این روزها اگر سری به اماکن تاریخی نصف جهان بزنیم، موج گردشگران اروپایی، آمریکایی و آسیایی را شاهد هستیم که با تمام هوش و حواسشان معماری و فرهنگ و تمدن این شهر را رصد می کنند و لبخند می زنند.
بسیاری از این توریست ها از جانب وزارت امور خارجه شان برای ورود به ایران منع شده اند اما گوش شنوایی نبوده تا زیبایی های این شهر از چشمشان دور نیفتد.
اما موج اسیدپاشی و حواشی آن در این روزهای اخیر سبب شده تا رسانه های معاند به ویژه بی .بی .سی که جیره خوار استعمار پیر است، سعی در القای ناامنی در اصفهان کند و به گونه ای اخبار کذبش را به دنیا مخابره کند تا ایران را منزوی کرده و جلوی رشد توریسم که می تواند عواید ارزی و وجهه بین المللی داشته باشد، بگیرد.
بدون شک ورود گردشگران متعدد از جای جای نقاط دنیا، تبلیغات بسیار مفیدی برای این شهر خواهد داشت و می رود تا گردشگری را به صنعتی که مورد آرزوی همه دنیا بوده است، تبدیل کند.
قطب صلح و امنیت شدن ایران در دنیا، به معنای پذیرش حکومت و دولت اسلامی از سوی کل کشورهای دنیاست و این به طور قطع مسئله ای است که سبب نگرانی دشمنان داخلی و خارجی این مرز و بوم شده است.
* حتی یک مورد هم کاهش گردشگر خارجی نداشته ایم
شهرام امیری، کارشناس گردشگری و رئیس روابط عموی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان در پاسخ به این سؤال که آیا حواشی اخیر توانسته بر روی ورود گردشگران به استان اصفهان تأثیر بگذارد؟ گفت: همه عوامل گردشگری استان چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی تمامی تلاششان را می کنند تا حوادث و حواشی اخیر شهر که جنبه داخلی دارد بر روی گردشگری خارجی تأثیر نگذارد که در این رابطه موفق هم عمل کرده اند.
وی با اشاره به اینکه تاکنون حتی یک مورد هم کاهش گردشگر خارجی نداشته ایم، افزود: حواشی اخیر یک موضوع داخلی است که برخی از رسانه های معاند روی آن مانور دادند اما به دلیل اینکه توریست های خارجی با تور وارد اصفهان می شوند و امنیت های لازم برای آنها فراهم شده تا کنون هیچ نوع کنسلی و یا کاهشی ورود گردشگر نداشته ایم.
امیری اظهار کرد: جلساتی با راهنمایان تور، آژانس ها، استانداری و نیروی انتظامی داشته ایم و هر روز مسائل را رصد می کنیم و امنیت کامل را برای توریست ها برقرار کرده ایم تا مشکلی پیش نیاید.
* ورود سومین گروه گردشگران خارجی با قطار به اصفهان نشان از امنیت شهر دارد
وی در ادامه گفت: سومین گروه از گردشگران ریلی از اروپا شامگاه جمعه با قطار وارد ایستگاه راه آهن اصفهان شدند و مورد استقبال مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان قرار گرفتند و این در حالی است که گردشگران به منظور جذاب شدن سفرشان در قطار اسکان می گزینند نه هتل ها و اگر گردشگران احساس ناامنی می کردند بدون شک چنین اتفاقی نمی افتاد.
این کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری بیان کرد: این گروه گردشگری که شامل 70 گردشگر از کشورهای اروپای مرکزی، اروپای شرقی و استرالیا بودند از طریق کشور ترکیه وارد ایران شدند و این در حالی است که «تیم لیتلر»، سرپرست گروه گردشگران خارجی، در آستانه ورود به اصفهان و طی دیدار با مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان اذعان داشت که این دومین بار است که به اصفهان سفر می کند و هر بار با میهمان نوازی و استقبال خوبی مواجه می شود و ابراز امیدواری کرد که این همکاری ها جهت ورود گردشگران به ایران و شهر اصفهان ادامه یابد.
وی در ادامه گفت: اگر شایعات رسانه های معاند تأثیری بر گردشگری داشت، شاهد ورود و حضور گردشگران در اصفهان نبودیم و بدون تردید از این به بعد نیز تأثیری بر گردشگری خارجی نخواهد داشت.
اما رسانه ها نقش بسیار مهمی در مخابره امنیت و عدم امنیت در یک شهر و یا یک کشور دارند. مخابره یک خبر و دامن زدن به آن و تحت فشار دادن افکار عمومی، آن هم در حالی که ایران همواره زیر ذره بین خارج نشینان مخالف نظام بوده، اقدامی ناشیانه و بدون فکر است که آسیب جدی بر وجه بین المللی و اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.
* مخالفان نظام به گردشگران برای سفر به ایران چه توصیه هایی می کنند؟
اما گردشگری ایران به عنوان یک صنعت از ظرفیت های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است.
بر اساس گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی و رتبه پنجم جاذبه های طبیعی را در جهان داراست و در سال 2008 در حدود 2 میلیون گردشگر خارجی از ایران بازدید کرده اند و این در حالی است که در این سال 842 میلیون توریست در دنیا سفر کرده اند.
به نظر کارشناسان علاوه بر آماده نبودن زیرساخت و بسترهای اقتصادی مناسب این صنعت در ایران برای جذب سرمایه گذاران و تبلیغات ضعیف، انتشار اخبار نادرست و منفی از ایران و مخابره آن به کل دنیا، از دیگر موانع جذب گردشگر در این کشور است.
تبلیغات سوء بیگانگان و رسانه های وابسته یکی از موانع جذب گردشگر در ایران است که می رود تا این طلسم شکسته شود اما کشورهای معاند همواره سعی دارند تا ایران را کشوری ناامن، با آداب و رسوم بسیار پیچیده و فاقد امکانات اولیه گردشگری نشان دهند.
به عنوان مثال از دفتر کشورهای مشترک المنافع در وبسایت worldtravelguide عنوانی با این مضمون «توصیه های سفر به ایران» منتشر شد که قابل تأمل است.
به طور مثال در یکی از بندهای این توصیه نامه آمده است: «به گردشگران قویاً توصیه می شود که فاصله 100 کیلومتری خود با مرز ایران و افغانستان و 10 کیلومتری مرز ایران و عراق را حفظ کنند. مرز ایران و پاکستان هم ناامن است. همچنین بهتر است گردشگران در جاده کرمان و بندرعباس و بم تردد نکنند!»
موضوعاتی در این توصیه ها قید شده که واقعیت نداشته و به دلایل واهی و بعضاً نادرست شایعاتی را علیه جمهوری اسلامی ایران رقم زده است.
* نیاز به تبلیغات گسترده برای از بین بردن توطئه دشمنان داریم
وجود خشونت، ترور و ناامنی در هر کشور سبب می شود تا مرزهای گردشگری که مقدمه بازاریابی و رشد اقتصادی است بسته شود.
باور عمومی بر این است که بیش از هر فعالیت اقتصادی دیگر، موفقیت و یا شکست برنامه های مطرح در حیطه گردشگری به تأمین یک محیط امن و سالم برای گردشگران بستگی دارد و امنیت به جزئی کلیدی از صنعت گردشگری تبدیل شده است و مدیریت معقول باید تلاش کند تا محیطی امن فراهم کند.
کشورهایی که از امنیت و ثبات سیاسی لازم جهت حمایت از جریانات گردشگری برخوردار بوده اند، از ظرفیت های موجود در جاذبه های گردشگری نهایت استفاده را برده اند و در حال تجربه اقتصادی شکوفا از درآمدهای ارزی، مقبولیت و مشروعیت بین المللی در عرصه های سیاسی و معرفی فرهنگ و تمدن خود به جهانیان هستند.
اما آنچه مسلم است این است که کشورهای استعمارگر که خواهان عدم پیشرفت و استقلال ایران هستند، به روش های مختلف و با ابزارهای گوناگون سعی در برهم زدن اوضاع داخلی کشور و تغییر دیدگاه ها و ذهنیت های سایر کشورها نسبت به ایران را دارند و در این راستا از هر روش و ابزاری دریغ نمی کنند و با انجام تبلیغات گسترده سعی در ناآرام جلوه دادن کشور ایران و اینکه ایرانیان مردمانی وحشی و تروریست هستند، دارند.
اما واقعیت خلاف این است و کشور ایران کشوری است با درصد امنیت و آرامش بالا و دارای حکومت و مردمانی صلح جو.
کارشناس حوزه گردشگری در این باره گفت: در این راستا و در جهت خنثی کردن تبلیغات گسترده دشمنان می توان با ایجاد شبکه های ماهواره ای و انجام تبلیغات موقعیت و جو حاکم بر کشور را به نحو احسن به سایر ملل معرفی کرد.
رضا مختاری در ادامه اظهار کرد: ارائه راهکارهایی برای از بین بردن مشکلات دیپلماتیک جهانی و برگزاری نمایشگاه ها و همایش های اختصاصی در سطح بین المللی جهت شناساندن ظرفیت های گردشگری کشور و شرکت فعال در نمایشگاه های بین الملل خارج از کشور می تواند از مهم ترین اقدامات برای خنثی کردن توطئه های دشمنان باشد.
وی تشویق مردم، سازمان ها و ایرانیان خارج از کشور به سرمایه گذاری در زمینه گردشگری و حذف تمامی ریسک ها و بی اعتمادی در این زمینه و استفاده از تجربیات دیگر کشورها به ویژه کشورهای موفق در زمینه گردشگری را نیز از جمله موارد مهم در معرفی چهره واقعی ایران به جهانیان برشمرد.
این کارشناس گردشگری بیان کرد: با توسعه گردشگری مجازی، می توان برای مقابله با تبلیغات سوء و احیای امنیت تلاش کرد و علیه رسانه های غربی که برداشت نادرستی از شرایط فعلی ایران اسلامی دارند و حقایق امنیت گردشگری و روحیه میهمان نوازی ایرانیان را نادیده می گیرند، اقدام کرد.
وی با اشاره به اینکه برخی کشورها در مقایسه با ایران توانسته اند کارنامه موفقی را در زمینه گردشگری داشته باشند، اظهار کرد: به طور مثال تنها در سال 2007 میلادی، در حدود 15 میلیون گردشگر خارجی از شهر دبی در کشور امارات متحده عربی در جنوب خلیج فارس دیدن کردند و این در حالی است که کشور ایران با سهمی کمتر از یک پانزدهم تعداد گردشگران شهر دبی در سال مشابه، تنها کمتر از یک درصد سهم درآمد جهانی از صنعت توریسم را به خود اختصاص داده و این موفقیت به دلیل وجود زیرساخت ها و نبود تبلیغات سوء علیه این کشور است.
* امنیت حلقه اصلی صنعت گردشگری است
اما یک پژوهشگر حوزه گردشگری و استاد دانشگاه نیز با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین فاکتورهای رونق و توسعه گردشگری، «امنیت گردشگران و مقاصد گردشگری» است گفت: در برخی کشورهای دنیا شاهد ناپایداری جریانات سیاسی بوده ایم که ضربه بدی به گردشگری آن وارد کرده است به عنوان مثال جریانات سیاسی سریلانکا سبب کاهش و رکود گردشگری در این کشور شد.
اسدالله خاکی افزود: با رکود و کاهش مسافرت به دنبال جنگ خلیج فارس و پس از آن حوادث 11 سپتامبر متخصصان بازاریابی و دولت ها تلاش زیادی کردند تا دوباره امنیت را به مقاصد گردشگری بازگردانند.
وی بیان کرد: برخی کشورها با بکارگیری اقدامات مناسب توانستند در فرودگاه ها، هواپیماها و مقاصد گردشگری آرامش و امنیت نسبی که در طول چند سال گذشته از بین رفته بود، بازگردانند و گردشگران را به بازدید مجدد ترغیب کنند.
این پژوهشگر حوزه گردشگری ادامه داد: کشور لبنان به عنوان یکی از زیباترین کشورهای خاورمیانه یک مقصد دیدنی برای گردشگران اروپایی محسوب می شود و این کشور توانست در سال 2004 و 2005 تعداد قابل توجهی گردشگر را به خود جلب کند اما با وقوع جنگ 33 روزه با اسرائیل، صنعت گردشگری این کشور دچار رکود و آسیب جدی شد به طوری که تعداد گردشگران ورودی به این کشور در سال 2006 با کاهش هشت درصدی مواجه شد.
وی اضافه کرد: اما متولیان گردشگری این کشور پس از جنگ، گزارش دادند که هتل های این کشور خالی از مسافر شده و بسیاری از تأسیسات و امکانات گردشگری بر اثر اصابت گلوله و بمب به شدت تخریب شده و در حال حاضر مسئولان لبنان با تلاشی مضاعف برای برگرداندن آرامش و رونق گردشگری به این کشور فعالیت می کنند.
خاکی در ادامه گفت: اما دیگر تجربه های تلخ که صدمات جبران ناپذیری بر صنعت گردشگری جهان وارد کرد، حوادث تروریستی 11 سپتامبر بود که طی آن برج های دوقلوی آمریکا در آتش سوخت و با انگشت اتهامی که سمت بن لادن و بعد هم سمت ایران برده شد باز هم گردشگری منطقه زیر سؤال رفت.
وی تصریح کرد: بدون شک وجود ناامنی در هر کشوری روند گردشگری آن را مورد تهدید قرار می دهد و بر مسئولان است تا بکوشند موانع و سنگلاخ های داخلی و خارجی پیش روی گردشگری را از میان بردارند تا ایران بتواند به درآمدهای غیرنفتی میلیارد دلاری برسد.
در هر حال خوشبختانه به نظر می رسد رسانه های معاند که همواره با هر اتفاقی در ایران از کاه کوه می ساخته اند این بار حداقل در بحث گردشگری سنگشان به تیر خورده و اگر سری به مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری بزنید، متوجه حضور تعداد زیادی گردشگر می شوید که بی توجه به حودث هخیر اصفهان، اصفهان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده اند.