کد خبر: ۳۷۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۷ - ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 20
شفا آنلاين-دندانپزشک دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از عادت‌های غلط مادران، شیر دادن به کودک هنگام خواب است که این امر به دلیل ماندن شیر در دهان، باعث پوسیدگی دندان‌های شیری می‌شود.

به گزارششفا آنلاين، مهسا نیاکان ظهر امروز در کارگاه آموزشی ویژه مادران شیرده با اشاره به اینکه بر خلاف تصور برخی که گمان می‌کنند چون دندان‌های شیری موقت است، بنابراین نیاز به مراقبت ندارد، گفت: پوسیده شدن دندان شیری و پیشرفت آن موجب از دست دادن دندان می‌شود که این امر در کودک استرس ایجاد کرده و موجب جویده نشدن کافی غذا می‌شود.


وی اضافه کرد: علاوه بر این موارد، افتادن زود هنگام دندان شیری باعث می‌شود که فضای خالی ایجاد شده توسط دندان‌های اطراف بسته شود که بعدها رویش دندان اصلی را دچار مشکلاتی مانند نهفتگی یا رویش‌های نا به جا می‌کند.

این دندانپزشک فاصله بین 6 تا 9 سال را مستعدترین زمان خرابی دندان کودکان دانست و عنوان کرد: اگر در این سن به دندان‌ها خوب رسیدگی شود، گاهی تا آخر عمر دندان‌ها سالم می‌ماند.

وی تصریح کرد: زبان زدن به دندان‌های تازه رشد کرده باعث کج شدن آن‌ها نمی‌شود و حتی گاهی باعث می‌شود که دندان رشد بهتری داشته باشد، البته لازم به ذکر است که نباید از روی عمد و با فشار چنین کاری انجام شود.

نیاکان با بیان اینکه شستن دهان کودکی که هنوز دندان ندارد با پارچه‌ای مرطوب بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: این امر موجب بهداشت دهان می‌شود که برای رشد دندان‌های شیری مناسب است.

وی اضافه کرد: با رشد اولین دندان شیری لازم است که با مسواک‌های انگشتی دندان تمیز شود و بعد از دو سالگی می‌توان از مسواک‌های اطفال استفاده کرد که بهتر است خود والدین دندان‌های کودک را مسواک بزنند.

نیاکان در پایان خاطرنشان کرد: برای محافظت بهتر از دندان در برابر پوسیدگی، می‌توان از همان روزی که اولین دندان اصلی رشد کرد، اقداماتی مانند فیشور سیلانت (شیار درمانی) و فلورایدتراپی را توسط پزشک انجام داد.





فارس




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: