کد خبر: ۳۸۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - 2014October 27
عضو هیئت مدیره انجمن غدد درون ریز ایران در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- عضو هیئت مدیره انجمن غدد درون ریز ایران" ید"را یکی از فاکتورهای مهم برای ساخته شدن هورمون های تیروئید در بدن دانست.

دکتر علیرضا استقامتی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب اظهار داشت: حال فردی که دچار کمبود ید است قادر به تولید هورمون ید در بدن به اندازه کافی نیست.

وی حداقل مصرف ید در رژیم غذایی افراد را 150 میکروگرم دانست و خاطرنشان کرد: در واقع مصرف کمتر از این حد، فرد را با کمبود ید مواجه می سازد، خوشبختانه بیش از 15 تا 20 سال است که برنامه ریشه کنی ید با مصرف ید نیز اجرایی شده است.

متخصص داخلی غدد و متابولیسم ادامه داد: نحوه نگهداری نمک های ید دار باید به دور از آفتاب باشد و نمک های ید دار به عنوان یدات پتاسیم به علت عدم تجزیه با طبخ از بین نمی روند اما بهتر است که نمک در مراحل نهایی پخت غذا به آن اضافه شود.

وی تصریح کرد: البته منظور ما به تشویق استفاده بیش از حد از نمک های ید دار نیست بلکه به افرادی که بنا به هر دلیلی بر مصرف کم نمک توصیه شده؛ مانند بیماران مبتلا به فشار خون، برای مصرف ید باید مولتی ویتامین های حاوی ید را مورد استفاده قرار دهند.

استقامتی با اشاره به این که مصرف بی رویه نمک های یددار مضر است به شفا آنلاین گفت: عواقب ناشی از کمبود ید در رده های سنی افراد متفاوت است، اما بیشترین مشکل ناشی از آن در دوران جنینی است.

وی افزود: در واقع به دلیل کمبود ید جنین نمی تواند به اندازه کافی هورمون تیروئید بسازد و از طرفی دیگر به دنبال عدم تشخیص به موقع؛ در اختلالات مغزی اشکال رخ می دهد؛ بنابراین تأمین ید بدن از اهیمت بسزایی برخوردار است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: