کد خبر: ۳۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 20
شفاآنلاین-رییس سازمان تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: بر اساس آخرین پیمایش کشوری در مورد عوامل خطر غیرواگیر سال 1390، پس از مصرف سیگار، تغذیه ناسالم به عنوان مهمترین عامل مرگ زودرس در گروه سنی 30 تا 70 سال معرفی شده است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر «مجید حاجی فرجی» افزود: افراد در تغذیه ناسالم با مصرف زیاد نمک، قند و چربی مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه عادات غلط غذاییِ سنتی در کشور با فرآورده های صنعتی پرکالری در قالب غذاهای آماده و نیمه آماده همراه شده که عمدتا به دلیل ذائقه سازی، چربی و نمک زیادی دارند.

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: برآورد می شود حدود 800 میلیون نفر از جمعیت جهان با گرسنگی مزمن زندگی می کنند.

حاجی فرجی افزود: در گرسنگی مزمن، عده زیادی از مردم، غذای اولیه برای سیر شدن و دریافت انرژی و پروتئین کافی را ندارند و دچار بیماری های مختلف و حتی مرگ نیز می شوند که بسیاری از آنها را زنان و کودکان زیر پنج سال در کشورهای فقیر آفریقایی تشکیل می دهند.

وی گفت: در جامعه ما می توان از کمبود کلسیم، روی، آهن و بعضی از ویتامین های گروه «بی» و «دی» به عنوان برخی انواع سوء تغذیه نام برد.

وی ادامه داد: حدود 80 تا 90 درصد از جامعه ما در درجات مختلف با کمبود ویتامین «دی» روبرو هستند.

حاجی فرجی با بیان اینکه کمبود آهن هم مختص کشور ما نیست و در دنیا فراگیر است، افزود: به دلیل مصرف کم لبنیات و مواد حاوی کلسیم و جذب پایین آن، تنها یک سوم نیاز روزانه ما به کلسیم برآورده می شود.

رییس سازمان تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور یادآور شد: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) در یک نبرد با گرسنگی و رسیدن به امنیت غذایی، همراه با سازمان های بین المللی دیگر سیاستگذاری های کلانی را آغاز کرده است.

حاجی فرجی افزود: «فائو» شروع این مبارزه را توجه به کشاورزی در کشورهای مختلف می داند و بهترین راه حل آن را نیز کشاورزی خانگی عنوان کرده بطوریکه هر خانواده بتواند تهیه محصولات اولیه غذایی خود و حتی پرورش دام را برعهده گیرد و این مساله به عنوان کلید حل گرسنگی درنظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در اواخر سال گذشته به ما ماموریت داده شد که با بخش صنعت غذا و فرآورده های غذایی وارد صحبت و مشاوره شویم تا راهکارهایی را جهت تعدیل مشکلات تغذیه ای پیدا کنیم.

رییس سازمان تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: با همکاری بخش صنعت غذا، سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو و دیگر ارگان ها برای تولید مواد غذایی، اولویت در کاهش قند، نمک و چربی گذاشته شد.

حاجی فرجی تاکید کرد: بنابراین برای امسال و سال آینده، یک برنامه ریزی شده که با همکاری بخش صنعت غذایی، حداقل صنعت غذا در این مسیر با ما همراه شود.
برچسب ها: سیگار ، تغذیه ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: