .......... را مي توان نام برد و روش هاى جراحى در جهت لاغرى كه روى سيستم گوارش صورت مي گيرد امر ديگريست.

يا مورد تبليغى ديگر در مورد سوتين بانوان كه باعث سفتى و خوش فرم شدن سينه ها مي شود

از همه اين موارد خطرناك تراز دارو هائيست كه براى چاقى و يا به خصوص لاغر شدن تبليغ مي شود- باز به عنوان مثال داروئى به نام HydroxyCut براى لاغرى و خوش هيكلى تبليغ می شود. با ذكر اين مطلب كه تمام قوانين FDA امريكا در مورد ان صادق و مورد تائيد بوده كه كاملا دروغ و بر خلاف حقيقت است. سازمان غذا و دارودر امريكا به خصوص در مورد اين دارو هشدار داده است كه موجب نارسائى كبد و نارسائي كليه مي شود، البته اينجانب مراتب را با ذكر منبع و ماخذ در صفحه Iran medical portal ذكر کرده ام.

آنچه مهم است، اول این که هر چند وزارت بهداشت مشغله فراوانى دارد ولى با همكارى سازمان نظام پزشكى به اين مقوله پرداخته و اصولاً يك مبارزه گسترده و مستمر بر عليه امور پزشكى و داروئي خلاف ( قبل از پيدايش شاكى خصوصى ) به كار گرفته و قدر مسلم اين امر خود داراى cost benefit در امر درمان عوارض مصرف اين مواد است.

همچنین رسانه هاى عمومى به ویژه رسانه های تصويرى نيزباید از اين نوع تبليغات بر حذر شده و از طرق قانونى و امنيتى با اين گونه افراد سود جو كه از طريق تلفن هاى موبايل مواد تبليغى ماهواره اى را بفروش ميرسانند نیز برخورد شود.

دكتر فيروز فصيحى/ متخصص داخلی، کلیه و فشارخون

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: