شفا آنلاین:دکتر ایازی گفت: باید نظارت مردمی بر عملکرد خود را بپذیریم و زمینه نظارت مردم در حوزه پزشکی را فراهم کنیم.
به گزارش شفا آنلاین-به
نقل از وبدا، دکتر سیدمحمدهادی ایازی در دهمین اجلاس روسای دانشگاه های
علوم پزشکی کشور ضمن بیان این مطلب از راه اندازی سامانه و مرکز رسیدگی به
شکایات مردمی از حوزه پزشکی خبر داد و گفت: این سامانه با شماره تلفن 1690
با همکاری سازمان نظام پزشکی راه اندازی شده است.
وی گفت: سامانه 1690 در حال حاضر در تهران به صورت آزمايشي فعال می باشد و از 15 آبان ماه در سراسر کشور رسما فعال خواهد شد.
وی
گفت: با ثبت شکایات مردمی در سامانه 1690، وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه
علوم پزشکی در جریان تخلفات صورت گرفته پزشکان قرار می گیرند و این خود یک
اقدام پیشگیرانه است و البته کافی نیست.
دکتر
ایازی با بیان این که البته ممکن است گزارش های اعلام شده کذب باشند گفت:
بعد از ثبت گزارش در سامانه، تخلفات آنها جهت بررسی در استان و دانشگاه
مربوطه محول می شود که در صورت صحت تخلف، از طریق دادستان نظام پزشکی و یا
از طریق تعزیزات به آن رسیدگی خواهد شد و در سامانه نیز تخلف پزشک مربوطه
ثبت خواهد شد.
دکتر ایازی گام بعدی نظارت را
علاوه بر نظارت مردمی، وجود سیستم نظارتی در داخل سیستم سلامت عنوان کرد و
گفت: طی جلساتی که با سازمان نظام پزشکی و بیمه های تکمیلی و پایه داشتیم،
بیمه های پایه و تکمیلی متعهد شدند، اوراق پزشک را کنترل نمایند که این بخش
کار حساسیت زیادی دارد.
وی با تأکید بر این که
باید در همان بیمارستان بر صورتحساب ها و هزینه های دریافت شده نظارت کنیم،
گفت: مدیر فنی بیشترین نفش را در کنترل صورت حساب ها و هزینه های درمانی
دارد که باید در صورت وجود اشکال، آن را منعکس و گزارش نماید تا اقدامات
لازم با متخلف صورت گیرد.
وی همچنین درخصوص نحوه
نظارت بر دریافت تعرفه ها در تهران گفت: با دستورالعملی که طراحی شده است،
70 تا 80 درصد پزشکان، خودشان دقت لازم را خواهند داشت اما تعداد معدودی که
مرتکب تخلف شوند، با ساز و کار پیش بینی شده، به راحتی قابل شناسایی
خواهند بود.