کد خبر: ۳۸۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 21
شفا آنلاين-رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: مهم‌ترین اصل برای پیشگیری از کرونا آموزش اصول بهداشتی است.

به گزارششفا آنلاين، دکتر محمود سروش در همایش پیشگیری، کنترل و مراقبت از کروناویروس با اساسی دانستن بحث آموزش گفت: مهم‌ترین اصل برای پیشگیری از کرونا آموزش اصول بهداشتی است. بر این اساس آموزشهای لازم به حجاج ارایه شده است و به طور مرتب پروازهایی را که از عربستان به ایران می‌آیند کنترل می‌کنیم.


وی همچنین گفت: افرادی که دچار علائم ویروس هستند در بیمارستان‌ها باید به درستی راهنمایی شده و طبق اصول بهداشتی با آنها برخورد شود. کادر پزشکی هم باید خود مراقبتی داشته باشد.

سروش افزود: در اوایل دهه 90 بیش از 40 بیماری نوپدید و بازپدید رخ داد و این مهم لزوم ایجاد و افزایش اتاق‌های ایزوله و فشار منفی که باعث کاهش دوز ویروس می‌شوند را روشن می‌کند. البته ما در تهران با کمبود این اتاق‌های ایزوله و فشار منفی مواجه هستیم و متاسفانه نیروی متخصص و فوق تخصص ما نیز در معرض خطر هستند.

وی با اشاره به ابتلای یک پرستار به ویروس کرونا ویروس در کرمان به دلیل برخورد داشتن با بیمار مبتلا به این ویروس، گفت: وقتی وزارت بهداشت مسئول هماهنگی است باید بتواند خوب عمل کند تا در درون خودش این اتفاقات نیفتد.

سروش با بیان اینکه جلوگیری از ورود بیماری از مرزهای کشور مهم‌ترین کار وزارت بهداشت است، گفت: وزارت بهداشت با همکاری سازمان حج و زیارت در بحث برخورد با کرونا تلاش خود را کرد و تیم‌های پزشکی را در مکه و مدینه مستقر کرده و برای حاجیان، مدیران کاروان‌ها آموزش داده و کسانی را که بیشتر در معرض خطر هستند را آموزش ویژه دادیم.

وی همچنین افزود: اصول بهداشتی نظیر استفاده از ماسک در شست‌وشوی دست‌ها را نیز آموزش داده، رابط‌های امنی را با زائران فرستادیم و همچنین تیم‌های پرواز را به صورت ویژه آموزش دادیم تا اصول جداسازی و حفاظت را انجام دهند. با این وجود اگر کسی با علایم تنفسی بیمار باشد به محض رسیدن آن فرد توصیه می‌شود که وی در منزل استراحت کند و اگر علائم بیماری‌شان از حدود آنفلوآنزا گذشت به پزشک مراجعه کرده و از مسافرت و روبوسی خودداری کنند.

سروش همچنین ضمن هشدار نسبت به تماس زنان باردار با حجاجی که علائم بیماری تنفسی دارند و عدم روبوسی و دست دادن با آنها افزود: زنان باردار نباید با این افراد روبوسی کنند زیرا در این صورت هم خود فرد و هم فرزند او در معرض خطر قرار می‌گیرد.

وی اقدامات وزارت بهداشت را برشمرد و گفت:‌ آموزش و اطلاع رسانی عمومی، آموزش نهایی در فرودگاه قبل از سفر، هماهنگی با سازمان حج و زیارت و آموزش زائران و مدیران کاروان‌ها، هماهنگی با سازمان‌های هواپیمایی و آموزش کادر هواپیمایی، اعزام تیم ناظر و مراقبت‌ بیماری‌های حاد تنفسی و گوارشی، ارتقای توان آزمایشگاه ملی، ارتقای اورژانس پیش بیمارستانی و پیشگیری موارد مشکوک بیماری مرس از جمله این اقدامات است.

وی افزود: تاکنون 1600 نمونه از موارد مشکوک را پیگیری کردیم که پنج مورد مثبت در کرمان داشتیم. همچنین بیماریابی فعال تمام افرادی که با موارد قطعی بیماری تماس داشته‌اند، آموزش تمام رده‌های بهداشتی - درمانی، ایجاد تریاژ تنفسی در اورژانس و انتقال کنترل عفونت، اطلاع رسانی عمومی، ارتقای کنترل عفونت، ارتقای فضای مناسب بستری بیماران و اتاق ایزوله فشار منفی، ایجاد بخش مرس و محدود کردن فضای بستری موارد شدید تنفسی و کادر درمانی آنها را از اقدامات پیشگیرانه برای شیوع این بیماری عنوان کرد.

سروش همچنین گفت: پایگاه‌های بهداشتی را در فرودگاه‌ها قرار دادیم و از تماس اولیه حاجیان با استقبال کنندگان جلوگیری می‌کنیم.

وی در ادامه با ارائه شش توصیه در مورد ابولا به کشورهایی که در معرض خطر این بیماری هستند، گفت:‌ فعال شدن سریع نظام مراقبت حساس نسبت به خوشه‌های موارد دو سندرم تب بدون علت و مرگ ناشی از بیماری تب‌دار، برقراری آزمایشگاه‌های تشخیص، آموزش و اطمینان از آگاه بودن کادر پزشکی، برقراری تیم واکنش سریع از جمله این توصیه‌هاست. باید بلافاصله و طی 24 ساعت این اقدامات را انجام دهند و جهت فراهم آوردن شرایط مناسب و ایزوله تلاش شود.




ایسنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: