کد خبر: ۳۸۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 30
شفا آنلاین:فیروز گفت: اگزما از شایع ترین بیماری‌های پوستی است که به علت حساسیت‌های پوستی بروز پیدا می کند.
به گزارش شفا آنلاین-دکتر علیرضا فیروز دبیر علمی کنگره پوست و رئیس مرکز آموزش و پژوهشی بیماری‌های پوست و جزام در جمع خبرنگاران گفت: در اگزمای حاد، جوش‌های قرمز و آبدار است که سبب خارش زیاد در محل و خاراندن پوست ضخیم می‌شود در این صورت پوست تغییر رنگ داده و تبدیل به اگزمای مزمن می‌شود.

وی ادامه داد: اگزما به دو دسته کلی تقسیم می‌شود، نوعی از اگزما با منشاء بیرونی و محیطی و نوعی که منشاء‌ درونی و ژنتیک دارد در نوع سرشتی و درونی که بیشتر در دوران شیرخوارگی دیده می‌شود پوست خشک شده و عواملی چون سابقه فامیلی، ابتلا به آسم یا حساسیت فصلی در آنها دیده می‌شود، روی گونه این افراد حالت خشکی و خارش دارد و در اکثر موارد تا سن 2 سالگی اگزمای  سرشتی خود به خود رفع می‌شود.

دکتر فیروز گفت: نکاتی در مورد اگزمای سرشتی وجود دارد که والدین باید رعایت کنند از جمله اینکه مانع ارتباط کودک با عوامل تحریک کننده محیطی از جمله شستشوی زیاد با آب گرم، گرد و خاک، گل و گیاه و پشم و پر حیوانات شوند. ضمن اینکه، چرب کردن پوست کودک و استفاده از دستگاه بخور برای مرطوب ماندن محیط زندگی کودک بسیار ضروری است.

دکتر فیروز در مورد اگزمای تماسی که مخصوص بزرگسالان است، گفت: ماده خارجی با پوست ارتباط پیدا می‌کند که موجب بروز اگزما می شود و طی مطالعات انجام گرفته در 6 شهر ایران، شایع ترین علت پیدایش آن، نیکل است و در مواد فلزی مثل بند ساعت، حلقه، کلید و هر جا که قسمت فلزی باشد بروز پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: از دیگر علل ایجاد کننده اگزما، مواد محافظ هستند که در کرمهای آرایشی، بهداشتی،‌کرمهای ضدآفتاب،‌ کرمهای مرطوب کننده، ضد لک و ضد چروک استفاده می‌شود، ماده‌ای که در رنگ موهای شیمیایی استفاده می شود نیز در بروز اگزما موثر است.

اگزمای پیری از دیگر موارد اگزما است که در افراد مسن بروز پیدا می کند با افزایش سن، قدرت پوست در حفظ آب کم می‌شود، پوست خشک شده و دچار اگزما می‌شود که بیشتر از ساق پا شروع می ‌شود، با استفاده از بخور، مصرف کرمهای مرطوب کننده بعد از استحمام و هنگام خواب می توان رطوبت نسبی را به پوست برگرداند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: