کد خبر: ۳۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - 2014November 05
شفاآنلاین :دانشمندان هشدار دادند کار کردن برای مدت طولانی در زمان های نامتعارف به ویژه شب کاری روند پیری را تسریع می کند.
به گزارش شفاآنلاین از خبرگزاری رسمی سوئیس، نتایج این تحقیق که امروز سه شنبه منتشر شد حاکی است شب کاری به علاوه سبب مشکلاتی نظیر زخم معده ، بیماری های قلبی عروقی و سرطان می شود.
محققان فرانسوی و انگلیسی به مدت ده سال 3000 کارمند 32 تا 62 ساله را در جنوب فرانسه تحت نظر گرفتند که همگی آن ها در بخش های تولید کار می کردند و نیمی از آن ها دست کم 50 روز در سال در ساعت های نامناسب کار می کردند .
توانایی های شناختی این افراد شامل حافظه، توجه، سرعت واکنش به حوادث سه بار در سال های 1996، 2001و 2006 از طریق آزمایش های عصبی روانشناسی اندازه گیری شد.
این تحقیق نشان داد کسانی که به مدت ده سال یا بیشتر در ساعت های نا متعارف کار می کردند دچار زوال شناختی بسیار سریع تر از دیگران شده بودند.
به اعتقاد ژان کلود مارکیه محقق مرکز ملی تحقیقات علمی در تولوز و هماهنگ کننده این تحقیق کاهش امتیاز افراد شرکت کننده در این تحقیق به معنای پیری شناختی شش و نیم ساله بوده است که قابل چشم پوشی نیست.
وی با این حال تاکید کرد آزمایش های بیشتری باید در این زمینه انجام شود. تا کنون می دانستیم شب کاری و کار در ساعات نامتعارف پیامدهای کوتاه مدتی دارد اما نمی دانستیم تاثیر آن در دراز مدت چیست.
بر این اساس آثار منفی کار شیفتی پنج سال بعد از توقف این مشاغل در بدن می ماند.
پزشکان برای کاهش پیامدهای منفی کارهای شیفتی مراجعه منظم به پزشک و فراهم کردن شرایط بهتر خواب و بیداری و برای مثال شروع کار صبح در ساعت شش بامداد به جای چهار صبح را پیشنهاد کردند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: