کد خبر: ۳۸۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۳ - ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 27
شفا آنلاين-مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که یک گروه از اعصاب در مغز مسئول بی‌خوابی یا بدخوابی سالمندان هستند.

به گزارششفا آنلاين، به نقل از medical daily محققان مرکز پزشکی بث برای پاسخ به این سؤال که چرا هرچه سن افراد بیشتر می‌شود از میزان خواب یا کیفیت آن کاسته می‌شود در مغز انسان به جستجو پرداخته و دریافتند که گروهی از عصب‌ها به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای اضافه‌کاری را در سالمندان و افرادی که دچار بیماری آلزایمر که نوعی از زوال عقل است که حافظه، تفکر و رفتار فرد را مختل می‌سازد کاهش می‌دهند.


آن‌ها با بررسی عملکرد مغز هزار مرد و زن 65 ساله تا زمان مرگشان به این نتیجه رسیدند که یک فرد در سن 70 سالگی حدود یک ساعت از فردی با 20 سال سن کمتر می‌خوابد. به گفته محققان کمبود خواب و تکه‌تکه خوابیدن با چند مسئله سلامتی ازجمله کارکرد بد شناخت، افزایش فشارخون و بیماری عروقی و نیز روند رو به رشد دیابت نوع دوم همراه است. به نظر می‌رسد از دست رفتن این اعصاب می‌تواند در این اختلالات مختلف در جریان افزایش طول عمر دخیل باشد.


حدود 20 سال پیش محققان کشف کرده بودند که هسته طرفی شکمی در مغز مسئول سوئیچ کردن خواب در خرگوش‌ها است و با روشن و خاموش کردن آن می‌توان سیستم برانگیختگی مغز را کنترل کرد. در انسان‌ها نیز انتقال‌دهنده عصبی گالانین کارکرد مشابهی دارد و می‌تواند چرخه خواب‌وبیداری را تنظیم کند.

در مطالعه جدید افراد سالمندی که آلزایمر نداشتند میزان عصب‌های جانبی شکمی آن‌ها ارتباط معکوسی با میزان منقطع شدن خواب آن‌ها داشت یعنی هرچه این اعصاب کمتر بودند خواب آن‌ها تکه‌تکه‌تر می‌شد.


این یافته‌ها شواهد اولیه‌ای در خصوص نقش کلیدی هسته طرفی شکمی هیپوتالاموس مغز در فرایند خواب به دست می‌دهد و نیز کارکردهای مشابهی که در دیگرگونه‌های جانوری مطالعه شده است. افزایش سن و بیماری آلزایمر و به‌تبع آن فقدان این دسته از اعصاب دلیل عمده مواجه‌شدن افراد سالمند با اختلالات خواب است.




سلامانه




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: