کد خبر: ۳۸۴۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 26
شفاآنلاین-محرم، یک تاریخ زنده و ماه حماسه ای بی نظیر است، ماه پیروزی خون بر شمشیر، ماهی که خون بهترین بنده ی خدا بر زمین ریخت و سبب زنده نگه داشتن اسلام شیعی شد.
به گزارش شفا آنلاین،محرم از راه رسید؛ ماهی که در آن حماسه ای بزرگ به وسعت تاریخ ثبت شد. در این ماه غم و اندوهی بی پایان در فراق مظلوم ترین مخلوق پروردگار، عالم را فرا گرفت تا به یاد بشر بیاورد که سده ها پیش انسانی از نسل پاکان در راه رسیدن به سعادت حقیقی به پیکار با دشمنان متعصب شتافت و آموزگار درس ایثار، شجاعت و ازخودگذشتگی در این عالم خاکی شد.

محرم در فرهنگ اسلامی یک تاریخ زنده است، اما نه تاریخ روزمره و عادی زندگی بلکه یک تحول عمیق و انقلاب تاریخ ساز است و سرفصل شروع حماسه های عاشورایی محسوب می شود.

امام حسین(ع) به حق، پرچمدار راستین اسلام ناب محمدی است که نشان داد انسان حقیقی هیچ گاه در برابر ظلم و ستم سر خم نخواهد کرد؛ والامقامی از خاندان اهل بیت(ع) که برای پیکار در برابر یزیدیان لحظه ای درنگ نکرد و جهانیان را به حیرت واداشت.

محرم ماه حماسه، شجاعت و رشادت و نماد ظلم ستیزی است. ماهی که مهم ترین رخداد جهان اسلام را در دل خویش نهان دارد و اینک با آن که سده ها از حادثه ی عاشورای حسینی می گذرد، هنوز واقعه ی کربلا دل ها را بی تاب می کند و اشک ها را بر چهره ها جاری می سازد.

امام حسین(ع) اگرچه با یزید مبارزه کرد، اما مبارزه ی بزرگ ایشان با جهل و گمراهی بود و این گونه است که حماسه ساز کربلا، آموزنده ی راه مبارزه با ستمکاران در تاریخ اسلام شد.

محرم ماه پیروزی خون بر شمشیر است، ماهی که قدرت حق، باطل را به ورطه ی نابودی کشاند. آری این ماه، ماه خونین خدا و شهیدکربلاست. قیام یاران اسلام عظمتی به بلندای تاریخ اسلام دارد که انسان ها را از هر دین و آیینی به حیرت واداشت و سرمشق بسیاری از نبردهای بزرگ بشریت شد.

آنچه در محرم به وقوع پیوست، تنها یک واقعه نیست، رخداد عاشورا فرهنگی جاودان و نقشه راه سعادت و جاودانگی است، مسیری که بزرگان دین اسلام برای حفظ عزت و شرف مسلمانان با سربلندی پیموده اند و در برابر ظلم ایستادگی کرده اند.

نام محرم همواره با رشادت های انسان هایی بزرگ همراه است، انسان هایی که در آن برهه حساس از وفاداری و جان نثاری دریغ نکردند و با خدا ترسی، هماهنگی و وفاداری، خالق حماسه ای بزرگ شدند. بزرگانی چون حضرت ابوالفضل(ع) که با شجاعت و جانبازی لقب سقای دشت کربلا را از آن خود کرد، او برای آوردن آب برای کودکان رفت اما نتوانست بازگردد و به شهادت رسید.(1)

حضرت علی اکبر(ع) جوانی که در صورت و سیرت شبیه ترین مردم به رسول خدا(ص) بود و آن گاه که به میدان رفت امام حسین(ع) گفت:« خدایا شاهد باش که با این قوم، جوانی مبارزه می کند که از جهت سیرت و اخلاق و منطق شبیه ترین مردم به رسول توست...» او هم با دلاوری به دست دشمنان اسلام شهید شد.(2)

شجاعت و شهامت قاسم بن حسن(ع) نوجوانی 14 ساله که عزم جهاد کرد و به میدان مبارزه رفت، دلیرانه جنگید و به شهادت رسید.(3)

علی اصغر طفل 6 ماهه امام حسین(ع) که از شدت تشنگی می گریست و امام او را روی دست گرفت و فرمود: ای لشگر اگر بر من رحم نمی کنید پس بر این طفل رحم کنید که ناگهان حرمله تیری به جانب آن شیرخوار رها کرد. (4)

حر بن یزید ریاحی که از سپاه دشمن به اردوگاه امام حسین(ع) رفت، سپر خود را واژگون کرد و گفت: برای عذرخواهی و توبه آمدم و امام نیز به او اذن جهاد داد، وی با دشمنان به مبارزه برخاست و گروهی از سرداران سپاه عمر سعد را به هلاکت رساند و خود پس از آن به شهادت رسید، امام حسین(ع) به بالین حر آمد و فرمود: ای حر تو حر و آزادی هم چنان که مادرت نام تو را حر گذاشت.(5)

حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در روز عاشورا حضور داشتند و پس از این رویداد، راویان حدیث شجاعت و دلاور ی های کربلاییان شدند و با افشاگری علیه یزدییان آنها را رسوا کردند و واقعه عاشورا را با خواندن خطبه هایی، جاودان ساختند.

امام خمینی معمار انقلاب ماه محرم را اینگونه توصیف کردند: «محرم ماهی است که عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرده و به اثبات رسانده که در طول تاریخ، همیشه حق بر باطل پیروز شده است.»

ایشان در سخنانی دیگر اینچنین فرمودند: «محرم ماهی است که به وسیله سید مجاهدان و مظلومان اسلام زنده شد و از توطئه‏ عناصر فاسد و رژیم بنی امیه که اسلام را تا لب پرتگاه برده بودند، رهایی‏بخشید.»

آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری درباره ماه محرم فرمودند:«...در مورد مسأله محرم و عاشورا باید بگویم که روح نهضت ما و جهتگیری کلی و پشتوانه پیروزی آن همین توجه به حضرت ابی عبدالله (علیه الصلاة و السلام ) و مسایل مربوط به عاشورا بود شاید برای بعضی ها این مسأله قدری ثقیل به نظر برسد لیکن واقعیت همین است هیچ فکری - حتی در صورتی که ایمان عمیقی هم با آن همراه باشد- نمی توانست توده های عظیم میلیونی مردم را آن چنان حرکت بدهد که در راه انجام آن چه احساس تکلیف می کردند در انواع فداکاری ذره یی تردید نداشته باشند.»

ماه محرم همچون عاشورا، رمز زنده نگه داشتن خاطره حماسه های کربلاست. نام محرم با عاشورا، کربلا و امام حسین(ع) پیوندی عمیق دارد. گویی این ماه جز حسین و کربلا هیچ ندارد. اینک ماه محرم، ماه اشک وخون، ماه جانبازی عاشقان راه حق آمد و چشم ها در غم هجران سومین پیشوای عالم گریان است و دل ها غمناک ترین غم عالم را تاب می آورند. شیعیان عزادار هجرت امام مظلوم خویش هستند و در فراقش می گریند.

ماه محرم در هرسال، مراسم پیروزی انقلاب کربلا است، یادآوری پیروزی این انقلاب زینت بخش هر سال و ماه به شمار می رود، این حماسه، بیانگر سنت انقلابی اسلام اصیل محسوب می شود و پرچم سرخ انقلاب کربلا تا ابدیت بر فراز بلندای تاریخ بشر همواره برافراشته است.

منابع:

1)کتاب حسین(ع) خون خدا

2) همان.

3)همان.

4)همان.

5)همان.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: