کد خبر: ۳۸۱۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 22
درجلسه روسای بیمارستان های خصوصی تهران با مسولان وزارت بهداشت و نظام پزشکی مطرح شد:
شفاآنلاین :رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام از تعهد و همکاری بیمارستان‌های خصوصی و بیمه‌های تکمیلی برای اجرای مفاد کتاب جدید ارزش نسبی خبر داد و گفت: وزارت بهداشت و بیمه‌ها تعهد کردند تا پرداختی تعرفه‌ها به خوبی صورت پذیرد.
به گزارش شفا آنلاین،  دکترعلی اکبر ولایتی در نشست با نمایندگان بیمارستان‌های خصوصی و اعضای انجمن صنفی آنان که دربیمارستان عرفان وبا حضورمشاور وزیر بهداشت برگزارشد، در زمینه اجرای کتاب ارزش نسبی اظهار داشت: بنده به این جلسه دعوت شدم تا در حضور مدیران بیمارستان‌های خصوصی در رابطه با اجرای کتاب ارزش نسبی که پس از سال‌ها با تصمیم وزارت بهداشت بازنگری شد و همچنین در راستای ابلاغ سیاست‌های سلامت از سوی رهبر معظم انقلاب نقاط مثبت این روند را در حوزه سلامت تشریح کنم.


وی گفت: بنده به عنوان رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، علمی و سلامت تشخیص مصلحت نظام در تدوین سیاست‌های ابلاغ سلامت حضور داشتیم که 2 سال برای بررسی آن زمان صرف شد و در نهایت به عنوان پیش‌نویس در اختیار رهبر معظم انقلاب قرار گرفت، ما پس از شروع طرح تحول سلامت شاهد 2 اتفاق بودیم، اول اینکه با اجرای این طرح از سوی وزارت بهداشت میزان فرانشیز و هزینه بستری بیماران در بیمارستان‌های دولتی کاهش یافت و در مرحله دوم کتاب کالیفرنیا با عنوان کتاب ارزش نسبی با همت وزیر بهداشت بعد از سال‌ها بازنگری و خدمات جدید دارای تعرفه شدند.
ولایتی تصریح کرد: در این جلسه بنده اهمیت همراهی مدیران بیمارستان‌های خصوصی را در اجرای طرح تحول سلامت و همچنین، اجرای کتاب ارزش نسبی را مطرح کردم که خوشبختانه تمام این مدیران و همچنین، نمایندگان بیمه‌های تکمیلی نیز قبول کردند و موافقت خود را با امضای یک میثاق‌نامه برای اجرای کتاب ارزش نسبی انجام دادند و جلسه به خوبی ختم به خیر شد.
رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حضور دکتر طباطبایی مشاور وزیر بهداشت عنوان کرد: ما پس از این جلسه موافقت تمام روسای بیمارستان‌ها را برای اجرای کتاب ارزش نسبی گرفتیم تا آنها در مسیر طرح تحول سلامت به وزیر بهداشت یاری برسانند. البته شاید از سویی نیز این کتاب اشکالاتی داشته باشد که از مشاور وزیر این قول را گرفتیم تا برای بر طرف کردن نواقص احتمالی این کتاب بازنگری‌های لازم صورت پذیرد و این مسئله را به وزیر بهداشت پیشنهاد و اعلام کند.
ولایتی خاطرنشان کرد: بنده هم به عنوان رئیس یکی از بیمارستان‌های دولتی کشور (مسیح دانشوری) برای اجرای مفاد کتاب ارزش نسبی کارهای لازم را شروع کردیم و وزارت بهداشت نیز تعهد کرده است تعرفه‌های را مطابق این کتاب اجرا کند و از آن طرف نیز بیمه‌های تکمیلی نیز قبول کردند که بر اساس تعرفه‌های کتاب ارزش نسبی عمل کنند و امیدواریم در مسیر پیش رو مشکلی پیش نیاید.
تعرفه های پزشکی با وجود افزایش نسبی هنوز واقعی نیست
مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستان‌های خصوصی نیزگفت: با وجود افزایش حدود ۲ برابری تعرفه های پزشکی، این تعرفه ها هنوز واقعی نیست و اذعان داریم که دریافتی غیر پزشکان نیز ممکن است ناهماهنگ باشد.




  محمود طباطبایی اظهارداشت: جلسه ای تشکیل شد تا مدیران بیمارستان‌‌های خصوصی با حضور یک یا دو نفر از نمایندگان بیمه برای توافق جهت اجرای کتاب تعرفه‌گذاری خدمات درمانی تصمیم‌گیری شود.
وی افزود: این جلسه با حضور اکثر مدیران عامل بیمارستان‌های خصوصی و نماینده بیمه تکمیلی تشکیل شد و تفاهمنامه نهایی به صورت مکتوب توسط بیمه و اعضای هیأت مدیره انجمن به امضاء رسید.
طباطبایی گفت:‌همانگونه که به دولت قول داده شده این نهادها مصمم هستند همراه با وزارت بهداشت برای اجرای کتاب تعرفه خدمات درمانی حرکت کنند تا دغدغه خاطر مردم برای گرفتن خدمات بستری برطرف شود و بیمارستان‌های خصوصی سهمی را که در ارائه خدمات دارند،‌با این همکاری به حد کافی برسانند.
مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستان‌های خصوصی گفت: با اجرای این کتاب تعرفه‌های درمانی دقیق‌تر اجرا می‌شود و حضور نظام‌پزشکی در تمام این جلسات مهر تأییدی است برای اینکه نشان دهد بخش خصوصی مصمم با همکاری با دولت است.
وی به عنوان دبیر انجمن صنفی بیمارستان‌های خصوصی در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر وجود بی‌عدالتی در پرداخت کارانه بین گروه‌های پزشکی با اجرای کتاب تعرفه خدمات گفت: در ارائه خدمات سلامت باید گروه‌های پیراپزشکی، پرستار و تکنیسین را مدنظر قرار دهیم و اذعان داریم ممکن است شرایط موجود برای پرداخت پیراپزشکان و گروه‌های دیگر با زمینه‌های موجود و دریافتی سایر گروه‌ها هماهنگی نداشته باشد.
وی افزود: مسئولان امر و نمایندگان مجلس با طرحی دیگر در رسیدن به عدالت کامل در جهت ارائه خدمت اقدام کنند این درحالی است که جامعه پزشکی موافق آن است که به حق و حقوق خود برسد و همیشه همراه مردم بوده است.
مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستان‌های خصوصی با اشاره به اینکه هنوز با تعرفه واقعی فاصله زیادی وجود دارد، گفت:‌ سال‌های سال است که ضریب K تعرفه پزشکی برای 5 سال ثابت ماند.
وی افزود: اگر جامعه پزشکی اعلام نظر می‌کند برای این است که کتاب تعرفه خدمات تعادل ضریب نسبی را رعایت کرده و حدود 1700 تعرفه جدید به نظام سلامت اضافه کرده است که سال‌ها ارائه می‌شد اما قیمت‌گذاری برایش وجود نداشت و بحران‌های بین بیمار و پزشک و دردسرهای نظام سلامت را ایجاد کرد.
طباطبایی ادامه داد:‌ از 6 هزار تعرفه پزشکی حدود یک سوم آن بی‌تعرفه بوده است، پس اجرای این کتاب گله‌مندی را کاهش می‌دهد، این درحالی است که با تورم جاری و قیمت‌های واقعی فاصله زیادی داریم و امیدواریم با حمایت صندوق‌های بیمه و تخصیص اعتبارات واقعی، دولت و مسئولان اجرایی در کنار گروه‌های ارائه کننده خدمات سلامت با محوریت نظام پزشکی و وزارت بهداشت به جایی برسیم که کشور فقط یک تعرفه داشته باشد.
وی افزود: با اجرای دقیق کتاب تعرفه‌های خدمات، رابطه مالی بین بیمار و پزشک وجود نخواهد داشت و در این میان بیمه‌ها رابطه بین بیمار و پزشک می‌شوند.
مشاور وزیر بهداشت در امور بیمارستان‌های خصوصی گفت:‌ ابلاغ این تعرفه‌ها به صورت رسمی از یک مهر و نظارت بر آن از 15 آبان آغاز می‌شود و مردم بدانند که باید در امر اجرای این کتاب کمک کنند و اگر در هر موقعیتی قرار گرفتند و وجهی را خارج از تعرفه در بخش سرپایی و بستری پرداختند، اعلام کنند.
طباطبایی گفت:‌با یک برنامه 4 تا 5 ساله وزارت بهداشت مصمم است و با تقویت بیمه‌ها و تخصیص اعتبارات مناسب امیدواریم بتوانیم به قیمت واقعی تعرفه‌های درمانی برسیم.

پزشکان را راضی نگه داریم تا به خارج نروند
عضو انجمن صنفی بیمارستان‌های خصوصی گفت: باید کاری کنیم در کنار ارائه خدمات مناسب پزشکان را راضی نگه داریم تا به خارج از کشور نروند.


 سید غلامرضا فنایی گفت: قبل از برخورد حذفی با پزشکان بهتر است در مورد خدمات‌رسانی آنها نیز صحبت شود چرا که پس از جنگ توانستیم با خدمات مناسب این قشر، خودکفا شویم.
مدیرعامل بیمارستان عرفان افزود: با این وجود اگر کتاب تعرفه خدمات درمانی اجرا شود و درآمد پزشک و تعرفه متناسب با تورم تغییر یابد رابطه نامناسب بین پزشک و بیمار از بین خواهد رفت.
فنایی گفت: تعرفه‌های پزشکی را به مدت 6 سال فریز کردند و این در حالی است که تعرفه‌های دیگر خدمات را مثل آب، نان و ... افزایش دادند اما ویزیت پزشکان ثابت ماند و مانند تورم رشد نکرد و همین باعث بروز مشکل شد.
عضو انجمن صنفی بیمارستان‌های خصوصی گفت: باید کاری کنیم در کنار ارائه خدمات مناسب پزشکان را راضی نگه داریم تا به خارج از کشور نروند تا به مردم و پزشکی اجحاف نشود و دولت توان برنامه‌ریزی داشته باشد.
وی ادامه داد: همه ما قبول داریم که در اجرای کتاب تعرفه‌ها همکاری کنیم و مشکلات آن را بر اساس قول وزارت بهداشت برطرف کنیم و چارچوب کار را مشخص کنیم.
فنایی با اشاره به اینکه با اجرای این کتاب درآمد بیمارستان‌های خصوصی کاهش پیدا می‌کند گفت: قبل از ابلاغ این کتاب 50 درصد تعرفه جراحی‌ها را به عنوان حق اتاق عمل و 25 درصد را برای ریکاوری و برای هر دستگاه پیشرفته هزینه می‌گرفتیم اما در کتاب جدید فقط برای اتاق عمل می‌توان 15 درصد دریافت کرد با این وجود برای اجرای این کتاب مصمم هستیم.
همچنین علیرضا صفایی عضو هیأت مدیره انجمن صنفی بیمارستان‌های خصوصی گفت: قیمت خدمات در هر رشته‌ای بر اساس هزینه تمام شده استهلاک و سود سرمایه تعیین می‌شود اما جامعه پزشکی در بیش از 90 درصد موارد، از سود سرمایه بی‌بهره است.
وی افزود: بیمارستان‌های خصوصی در 20 سال گذشته سود سهام را تقسیم نکردند در حالی که تورم موجود 2 تا 2.5 برابر در بیمارستان‌ها شده است.

سامانه جدید رسیدگی به دریافت‌های غیرمتعارف

  معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشورنیزدراین نشست از راه‌اندازی سامانه جدید رسیدگی به زیرمیزی خبر داد و گفت: جرم دریافت‌های غیرمتعارف دیگر یک جریمه نیست، بلکه محرومیت از طبابت است. البته نمی‌توانیم بگوییم به صفر می‌رسد، زیرا یک شعار بیش نیست.

 علی فتاحی ، اظهار داشت: در چند ماه اخیر گام‌های خوبی در حوزه سلامت برداشته شده است و با همت رئیس جمهور برنامه طرح تحول سلامت رویکردهای متفاوتی را در بر داشته است که نخستین هدف آن نیز ایجاد عدالت، افزایش کیفیت خدمات سلامت و رضایتمندی بیماران و در نهایت کاهش پرداخت هزینه‌ها و ارتقاء هتلینگ بوده است.
فتاحی تصریح کرد: سال‌ها بود با تعرفه واقعی فاصله داشتیم، در حال حاضر به تعرفه‌های واقعی نزدیک شدیم، عملکرد چند ماهه اخیر رضایتمندی مردم را در پیش داشته است، کما اینکه هنوز با تعرفه واقعی فاصله داریم. بر این اساس جامعه پزشکی علی الخصوص پزشکان از اجرای کتاب ارزش نسبی حمایت می‌کند.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور درباره روند شکایات از پزشکان و کنتزل دریافت‌های غیرمتعارف عنوان کرد: این مسئله را باید بدانید که شکایت از کادر درمانی در دنیا 3 درصد است که در ایران یک دهم برآورد شده است، شکایت از دریافت‌های غیرمتعارف نیز 5 درصد است. ما در ماه‌های اخیر نیز شکایت تعرفه‌‌ای کمتری نسبت به سال‌های گذشته داشتیم و امیدواریم باز هم کاهش یابد، اما نمی‌توانیم بگوییم به صفر می‌رسد زیرا یک شعار بیش نیست.
فتاحی تصریح کرد: البته برخی گروه‌های به این بازنگری تعرفه‌های کتاب ارزش نسبی انتقاداتی دارند که قابل اصلاح است. ولی این نخستین طرحی است (کتاب ارزش نسبی) که هم وزارت بهداشت، هم بخش خصوصی که تولیدکننده خدمت هستند و در نهایت نمایندگان بیمه‌های تکمیلی و پزشکان از آن حمایت کردند و این نشان می‌دهد که این طرح خوب است.
معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور درباره میزان نظارت‌ها برای جلوگیری از دریافت‌های غیرمتعارف عنوان کرد: بر این اساس یک ستاد کشوری تشکیل می‌شود. در گذشته برای این نظارت‌ها جداگانه عمل می‌شد ولی در روند جدید یک ستاد بوجود می‌آید و شکایت‌ها در آن رسیدگی خواهد شد. شاکی‌ها نیز می‌توانند به دانشگاه‌ها و نظام پزشکی‌ها مراجعه کنند و به زودی نیز یک سامانه اعلام می‌شود تا مردم شکایت خود را از این طریق اعلام و پیگیری کنند.
فتاحی در توضیحات بیشتر در این باره گفت: به هر حال درباره رسیدگی به تخلفات پزشکی باید یک شاکی وجود داشته باشد که در قالب حقوقی و حقیقی تعریف می‌شود، براین‌ اساس در روند جدید وزارت بهداشت و مسئول فنی بیمارستان‌ها و روسای بیمارستان‌ها که میثاق‌نامه اجرای کتاب ارزش نسبی را قبول و امضا کردند می‌توانند خود به عنوان فرد حقیقی در رسیدگی به دریافت‌های غیرمتعارف اقدام کنند. ما نیز در نظارت و رسیدگی و برخورد با این پدیده قوی‌تر عمل خواهیم کرد. نظام پزشکی نیز برخوردهای جدی با دریافت‌های غیرمتعارف داشته است و مانند گذشته فقط به یک جریمه بسنده نمی‌شود و حتی به محرومیت از طبابت نیز منجر خواهد شد.
مرگ بر اثر جراحی قلب در ایران زیر یک درصد
در ادامه این نشست بهرام معظمی رئیس انجمن صنفی بیمارستان‌های خصوصی نیز عنوان کرد: بخش خصوصی 80 درصد خدمات سرپایی را در کشور انجام می‌دهند و 20 درصد خدمت بستری را با سطح بالایی ارائه می‌دهند. ما در زمینه مرگ بر اثر جراحی قلب آمارهایمان زیر یک درصد است و این نشان از خدمات ارزنده بخش خصوصی است، ولی اگر نگاهی به تعرفه‌های پزشکان عمومی و متخصصان کشورمان با کشورهای همسایه چون پاکستان، افغانستان، ترکمنستان و ترکیه داشته باشیم واقعاً شرایط را می‌توان به خوبی مقایسه کرد. بر این اساس با خدمات خوبی که در حوزه سلامت ارائه می‌شود باید گفت که پزشکان و پرستاران ایثار می‌کنند. ما 100 درصد قبول داریم که پرستاران تحت فشار هستند.
معظمی ادامه داد: در تاریخ بهداشت و درمان کشور یک گام اساسی برداشته شده است تا ما خودمان را قانونمند کنیم و این بسیار بنیان خوبی است. بنده از وزیر بهداشت، دولت و نظام پزشکی تشکر می‌کنم، زیرا ما از سال 2001 ورژن‌های جدید کتاب ارزش نسبی را به تمام وزرای این حوزه ارائه دادیم تا روابط مالی برای خدمات سلامت اصلاح شود. به هر حال باید یک رابطه صحیح بین آزمایش خون و جراحی وجود داشته باشد. هر کجا روابط صحیح را بخواهیم با دستورالعمل به هم بزنیم در اجرا به مشکل می‌خوریم.
رئیس انجمن صنفی بیمارستان های خصوصی تهران تصریح کرد: در حال حاضر حتی با اجرای کتاب ارزش نسبی برای بیمارستان‌های خصوصی مشکل ایجاد خواهد شد. به عنوان مثال در اتاق عمل وسایل و تجهیزات پزشکی وجود دارد که همه خارجی هستند و ارز باید برای آن هزینه کرد و با توجه به پیشرفت علم نیز باید این تجهیزات بروز شود. در 5 سال گذشته « k جراحی» ثابت ماند در حالیکه 25 درصد از هزینه اتاق عمل از آن جراح بود.


دستگاه‌های پزشکی در بیمارستانها بروز نشود، جان بیمار به خطر می‌افتد
معظمی ادامه داد: دستگاه‌های جدید پزشکی باید حتماً در بیمارستانها جایگزین شوند. اگر این کار صورت نپذیرد جان بیمار به خطر می‌افتد و در حق بیمار ظلم می‌شود. به هر حال با اجرای کتاب ارزش نسبی درآمد اتاق‌های عمل در بیمارستان خصوصی کاهش می‌یابد ولی با این حال وظیفه پزشکی و اخلاقی ما است که این کار را انجام دهیم زیرا در آینده به نفع مردم خواهد. زیرا گام بزرگی در حوزه سلامت برداشته شده است. البته باید این روند سال بعد نیز ادامه یابد که اگر این کار صورت پذیرد به اصلاح رابطه مالی بین پزشک و بیمار کمک می‌کند.
وی افزود: بنده در انگلیس درس خواندم. در این کشور همه هزینه‌های بیمارستان دولتی را بیمه پرداخت می‌کند ولو اینکه کسی بخواهد در بخش خصوصی خدمت بگیرد. در انگلیس برای بیمارستان خصوصی تعرفه‌ای وجود ندارد و فقط بیمه‌ها تعرفه‌های دولتی را لحاظ می‌کنندف ولی خوشبختانه در روند جدید بیمه‌های تکمیلی نیز قول مساعد برای همکاری دادند، کما اینکه به ما اعلام کردند بار دیگر یک جلسه خصوص نیز با آنها داشته باشیم.
همیشه با بیمه‌های تکمیلی گرفتاری‌ داریم
رئیس انجمن صنفی بیمارستان خصوصی با بیان اینکه در 20 سال گذشته بیمارستان‌های خصوصی هیچ وقت نتوانست پول (تخت روز) را واقعی دریافت کنند، ادامه داد: البته ما همیشه با بیمه‌های تکمیلی یک گرفتاری‌هایی هم داشتیم، مثلاً هیچ وقت در روزهای نخست سال قرارداد نمی‌بندند در حالیکه 56 درصد از هزینه‌های بیمارستان حقوق پرسنلی است. یعنی بعد از 9 ماه که ما باید با نرخ سال قبل پیش رویم قراردادهای جدید منعقد می‌شود، از آن طرف نیز 8 ماه تا یک سال بعد پول بیمارستان‌ها را پرداخت می‌کند. بنابراین با تورم 25 درصد هم اگر حساب کنیم میانگین 37.5 درصد بیمه‌ها به خودشان تخفیف می‌دهند.
معظمی تصریح کرد: ولی با این حال بخش خصوصی و بیمه‌های تکمیلی قبول کردند که برای اجرای کتاب ارزش نسبی همکاری کنند زیرا هر کاری که گره‌ای از مشکلات مردم باز کند مقدس است و راه درست نیز همیشه به نتیجه می‌رسد، امیدواریم که با این روند کنونی به سمتی برویم تا دریافت‌های غیرمتعارف کاهش یابد البته هم‌اکنون نیز به سمت کاهش پیش رفته است.
وی با بیان اینکه البته باید تخلفات صنوف دیگر را نیز با صنف پزشکی مقایسه کنیم، بالای 98 درصد از پزشکان خوب عمل می‌کنند، بنابراین نباید آن یک یا دو درصد متخلف جامعه پزشکی را به همه پزشکان تعمیم داد.
شاگرد اول‌های کنکور دندانپزشکی می‌خوانند
رئیس انجمن صنفی بیمارستان‌های خصوصی بیان داشت: بنده در سال 43 برای کنکور پزشکی شرکت کردم، آن زمان به این خاطر این رشته را انتخاب کردم که به پزشکان احترام می‌گذاشتند و هیچ وقت هم به دنبال درآمد نبودیم، ولی امروز مشاهده می‌کنیم که شاگرد اول‌های کنکور نه تنها پزشکی را انتخاب نمی‌کنند بلکه به دنبال رشته‌هایی مانند دندانپزشکی هستند، پزشکی جذابیت خود را از دست داده است. نظام پزشکی می‌تواند اعلام کند که چه تعداد پزشک هم اکنون در کار غیرپزشکی فعالیت می‌کنند. از آن طرف نیز باید کار سخت پزشکی را نیز در نظر بگیریم. مثلاً از یک متخصص زنان و زایمان می‌توان تا 18 سال پس از انجام زایمانی که صورت می‌دهد شکایت کرد زیرا آن فرد می‌تواند در آینده عنوان کند که اگر هوشش کم است به دلیل آن است که در زمان زایمان اکسیژن مناسب به وی نرسیده است.
هیچ بیمارستان خصوصی سود سهام تقسیم نکرده است
در پایان این جلسه علیرضا صفائی مدیر عامل و ریاست بیمارستان توس نیز عنوان کرد: یک چیزهایی در حوزه سلامت مدیریت شده است. به عنوان مثال قیمت خدمات در هر رشته‌ بر اساس هزینه تمام شده، هزینه استهلاک و سود سرمایه را باید در نظر داشت ولی هم‌اکنون جامعه پزشکی بیش از 90 درصد قسمت سوم یعنی از سود سرمایه گذشته است و هیچ بیمارستان خصوصی نیز در این مدت سود سهام تقسیم نکرده است و حتی هزینه استهلاک نیز کامل گرفته نمی‌شود و فقط تجهیزات بروز می‌شود.
درآمد 20 بیمار صرف اجاره مطب می‌شود
صفائی بیان کرد: در حال حاضر هزینه‌ها در مطب‌ها نیز سر به سر شده است به عنوان نمونه درآمد 15 تا 20 بیمار صرف اجاره مطب، خریداری مطب، مالیات، منشی و حامل‌های انرژی می‌شود.
وی درباره معضل دریافت‌های غیرمتعارف در حوزه پزشکی خاطرنشان کرد: البته باید بُعد انسانی را در پزشکی رعایت کرد. یک تا 2 درصد از جامعه پزشکی هستند که به دریافت غیرمتعارف اقدام می‌کنند که در دیگر کشورها نیز این روال وجود دارد. البته این افراد نیز از جامعه پزشکی طرد شدند و حتی برخی مواقع نیز از طبابت محروم شدند و گاهی برگه‌هایی به ما می‌رسد که عنوان می‌شود فلان پزشک یک تا دو سال اجازه فعالیت ندارد. از آن طرف نیز اختلاف بین رشته‌ای به خاطر همین تعرفه‌ها بوجود می‌آید، در حالیکه تورم 2.4 برابری در بیمارستان‌ها وجود دارد و این در حالیست که بیمارستان‌های خصوصی باید بتوانند خود را سرپا نگه دارند و این در حالی است که تجهیزات آنها باید از طریق پرداخت ارز تهیه شود.








نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: