کد خبر: ۳۷۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 18
شفاآنلاين :با اجراي طرح تحول نظام سلامت از ارديبهشت امسال و اجراي مرحله به مرحله آن تقريباً گام‌هاي خوبي برداشته شد. هرچند كه باور داريم نقص‌هايي در اين مراحل وجود داشت، مثل كامل نبودن گروه‌ها و تيم‌هاي پزشكي در پزشك خانواده، يعني اينكه تعداد كساني كه بايد در اين تيم ديده مي‌شد، كامل نبود.

يكي ديگر از نواقص اين طرح، توجيه نبودن و در واقع مطلع نبودن اقشار مردم از اين طرح است. همچنين مقيم نشدن پزشكان در طرح پزشك خانواده در مناطق كه موجب شده مردم از مسير خود در بحث درمان استفاده نكنند.

همچنين هماهنگ نبودن تيم پزشك خانواده كه بايد در بين آنها خدماتي مثل پرستار و واكسيناسيون ديده مي‌شد كه تعريف نشده است. اما به طور كل كار، كار عظيم و خوبي است و من معتقدم كه در مسير و ادامه كار نقص‌ها و كاستي‌ها برطرف مي‌شود.

موضوع سوم يا همان مرحله سوم كه چندي است استارت آن خورده است، واقعي شدن تعرفه‌ها است. شايد براي بسياري از خدمات طي سال‌هاي گذشته تعرفه‌اي تعريف نشده بود و اين امر موجب سرگرداني مريض و حتي بيمه‌ها شده بود و دريافت‌ها به صورت غير‌متعارف بود. اما با اجراي مرحله سوم سلامت اگر تعرفه‌ها به سمت واقعي شدن برود، پزشكان دلگرم شده، بيمه‌ها انگيزه بيشتري پيدا كرده و به طور كل موجب شفاف‌سازي و از بين رفتن زيرميزي‌ها و دريافت‌هاي غير‌متعارف مي‌شود. به اعتقاد من، مي‌توان در ادامه مسير اجراي طرح كارهاي بزرگ و عظيمي انجام داد.

البته بايد گفت مسأله‌اي كه به آن پرداخته نشده است و شايد كمرنگ بوده، موضوع بهداشت و پيشگيري است كه اميدواريم مسئولان امر اين مسأله را مد‌نظر قرار داده و با يك نگاه ويژه با آن برخورد كنند، چون درمان همانند چاهي است كه انتها ندارد و اگر هزينه‌هاي همه كشور را در حوزه درمان هزينه كنيم، باز هم كم است. بنابراين نگاه ويژه به بهداشت و پيشگيري مي‌تواند به عنوان يك سرمايه‌گذاري تلقي شود، چرا كه به نظر مي‌رسد با اراده‌اي كه به وجود آمده، با توجه به نگاه دولت به حوزه بهداشت در ادامه مسير فضاي بهتري را شاهد خواهيم بود.

دكتر محمدحسين قرباني سخنگوي كميسيون بهداشت مجلس شوراي اسلامي


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: