کد خبر: ۳۷۴۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 15
شفاآنلاین-کارشناس بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر ضرورت مداخله ها و برنامه های کنترل به منظور کاهش تاخیر پزشک در تشخیص سل گفت: هر فرد با سرفه بیشتر از دو هفته باید از نظر سل مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر «علیرضا هاشمی» به مناسبت روز ملی مبارزه با سل -امروز 23 مهرماه- با اشاره به شعار این روز 'هیچ مسلولی نباید از خدمات تشخیصی درمانی محروم بماند'، افزود: سل یک بیماری با عامل شناخته شده و اپیدمیولوژی مشخص است.

وی ادامه داد: اگرچه اصول درمان سل از حدود 60 سال قبل شناخته شده و بیش از یک ربع قرن است که رژیم درمانی کوتاه مدت برای آن به کار می رود اما بخشی از بیماران مبتلا به سل هنوز در بسیاری از نقاط جهان و از جمله کشور ما تشخیص داده نشده یا تحت درمان مناسب قرار نمی گیرند.

هاشمی ، تکیه بیش از حد بر رادیولوژی را از جمله دلایل تاخیر در تشخیص خواند و تصریح کرد: عدم استفاده از آزمایش میکروسکوپی خلط، تجویز رژیم های درمانی اشتباه و فاقد مقبولیت علمی، درمان با دوزهای دارویی اشتباه یا مدت درمان ناکافی، نقصان در پایش بیماران در طی درمان دارویی و نقصان در پیگیری و بررسی افراد در تماس با بیماران شناسایی شده از مهم ترین علل در شکل گیری این شکست جهانی به شمار می آیند.

وی ضمن تاکید بر ضرورت مداخله ها و برنامه های کنترل به منظور کاهش تاخیر پزشک در تشخیص سل، افزود: طبق تعریف هر فرد با سرفه بیشتر از دو هفته باید از نظر سل مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای چهار آزمایشگاه محیطی تشخیص سل در شبکه های بهداشتی درمانی شهرستان های ری و اسلامشهر و مرکز بهداشت جنوب تهران است و انجام بررسی ذکر شده در همه مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش این دانشگاه به صورت رایگان انجام می شود.

وی در پایان وجود آزمایشگاه منطقه ای کشت و آنتی بیوگرام تهران را نیز در تشخیص بیماران سل مقاوم به درمان بسیار موثر خواند.
برچسب ها: بیماری ، سل ، سرفه ،
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: