کد خبر: ۳۶۹۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۱ - ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - 2014October 11
شفاآنلاین-معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: کشور در محاصره ویروس اطفال قرار دارد و علاوه بر پاکستان و افغانستان، موارد جدیدی در عراق نیز دیده شده است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر علی‌اکبر سیاری در مراسم روز بهورز که صبح شنبه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: بهورز در شبکه بهداشت و درمان توانسته باعث کاهش مرگ و میر کودکان، مادران، افزایش امید به زندگی، کنترل بیماریهای واگیر و کنترل بیماری فلج اطفال در یک دهه گذشته شود. این درحالی است که کشور در محاصره ویروس اطفال قرار دارد و علاوه بر پاکستان و افغانستان موارد جدیدی در عراق نیز دیده شده است.

وی، موفقیت و کنترل در بیماری سرخک، کزاز، دیفتری و هیپاتیک B و پوشش بالای 95 درصد واکسیناسیون را ناشی از تلاش بهورزان دانست و افزود:‌ سال گذشته 257 مورد وبا و 7 مورد مرگ در کشور گزارش شد. اما امسال پس از 40 سال برای اولین بار اپیدمی وبا را در کشور نداشتیم و این ناشی از جلسه‌ای است که وزیر بهداشت و معاون رئیس جمهور و وزرای کشاورزی، نیرو و کشور داشتند.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: مالاریا را در کرمان به صفر رسانده‌ایم و در هرمزگان و سیستان و بلوچستان به حداقل ممکن کاهش داده‌ایم، همچنین 98 هزار مورد مالاریا در سال 70 داشتیم اما اکنون به 176 مورد بومی و 700 مورد وارده کاهش یافته است.

وی در مورد بیماری سل نیز افزود: هر مورد سل مقاوم 40 تا 50 میلیون هزینه دارد و به 6 ماه بستری نیاز است درحالی که هزینه سل معمولی 500 هزار تومان است و ما با استفاده از دستگاههای پیشرفته در مدت 24 ساعت می‌توانیم سیل مقاوم را تشخیص دهیم.

سیاری در مورد ویروس کرونا که در عربستان، امارات و 5 مورد در ایران گزارش شده، گفت: با مراقبت‌های انجام شده این ویروس گسترش نیافت.

معاون وزیر بهداشت در مورد ویروس ابولا نیز افزود:‌ با نظام مراقبت و آموزش کارکنان و حجاج و نیروهای بهداشتی، اطمینان داریم که در بازگشت حجاج، خطری سلامت مردم را تهدید نمی‌کند.

سیاری ادامه داد: با یک درصد ارزش افزوده که برای خدمات بهداشتی در روستاها در نظر گرفته شده، بازسازی مراکز، تأمین پزشک و ماما، تأمین 440 قلم دارو، محل زیست پزشک، دسترسی به خدمات آزمایشگاهی، ادغام بسته‌های جدید و تکمیل مکملها در دست اجراست.

وی افزود: آنچه باعث مرگ کودکان می‌شود، اختلالات کروموزمی و ژنتیکی است که با برنامه‌ای که در دست است می‌توانیم سالانه از مرگ 10 هزار کودک و نوزاد جلوگیری کنیم.

سیاری ادامه داد: بنابراین در برنامه‌ای که در دست داریم، امسال از تولد 2500 نوزاد مبتلا به سندروم دان می‌توانیم جلوگیری کنیم و همچنین از تولد دو هزار نوزاد با ناهنجاری مادرزادی پیشگیری کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: