کد خبر: ۳۷۷۱۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 19
شفاآنلاين :مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آلایندگی در صنایع از ابزارهای تنبیهی (عوارض آلایندگی) و تشویقی(معرفی صنایع خدمات سبز) بهره می گیرد.
به گزارش شفاآنلاين ،شینا انصاری، مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این مطلب افزود: مطابق تبصره يك ماده 38 قانون ماليات بر ارزش افزوده، اداره های كل محيط زيست در استان ها، فهرست سالانه صنايع آلاينده را اعلام مي كنند و اين فهرست به سازمان امور مالياتي كشور فرستاده مي شود و صنايعي كه آلايندگي شان احراز شود، مشمول دريافت یک درصد از فروش خودشان به عنوان عوارض آلايندگي هستند.
وی با بیان اینکه پايش ها توسط سازمان حفاظت محيط زيست و ادارات كل محيط زيست استان ها انجام مي شود، اظهارکرد: با شروع هر فصل يا دوره فعالیت ابتدا لیست مورد بررسی صنايع آلاينده استان تهیه و آماده می شود و سپس برنامه بازرسی از آن ها،طراحي و پايلوت ها صورت مي گيرد. بدین معنا که از خروجي دودكش ها، فاضلاب صنايع، پسماندها و... نمونه برداري ها انجام و نوع آلودگي بر مبناي ضوابط و استاندارهاي ملاك عمل سازمان حفاظت محيط زيست تعييين مي شود که پس از محرز شدن آلايندگي، نام كارخانه در ليست صنايع آلاينده درج مي شود و آن صنعت مشمول عوارض آلايندگي مي شود، که هر سه ماه يكبار پايش ها انجام مي شود؛ ولي در صنايعي كه آلايندگي بالايي داشته باشند، مدت زمان پايش هايشان متفاوت است.
وی در ادامه با بیان اینکه عوارض آلايندگي يكي از ابزارهاي تنبهي و بازدارندگي است كه در اختيار سازمان حفاظت محيط زيست است، بیان کرد: در سال گذشته 3 هزار و 100 واحد صنعتي داشتيم كه جزء صنايع آلاينده بودند كه این صنایع به ترتيب در استان هاي اصفهان، تهران، خراسان رضوي، مركزي و خوزستان وجود داشتند. البته ابزارهاي تشويقي نيز در كنار ابزارهاي تنبيهي وجود دارد تا بتوانيم ضوابط و استانداردهاي محيط زيست را در واحد هاي صنعتي اجرا كنيم.
این مقام مسئول در ادامه افزود: ايجاد و توسعه واحدهاي صنعتي، بدون در نظر گرفتن تمهيدات لازم و رفع آلايندگي ها، يكي از عوامل آسيب زا به محيط زيست است كه باعث ايجاد انواع آلودگي ها از قبیل منابع آب، خاك، هوا، صوتي و پسماندها در مناطق جمعيتي و شهرها شده است.
انصاری با بیان اینکه در سال هاي اخير شاهد روند رو به رشد مشاركت صنايع با سازمان محيط زيست بوده ايم، ادامه داد: يكي از ابزارهاي تشويقي در حفظ محيط زيست، معرفي صنايع و خدمات سبز است كه هر سال برگزار مي شود.  بر مبناي پايش هاي زيست محيطي، اگر صنايعي با استاندارهاي محيط زيست مطابقت داشته باشد مي تواند به عنوان صنعت و خدمات سبز برگزيده شود كه اين امر يك ارتباط مثبت بين سازمان محيط زيست و بخش خدمات كشور ايجاد مي كند و هم موجب تشويق و قدرداني از مديران صنايع مي شود.
مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست در پایان به راديو سلامت اظهارکرد: بر اساس بند «د» ماده 45 قانون وصول بخشي از درآمدي دولت، كارخانجات، كارگاه ها و واحد هاي صنعتي مي توانند يك در هزار از توليدات خودشان را در ارتباط با امور محيطي زيستي كنترل آلودگي ها  تحت سازمان محیط زیست هزينه كنند كه اين هزينه ها مي تواند جز هزينه هاي قابل قبول مالياتي آن ها منظور شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: