کد خبر: ۳۷۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۳ - ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 14
شفا آنلاين-متخصص ارتوپدی و جراح دست گفت: عوامل متعددی در جوش نخوردن بافت و استخوان بعد از شکستگی وجود دارد که یکی از آنها استعمال سیگار است.

به گزارش شفا آنلاين،رضا شهریار کامرانی روز سه شنبه در حاشیه بیست و دومین کنگره بین المللی جراحان ارتوپدی ایران اظهار کرد: جوش نخوردن بافت و استخوان شکسته بعد از عمل جراحی یکی از عوارض خطیر برای مفاصل به ویژه استخوان های بلند اندام دست است که موجب از کار افتادگی آن اندام می شود.


عضو هیات علمی دانشگاه تهران افزود: عوامل متعددی برای جوش نخوردن بافت به استخوان شکسته وجود دارد که کمبود پروتئین های خونی به علت سوء تغذیه، مصرف سیگار، شکستگی بر اثر ضربات شدید، آسیب بافت همراه با شکستگی استخوان، شکستگی همراه با آسیب های عروقی، استفاده از روش های نادرست در زمان عمل جراحی و عفونت استخوان برخی از این عوامل است.

عضو هیات مدیره انجمن ارتوپدی ایران ادامه داد: اگر چه درمان های غیر جراحی متعددی برای پیشگیری و جوش خوردن بافت و استخوان معرفی شده است اما اصلی ترین و بهترین روش درمان، عمل جراحی است.

وی با بیان اینکه میزان درصد جوش نخوردگی با توجه به نوع و موقعیت استخوان ها متفاوت است گفت: اما به طور کلی بین یک تا پنج درصد احتمال جوش نخوردگی وجود دارد.

کامرانی ادامه داد: در استخوان پاشنه یا لگن که بافت اسفنجی دارد احتمال جوش نخوردگی خیلی کم است، در استخوان ساق که بافت نرم محافظ کمی دارد نسبتا زیاد و در استخوان اسکافویید مچ دست ( استخوان اصلی) که جریان خون کمی دارد شایع تر است.

وی گفت: بهترین روش درمان برای جوش نخوردگی بافت و استخوان، پیوند است که بهتر است از استخوان های فرد بیمار از ناحیه لگن استفاده شود اما برخی افراد مایل به استفاده از استخوان های خود نیستند که در این صورت می توان از بانک استخوان استفاده کرد، یا اینکه در مواردی می توان جانشین های مصنوعی استخوان به کار برد.

کامرانی افزود: ایران در زمینه تولید استخوان های مصنوعی پیشرفت زیادی نداشته اما در مورد تکمیل بانک استخوانی پیشرفت قابل توجهی داشته است.

بیست و دومین کنگره انجمن جراحان ارتوپدی ایران 21 تا 25 مهر ماه در سالن همایش های بین المللی برج میلاد برپا است.





ایرنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: