کد خبر: ۳۷۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 16
شفا آنلاين-آلرژي فصلي که تب يونجه نيز ناميده مي‌شود، معمولا به وسيله گرده گياهان يا قارچ‌ها در زمان‌هاي مختلف سال ايجاد مي‌شود.

به گزارششفا آنلاين،دکتر کتايون بيداد متخصص ايمونولوژي و عضو هيات‌علمي دانشگاه علوم‌پزشکي تهران گفت: خيلي‌ها نمي‌توانند بين آلرژي و سرماخوردگي تفاوت قائل شوند زيرا آلرژي و سرماخوردگي علائم مشترکي دارند که ممکن‌است براي بسياري از مردم گمراه‌کننده باشد بنابراين ابتدا بايد علائم را شناخت و سپس با درمان‌هاي نگهدارنده و پيشگيرانه آنها را کنترل کرد. زماني که فردي به آلرژي مبتلاست، سيستم ايمني‌اش به اشتباه به يک ماده بي‌ضرر محيطي واکنش نشان مي‌دهد. به اين ماده، حساسيت‌زا يا آلرژن گفته مي‌شود. سيستم ايمني با توليد آنتي‌بادي‌ها و آزادسازي هيستامين و ساير واسطه‌هاي شيميايي به اين ماده آلرژي‌زا پاسخ مي‌دهد و اين مواد نيز باعث بروز علائمي در بيني، گوش‌ها، چشم‌ها، گلو، پوست و کام دهان مي‌شوند.



آلرژي فصلي که تب يونجه نيز ناميده مي‌شود، معمولا به وسيله گرده گياهان يا قارچ‌ها در زمان‌هاي مختلف سال ايجاد مي‌شود.

گياهان از گرده‌ها (دانه‌هاي بسيار ريز) براي تکثير استفاده مي‌کنند. گرده گل‌هاي رنگي مانند رز معمولا باعث آلرژي نمي‌شوند. حشرات معمولا گرده‌افشاني اين گل‌ها را انجام مي‌دهند اما برخي گياهان گل‌هايي با گرده‌هاي پودري دارند که به وسيله باد در فضا پخش مي‌شود و مي‌توانند در فرد حساس ايجاد آلرژي کنند. هر گياه در فصل خاصي گرده‌افشاني مي‌کند، مثلا گرده‌هاي درختي در بهار و علف‌هاي هرز در پاييز گرده‌افشاني دارند. در مناطق گرمسيرتر گرده‌افشاني ممکن است در تمام طول سال ادامه داشته باشد.

کپک‌ها، قارچ‌هاي کوچکي هستند که ساقه و ريشه ندارند و در هر مکاني ممکن است يافت شوند. تخم اين قارچ‌ها (هاگ) در هوا مثل گرده‌ها پراکنده مي‌شود و با افزايش دما بيشتر مي‌شوند.

مواد حساسيت‌زاي داخل خانه مثل موي حيوانات، قارچ‌ها و حشرات بسيار ريز خانگي (مايت) نيز مي‌توانند باعث ايجاد آلرژي شوند که معمولا در تمام طول سال ادامه مي‌يابد.

مايت‌ها موجودات ميکروسکوپي هستند که با چشم قابل ديدن نيستند و در گرد و غبار داخل خانه زندگي مي‌کنند. اين حشرات از پوست مرده تغذيه مي‌کنند و در مکان‌هاي گرم و مرطوب زنده مي‌مانند.


طرز تشخيص آلرژي

تست‌هاي پوستي يا خوني معمول‌ترين روش‌ها براي شناسايي عوامل آلرژي‌زا هستند.

در تست پوستي، عصاره‌هاي استاندارد شده خالص از مواد آلرژي‌زا، با يک خراش بسيار جزيي وارد پوست ناحيه بازو مي‌شوند و پس از
15 دقيقه واکنش پوست بررسي مي‌شود. براي انجام تست‌هاي پوستي، بيمار بايد چند روز مصرف دارو‌هاي ضدآلرژي را قطع کرده باشد. در تست ديگري که از طريق خونگيري انجام مي‌شود، ميزان حساسيت فرد به مواد آلرژي‌زا در خون با سنجش آي جي اي اختصاصي خوني نسبت به مواد آلرژي‌زا اندازه‌گيري مي‌شود.

براي انجام اين آزمايش لازم نيست مصرف دارو قطع شود و آزمايش فقط با يک بار خونگيري انجام مي‌شود.

ايمونوتراپي يا حساسيت‌زدايي

اين درمان باعث بهبود طولاني‌مدت در بسياري از افراد مبتلا به آلرژي مي‌شود. حساسيت‌زدايي به صورت تزريقي، زير زباني و به تازگي با قرص‌هاي خوراکي انجام مي‌شود. در اين روش بدن با مقادير بسيار کم ولي به‌تدريج افزايش‌يابنده مواد آلرژي‌زا روبرو مي‌شود و به‌تدريج حساسيت بدن براي توليد IgE (ماده ترشح‌شده توسط سلول‌هاي ايمني بدن) کاهش مي‌يابد. اين روش بايد حتما زير نظر متخصصان انجام شود و فرد تمام طول دوره درمان را براي گرفتن نتيجه طي کند.


دارودرماني

قرص‌هاي آنتي‌هيستامين نسل جديد (بدون تاثير خواب‌آوري)، اسپري‌هاي آنتي‌هيستامين و کورتيکواستروييد و داروهاي ضداحتقان از جمله داروهايي هستند که براي کاهش علائم استفاده مي‌شوند. در موارد خاص و شديد پزشک ممکن است از داروهاي ديگري نيز استفاده کند. در صورتي که داروهاي آلرژي فصلي پيش از شروع فصل آلرژي استفاده شوند، تاثير بهتري خواهد داشت. دارودرماني از وخامت آسم نيز جلوگيري خواهد کرد. شستشوي مخاط‌ها با آب نمک رقيق هم باعث رقيق‌تر کردن مواد حساسيت‌زا مي‌شود و خاصيت ضدباکتريايي دارد که به بهبود آلرژي و پيشگيري از عفونت سينوس‌ها کمک خواهد کرد. در صورتي که آب نمک را خودتان تهيه مي‌کنيد، از آب جوشانده و استريل تا حد امکان تصفيه شده استفاده کنيد.

هر ماده‌اي مي‌تواند حساسيت‌زا باشد

برخي مواد محرک مثل دود، بوي شديد، تغييرات دما و رطوبت هوا نيز مي‌توانند باعث ايجاد آلرژي شوند. از آنجا که آلرژي فصلي باعث التهاب پوشش مخاطي بيني و راه‌هاي هوايي مي‌شود، حساسيت به مواد محرک افزايش مي‌يابد و در نتيجه شخص مبتلا به آلرژي به موادي مثل دود و عطر هم حساس مي‌شود. علاوه بر اين، آلرژي فصلي مي‌تواند باعث وخامت آسم و تشديد علائم آن شود. علائم آلرژي فصلي معمولا در بهار و پاييز شدت مي‌يابند اما در برخي افراد در تمام سال ادامه خواهند داشت.




سلامت



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: