کد خبر: ۳۸۷۵۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 28
شفاآنلاین-یک فوق تخصص جراحی قلب بای پس قلب را یکی از روش‌های رفع انسداد رگ‌های قلب دانست و گفت: دیابت، فشارخون و سیگار از عوامل افزایش خطر ابتلا به گرفتگی رگهای قلب است.

به گزارش شفا آنلاین،حسن رادمهر، فوق تخصص جراحی قلب درباره جراحی بای پس تصریح کرد: اقدامات درمانی متفاوتی برای درمان و رفع انسداد رگ‌های کرونر قلب که تغذیه کننده ماهیچه قلب هستند به کار می‌رود که یکی از این اقدامات بای پس رگ‌های کرونر است.

وی گفت: بای پس به معنای رفع تنگی است یعنی باید روی آن پل زد بنابراین همواره در بای‌پس باید عروق را پیوند زد بنابراین باید حتماً لوله‌ای باشد تا از روی محل تنگی عبور کند و پل بزند و این لوله معمولاً از رگ‌ پای مریض یا شریان سینه که از جدار داخل قفسه سینه جدا می‌شود یا از شریان دست و حتی از شریان‌های تغذیه کننده معده استفاده می‌شود.

رادمهر تصریح کرد: این‌ها جایگزین‌هایی هستند که برای رگ‌های قلب استفاده می‌شود و معمولاً از لوله های مصنوعی برای بای پس استفاده می‌شود.

این فوق تخصص جراحی قلب افزود: برای رگ‌های اصلی قلب نیز رگ مشابه در بدن وجود دارد که در دسترس و راحت است. رگ بزرگی است که در بخش داخلی پا از قوزک تا ران امتداد دارد که به آن ورید سافن می‌گویند و شریانی نیز در سینه وجود دارد که بهترین رگ برای بای پس همین شریان سینه‌ای است.

وی تأکید کرد: در ابتدا باید بیماری که مبتلا به انسداد رگ‌های کرونر قلب است توسط متخصص قلب بررسی، آنژیوگرافی و کاردیوگرافی شود و بر حسب اینکه چند رگ‌ گرفتار انسداد شده باشد و چه قسمت‌هایی از رگ‌ها گرفته شده باشد و با توجه به وضعیت قلب ممکن است فقط درمان دارویی صورت گیرد یا ممکن است بیمار نیازمند بالن و استنت درون رگ باشد یا اینکه ممکن است نیازمند عمل جراحی و بای پس باشد.

رادمهر خاطرنشان کرد: برخی بیماران که گرفتگی چند رگ در جاهای حیاتی دارند از همان ابتدا کاندیدای عمل جراحی باز و بای پس هستند چرا که این روش بهترین درمان است برای مثال افرادی که در 3 تا از رگ‌های اصلی گرفتگی دارند و تنگی شدید دارند؛ بیماری‌شان علامت دار شده است و آنژیوگرافی نیز این گرفتگی را نشان می‌دهد، بهترین اقدام درمانی برای وی جراحی بای پس رگ‌های تغذیه کننده ماهیچه قلب است.

این فوق تخصص جراحی قلب افزود: برخی بیماران هستند که تاکنون چند بار روی آن‌ها استنت انجام شده است اما جواب نداده است و ممکن است این‌ها کاندیدای بای پس باشند.

وی تأکید کرد: ممکن است فردی بیش از 90 درصد تنگی داشته باشد اما کاندیدای بای پس نباشد و با بالن و استنت بتوان مشکلش را حل کرد که این بستگی به این موضوع دارد که کدام رگ در کجا گرفتگی دارد و چند رگ گرفتگی دارد این‌ها معیارها و استانداردهای علمی جهانی و پذیرفته شده است و بر اساس آن‌ها دکتر قلب و جراح با یکدیگر به این نتیجه می‌رسند که بیماری از دارو درمانی سود بیشتری می‌برد، بیمار دیگری از بالن و استنت گذاری و بیمار دیگر از بای‌پس و عمل جراحی سود می‌برد.

رادمهر گفت: این‌ها را گایدلاین های علمی مشخص می‌کند که کدام مریض باید بای پس شود، کدام یک دارو درمانی و کدام یک استنت گذاری شود.

این فوق تخصص جراحی قلب تصریح کرد: همانطور که استعداد ذاتی در فرد وجود داشته است که به تنگی رگ‌های قلبی مبتلا شود، می‌تواند ژنتیکی و محیطی مانند تغذیه‌ای و شرایط زندگی باشد همین عوامل می‌تواند هم باعث تشدید تنگی رگ‌های اصلی قلب شود و هم می‌تواند در رگ‌های پیوندی نیز تنگی ایجاد کند.

وی افزود: برای مبتلا نشدن مجدد به انسداد رگ‌های قلب عوامل خطر باید کنترل شوند و به حداقل برسند که بخش ژنتیکی این موضوع دست بیمار نیست ولی عوامل محیطی مانند تغذیه و سیگار، کنترل قند و فشار خون و ورزش کردن در اختیار بیمار است که می‌تواند سرعت پیشرفت بیماری را کم کند و گرفتگی عروق را به تاخیر بیندازد.

رادمهر خاطرنشان کرد: پس از جراحی باز بیمار باید یکسری داروها را مصرف کند که گاه تا پایان عمر باید استفاده کند و یک سری کارهای بازتوانی است که با انجام آن‌ها باید هر چه زودتر به زندگی عادی بازگردند و بیمار باید اگر دیابت دارد قند خود را کنترل کند و در صورت داشتن فشار خون فشار خون را کنترل کند، اگر وزن بالا دارد وزن خود را کنترل کند، تغذیه مناسب داشته باشد و دخانیات مصرف کند.

این فوق تخصص جراحی قلب گفت: رژیم غذایی مناسب برای افراد دچار انسداد رگ‌های قلب یا کسانی که تحت جراحی بای پس قرار گرفته‌اند این است که از چربی و شیرینی و جات و سرخ کردنی و روغن پرهیز کنند و به غذاهای گیاهی و سالم روی آورند.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: